کد خبر: ۲۳۱۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۱۰

شکل دست دادن تان چه نکاتی را در مورد شما آشکار می کند؟


دست دادن احتمالا یکی از قدیمی ترین اشکال شروع یک ارتباط است و قدمت آن به هزاران سال قبل باز می گردد. اگرچه خاستگاه آن معلوم نیست اما فرضیه ی رایج در این مورد بیان می کند دست دادن اولین بار به عنوان شیوه ای برای تأکید بر صلح آمیز بودن مقصود خود به وجود آمد. در حقیقت شخص دست راست خود را که چیزی در آن نبود دراز می کرد تا به یک غریبه نشان دهد که اسلحه ای ندارد و نیتش بد نیست. تکان دادن دست ها هم برای آن بود که هر گونه چاقو یا خنجری که در آستین ها پنهان کرده بودند بیرون بیفتد. همچنین تصور بر آن است که از دست دادن به نشانه ی پایبندی به عهد استفاده می شد. امروزه دست دادن شکلی از معارفه به قصد شروع یک مکالمه است، چه در یک موقعیت اجتماعی انجام شود و چه در یک محیط کاری. اما این کار تنها شکل بی کلامی از سلام کردن نیست. شکل دست دادن تان نکات زیادی را در مورد شخصیت تان و احساسی که در آن لحظه دارید آشکار می کند. در ادامه با انواع دست دادن و معنای آن ها آشنا می شویم.

۱- دست دادن سلطه طلبانه

در این حالت به جای آنکه دست طرفین در کنار یکدیگر قرار گیرد، دست یکی از آن ها بالاتر و مسلط بر دست دیگری قرار می گیرد. بعضی افراد این شکل از دست دادن را بیش از اندازه خشن می دانند. بنابراین شما هرگز نباید این تصور را برای دیگران ایجاد کنید که با این حرکت سعی دارید بر آن ها تسلط پیدا کنید. بیش از حد محکم دست دادن نشان دهنده ی رقابت جویی است و نوعی مبارزه برای کسب قدرت است.

۲- شل دست دادن


اگر برای دست دادن پیش قدم شوید اما شخص مقابل تان طوری دست دهد که دستش را تقریبا احساس نکنید، چه فکری می کنید؟ شل دست دادن نشان دهنده ی بی علاقگی است. اگر محکم دست ندهید، با این کار به شخص مقابل تان می گویید که او اهمیتی برایتان ندارد و از او خوشتان نمی آید. تفاوتی ندارد با یک غریبه دست بدهید یا همکارتان؛ همه به نحوه ی دست دادن تان حساس هستند و از شکل آن فوراَ درباره ی شما قضاوت می کنند.

۳- دست دادن به شیوه ی سیاستمدارها

اگر کسی که برای دست دادن پیش قدم شده هر دو دستش را روی دست های شخص مقابلش قرار دهد، این کار نشانه ی صداقت و اعتماد است. این حرکت نه برای ابراز قدرتمندی، بلکه برای ابراز علاقه است. به علاوه اگر کسی که برای دست دادن پیش قدم شده، دست آزادش را روی آرنج شخص مقابل بگذارد، یعنی حقیقتا از او خوشش آمده.

۴- با عجله دست دادن

این حالت نشان دهنده ی بی قراری شما است. کسانی که نمی توانند به اندازه ی لحظه ای برای آشنایی صبوری کنند، با این کار نشان می دهند شخص ناآرامی هستند. به علاوه این حرکت نشان می دهد که این افراد موقعیتی که در آن هستند برایشان هیچ اهمیتی ندارد و همین مسأله باعث رنجش شخص شان مقابل می شود. عجله کردن هرگز نتیجه ی مثبتی ندارد، بنابراین دست از عجله بردارید تا خونسرد باشید.

۵- دست دادن بدون ارتباط چشمی

نداشتن ارتباط چشمی نه فقط ناخوشایند، بلکه دور از ادب هم است. اگر در زمان دست دادن بعد از یک ارتباط چشمی خیلی کوتاه، نگاه تان را به سمت دیگری ببرید، با این کار بی علاقگی و بی نزاکتی خود را نشان می دهید. دست دادن به این هدف انجام می شود که به کم شدن سختی کار آشنایی کمک کند، نه اینکه به سختی آن اضافه کند. این حالت اغلب در دست دادن های عجله ای رخ می دهد.

۶- با تردید دست دادن

در زمان دست دادن، کف دست های طرفین باید به طور کامل با هم تماس داشته باشند، نه سر انگشتان آن ها. در غیر اینصورت، این حرکت نشانه ی تردید است. برای دست دادن عجله نکنید اما بیشتر از ۲ ثانیه هم دست شخص مقابل را نگه ندارید.

۷- خیره شدن در هنگام دست دادن

اگر در حین دست دادن، مدتی طولانی به چشم های طرف مقابل تان خیره بمانید، این کار از خشونت شما حکایت دارد. در زمان دست دادن لب هایتان را جمع و چشم هایتان را تنگ نکنید.

۸- نحوه ی صحیح دست دادن

اگر می خواهید در اولین دیدار تصور خوبی از خودتان در دیگران به وجود آورید، شکل دست دادن تان می تواند کمک زیادی به شما کند. دست دادنی مناسب محسوب می شود که کف دست طرفین به طور کامل با هم تماس پیدا کند و انگشت های شست شان دور هم بپیچد. برقراری ارتباط از طریق لامسه نشانه ی دوستی است. محکم دست بدهید، اما نه خیلی با شدت و نه خیلی سست. ارتباط چشمی تان را حفظ کنید اما نگاه تان نباید سرد و سنگین باشد. از خیره شدن پرهیز کنید.