کد خبر: ۲۳۱۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۰۱

عزاداری عاشورای حسینی در استانبول +عکس

مراسم سوگواری و عزاداری عاشورای حسینی با حضور پر شور مردم استانبول و شیعیانی از کشورهای همسایه و جهان از سوی انجمن پژوهش و آموزشی جعفریان ترکیه در اطراف و داخل سالن «یحیی کمال بیاتلی» برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در این مراسم که با عنوان «عاشورا؛ عزای جهانی» بر پا شد، محمد ابراهیم طاهریان فرد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با قدردانی ازبرگزار کنندگان و حاضرین در این مراسم گفت: کربلا، امام حسین و عاشورا درس عشق و مقاومت است. هزار و چهارصد سال است که این مکتب به شاگردانش درس می‌دهد. مکتبی که شهادت دارد، اسارت ندارد.




سفیر ایران در آنکارا در ادامه افزود: چهل سال قبل انقلاب اسلامی از همین مکتب درس گرفت و با خون، شمشیر ‌را شکست داد. در همین منطقه نیز مردم ترکیه در جریان کودتای نافرجام 15 جولای با خونشان بر شمشیر غلبه کردند.

وی تاکید کرد: با همت ملت و دولت ترکیه همه مسلمانان در شرایط امن در این کشور کنار هم زندگی می کنند. امیدوارم شاهد پیوستگی بیش از پیش جهان اسلام باشیم.

عاکف حمزه چبی، معاون رئیس حزب جمهوی ترکیه نیز اهل بیت و عاشورا را ارزش مشترک جهان اسلام دانست و گفت: در سالگرد شهادت حضرت حسین هستیم باید از این روز درس‌های مهمی برای تمام جهانیان دربیاوریم.

وی افزود: مبارزه امام حسین برای اموال دنیوی و مقام نبود، بلکه برای حق و عدالت بود.

حق و عدالت مطالبه تمامی انسانیت است. دین والای اسلام نیز حق و عدالت را مرکز خود قرار داده است. امام حسین نیز از شهادت در این مسیر یک لحظه دریغ نکرد.

بن علی یلدریم، رئیس مجلس ترکیه نیز با ارسال پیامی که در این مراسم قرائت شد، با عرض تسلیت به مناسبت شهادت نوه پیامبر اسلام حسین ابن علی (ع) و یارانش در روز عاشور، تصریح کرد: حسین با ایثار جان خود، به برتری حق تاکید کرد. خوشا به سعادت کسانی که مسیر اورا طی می‌کنند.

در پایان این برنامه صلاح الدین اوزگوندوز، با تاکید بر اهمیت این روز، جزئیات واقعه عاشورا را تبیین کرد و علاوه بر سوگواری و سینه زنی، بازیگران تئاتر بنیاد زینبیه استانبول تعزیه شبیه سازی واقعه عاشورا رابرگزار کردند.

در این مراسم علاوه بر حضور گسترده مردمی نمایندگان احزاب ترکیه، مسئولین و سایر مقامات استانبول، بختیار اسد زاده سرکنسول ایران در استانبول و نماینده سرکنسولگری عراق شرکت داشتند.
*ایسنا