کد خبر: ۲۳۱۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۴

روسیه حمله اسرائیل را بی‌پاسخ نمی‌گذارد

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: حمله به هواپیمای نظامی روسیه حامل 14 سرباز در سواحل سوریه در نزدیکی پایگاه حمیمیم، توسط اسرائیل توهین بزرگی به مسکو به شمار می رود و روس ها این اقدام را بی پاسخ نخواهند گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ «عبدالباری عطوان» سردبیر این روزنامه و تحلیلگر مسایل منطقه روز چهارشنبه افزود: وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای رسمی، اسرائیل را مسئول سقوط هواپیمای «ال 20» خود در حریم هوایی سوریه اعلام کرد و متذکر شد که 4 فروند از هواپیماهای اسرائیلی، که به اهداف نظامی سوریه در منطقه لاذقیه حمله می‌کردند از این هواپیما به ‌عنوان سپر هوایی در برابر موشک‌های سوریه استفاده نمودند که این حادثه منجر به انفجار هواپیمای مذکور و کشته‌شدن تمامی 14 نظامی آن شد.

وی افزود که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در تماس با «اویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل هشدار داد که کشورش چگونگی واکنش به سقوط هواپیما را بررسی می‌کند.

عطوان نوشت که سکوت روسیه در برابر حملات اسرائیل به سوریه، که طبق اعلام منابع رسمی،207 مرتبه در 18 ماه اخیر به سوریه حمله کرده است، به این اقدام جنایتکارانه و توهین‌آمیز آمیز منجر شد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه شخصا «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل را «دوست خود» می‌نامید و طی سال جاری میلادی 3 بار از وی استقبال کرده بود. اما تل آویو با دوست روسی خود تعاملی توهین‌آمیز داشت.

این تحلیلگر درباره اینکه چرا حمله اسرائیل به هواپیمای روسی توهین به روسیه است چند دلیل را ذکر کرد:
نخست: حمله اخیر اسرائیل به یک پایگاه نظامی سوریه در منطقه لاذقیه در نزدیکی پایگاه هوایی «حمیمیم» تهدیدی علیه روسیه و مهم‌ترین پایگاه آن در سوریه است و در معرض خطر قرار دادن جان سربازان و خلبانان روسی، محسوب می‌شود.

دوم: رهبری روسیه، که با مقامات اسرائیلی درباره عملیات نظامی در سوریه هماهنگی نظامی می‌کند، اعتراف کرد که طرف اسرائیلی تنها یک دقیقه مانده به این حمله روس ها را مطلع کرده است و این اهانتی بزرگ و هدف قرار دادن عمدی هواپیما محسوب می‌شود.

سوم: زمان‌بندی این حمله نشان می‌دهد که با هدف بر هم زدن جشن روس ها در دستیابی به توافقی استراتژیک با ترکیه در خصوص ادلب صورت گرفته است. پوتین و «رجب طیب اردوغان» همتای ترک وی ساعاتی قبل از این حمله، در سوچی درباره عدم آغاز عملیات نظامی در ادلب یا تاخیر آن توافق کردند.

عطوان اضافه کرد: اینکه چرا هواپیماهای روسی در پایگاه حمیمیم با این حمله اسرائیل به محض اقدام آن به نقض حریم هوایی سوریه و سپس ورود جنگنده‌های آن به مناطق ممنوعه، مقابله نکردند و یا این‌که، چرا اسرائیل، همچون گذشته، با روسیه درباره حمله اخیر هماهنگی نکرد، مشخص نیست و کارشناسان نظامی باید آن را تحلیل کنند.

این تحلیلگر افزود که نتانیاهو پوتین را به طریقی دیگر و با غرور، بی‌پروایی و جسارت تمام به چالش ‌کشید و با او مانند رئیس‌جمهور کشور فوق‌العاده کوچک میکرونزی در اقیانوس آرام برخورد ‌کرد؛ کشوری که جمعیت آن کمتر از چند هزار نفر است.

وی نوشت که حملات اسرائیل به اهداف نظامی ایران یا سوریه، نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت کشور عضو در سازمان ملل محسوب می‌شود و هیچ‌گونه پوشش قانونی ندارد بلکه در راستای بهره‌برداری از شرایط جنگی در کشور سوریه به این اقدامات دست می‌زند.

سردبیر روزنامه رای الیوم پاسخ روسیه به این حمله را دوگونه دانست: نخست پاسخ مستقیم یا متوقف کردن حملات هوایی اسرائیل در سوریه و مقابله با هرگونه هواپیماهای مهاجم طی چند روز آینده و ساقط کردن آنها ودوم مجهز کردن سامانه پدافند هوایی سوریه به موشک‌های «اس- 300» و «اس- 400» با هدف دفاع از حاکمیت سوریه و مقابله با هرگونه حملات در آینده. بخصوص که روسیه وعده‌هایی در این خصوص داده بود ولی پس از تسلیم شدن در برابر فشارهای اسرائیلی و آمریکایی، از این وعده سر باز زد.
*ایرنا