کد خبر: ۲۳۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۰

7شرط بهداشتی برای نذری دادن و نذری گرفتن

این روزها درهر کوچه و خیابانی مردم با نیت‌های پاک و آسمانی خود، خوان پربرکت امام حسین (ع) و نذری را گسترانده‌اند و عزاداران سالار شهیدان را به وعده‌ای غذا یا استکانی چای و شربت مهمان می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ تدارک نذری مانند هر پخت‌وپز دیگری نیازمند رعایت برخی نکات بهداشتی است تا نیت صاف با دستان پاک به‌سلامت مردم نیز کمک کند.

دکتر بهروز هاشمی متخصص اورژانس و فلوشیپ سم‌شناسی با ما درباره 7 نکته مهم در این رابطه صحبت کرده است که حاصل اش اینفوگرافیک زیر است.

1 کارت بهداشت و ورود افراد متفرقه
آشپزخانه هیئت‌ها، معمولاً محل رفت‌وآمد افراد بسیاری است که این نکته باید اصلاح شود، بهتر است گروهی که توزیع غذا، چای و... را میان سوگواران بر عهده‌دارند تعدادشان محدود و اسامی‌شان کاملاً مشخص و مهم‌تر از همه ثابت باشد. اگر از قبل محرم فکر تهیه کارت بهداشت هم باشند که دیگر بهترین حالت است، شستشوی دائم دستها، کوتاه بودن ناخنها و پوشیدن روپوش مخصوص آشپزی هم از دیگر مواردی است که حتماً باید موردتوجه افرادی که در آشپزخانه هیئت‌ها کار می‌کنند، قرار گیرد.

2 اهمیت مواد اولیه
به‌طور طبیعی سلامت هر غذایی پیش از هر چیز به‌سلامت مواد اولیه آن بازمی‌گردد،‌ البته در مورد نذری‌ها، قدری این مسئله متفاوت است چون در خیلی از مناطق و تکایا و حسینیه‌ها مردم نذورات و کمک‌های خود را غیر نقدی و در قالب مواد اولیه غذایی اهدا می‌کنند و بانیان باید حواسشان جمع باشد که این مواد هم از جای معتبری خریداری‌شده باشد و هم تولیدکننده و زمان تولید و انقضا را چک کنند. معمولاً شخصاً توصیه می‌کنم که مدیران مساجد و هیئت‌ها از پذیرش نذری پخته‌شده خودداری کنند. بخصوص که فرد ناشناخته باشد.

3 سالاد و سبزی و میوه با چند شرط
کم نیستند هیئت‌ها و تکیه‌هایی که بخصوص در برخی نقاط پایتخت در کنارغذا به پخش سالاد یا میوه هم می‌پردازند. بهتر است در کنار توزیع نذورات غذایی، کلاً از خیر سالاد و سبزی‌خوردن بگذرند، چون مسائل مرتبط با این نوع مواد دشوار است و در آن حجم بالا و سرعت زیاد کار، رعایت کامل مسائل بهداشتی را گاهی نشدنی می‌نماید. ولی اگر چنین کاری قرار است انجام شود، حتماً باید نسبت به شست و شوی دقیق و ضدعفونی، اقدام کرد. آبکشی به‌تنهایی برای این منظور کافی نیست و سبزی‌ها باید حتماً با مواد ضدعفونی‌کننده شسته شوند.

4 خرید دام و طیور با چند شرط
ذبح گوسفند و گاو در برابر دسته‌ها عزاداری مرسوم است، برای فرآوردههای دامی و دام زنده باید حتماً از مراکز مجاز که تأییدیه اداره دامپزشکی شهر و روستا را دارد اقدام شود.

5 روغن فقط سرخ‌کردنی
در اهمیت طبخ غذا با روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی بسیار گفته و نوشته‌شده است، سرخ کردن مواد غذایی، لطفاً با روغن¬های مخصوص انجام شود و توجه داشته باشیم که این کار باید حتماً با حرارت ملایم باشد و اگر حرارت تند شود اجزای روغن تجزیه می‌شود و مواد مضر به‌سلامت بدن آسیب وارد می‌کند، همچنین از روغنی که یک‌بار برای سرخ کردن مصرف‌شده، نباید دوباره برای سرخ کردن استفاده کرد.

6 تابستان و گرما و فاسدشدن غذا
تا اینجای کار خطاب ما به نذری دهندگان بود، اما مردم هم حواسشان باشد غذاهایی که پخته می¬شود، نباید برای مدت‌زمان طولانی خارج از یخچال قرار بگیرد. بخصوص که محرم در تابستان است و هوا همچنان گرم است و در سال‌های پیش رو نیز، ماه محرم به اوج تابستان نزدیک‌تر می‌شود، غذا و هر نوع خوراکی دیگر باید در ظروف یک‌بارمصرف استاندارد توزیع شود و افراد توزیع‌کننده نذری، باید به این مسئله توجه کنند که غذاهای خیلی گرم را در ظروف پلاستیکی هم نریزند.

7 حواستان به زباله‌ها باشد
نظافت شهر و زیبایی آن را مدنظر قرار دهیم، چه کسانی که نذری می‌دهند و چه مردمی که برای امام عزیزمان سوگواری می‌کنند، ظروف و زباله¬های باقی‌مانده پس از پذیرایی عزاداران، اگر در معابر و خیابانها رها شوند افزون بر این‌که سیمای شهر را نازیبا میکند، میتواند باعث تجمع حیوانات موذی مانند سوسک و موش هم شود، پس بهداشت محیط را فراموش نکنیم.