کد خبر: ۲۳۱۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۰۱

برایان هوک: آمریکا در پی امضای یک «پیمان» با ایران است

برایان هوک مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت ترامپ در پی دستیابی به یک پیمان با ایران است.
برایان هوک در سخنانی که چهارشنبه ۲۸ شهریور در مؤسسه هادسون در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد گفت:  «ما امیدواریم که با ایران به توافق برسیم و آن شبیه توافق شخصی میان دو دولت نیست که در گذشته وجود داشت، بلکه به دنبال امضای یک پیمان هستیم.»

مسئول کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا درباره تفاوت «توافق» یا یک «پیمان» گفت:
«برجام یک پیمان نبود و در سنا به رأی گذاشته نشد، به همین خاطر هم در شورای امنیت به رأی گذاشته شد. این در نظام حکومتی ما کافی نیست. به همین خاطر هم ما یک پیمان را خواستار شده‌ایم. توافق هسته‌ای می‌بایست به یک پیمان تبدیل می‌شد.»

هوک گفت دولت ترامپ معتقد است که باید به صورت همزمان به برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران پرداخت، چراکه موشک محتمل‌ترین ابزاری است که ممکن است ایران از آن برای یک حمله اتمی استفاده کند.

مسئول کارگروه ایران در دولت آمریکا در ادامه سخنانش درباره هدف دولت ترامپ از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران گفت:

«توافق هسته‌ای با ایران بر اساس این فرض غلط شکل گرفت که کاهش تحریم‌ها ایران را معتدل می‌کند. هدف از تحریم‌ها این است که ایران بر سر دو راهی تغییر رفتار یا انزوا قرار گیرد.»

هوک در ادامه انتقاداتش از برجام گفت: «توافق هسته‌ای، اجماع جهانی علیه ایران را از بین برد. در خود این توافق، هیچ عبارتی که برنامه موشک‌های بالستیک ایران را محدود کند، وجود ندارد.  قطعنامه ۲۲۳۱ از ادبیات ضعیف‌تری استفاده کرده و صرفا از ایرانی‌ها خواسته فعالیت موشکی نکنند.»