کد خبر: ۲۳۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۰

کدام فیلم خارجی در اسکار ۲۰۱۹ شایسته‌تر است؟

درآخرین روزهای باقی مانده برای معرفی یک فیلم از سوی هرکشور به آکادمی فیلم اسکار، تلاش ها ادامه دارد ولی هنوز معلوم نیست درنهایت چند کشور برای کاندیدا شدن بهترین فیلم خارجی زبان به اسکار خواهند فرستاد.

درآخرین روزهای باقی مانده برای معرفی یک فیلم از سوی هرکشور به آکادمی فیلم اسکار، تلاش ها ادامه دارد ولی هنوز معلوم نیست درنهایت چند کشور برای کاندیدا شدن بهترین فیلم خارجی زبان به اسکار خواهند فرستاد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ امسال تا کنون بیش از ۵۰ کشور فیلم های خودرا معرفی کرده اند و بقیه تا اول اکتبر (نهم مهر) فرصت ارائه فیلم هایشان را دارند.

از سوی ایران، بدون تاریخ، بدون امضا، ساخته وحید جلیلوند پیشنهاد شده است.

درگذشته ایران یک بار با فیلم، «بچه های آسمان» ساخته مجید مجیدی تا مرحله نامزدی نهائی به پیش رفت، همچنین اصغر فرهادی توانست دوجایزه اسکار برای فیلم های، «جدائی نادر از سیمین» (۲۰۱۱)، و «فروشنده» (۲۰۰۱۶) به دست آورد. فرهادی امسال نیز شانس معرفی شدن با فیلم «همه می دانند» به عنوان فیلم اسپانیائی را داشت اما درنهایت کمیته انتخاب اسپانیائی ترجیح داد «قهرمانان» را بفرستد.

ایران از سال ۱۹۷۷ با «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجوئی برای نخستین بار، به آکادمی اسکار فیلم پیشنهاد کرده بود. البته دربرخی از نوشته ها اولین فیلم ایرانی معرفی شده ه اسکار را فیلم مستند «باد صبا» ساخته آلبرلاموریس فرانسوی می دانند که در سال ۱۹۵۸ پیشنهاد شده بوده است. با این حساب تا به امروزایران ۲۴ فیلم را به آکادمی اسکارمعرفی کرده است.

ازطرف وزارت فرهنگ فرانسه نیز هیات انتخاب فیلم برای معرفی به اسکار شامل کلردنی سینماگر، نیکل گارسیا، (بازیگر وسینماگر) و ایزابل مادلن (تهیه کننده) انتخاب شده اند. سایر اعضای این هیات را مدیرجشنواره کن (تییری فرمو)، آلن تارزیان (رئیس آکادمی سزار) و سرژ توبیانا (رئیس اونی فرانس) تشکیل می دهند تا یک فیلم فرانسوی را انتخاب و به اسکار معرفی کنند.

قراراست آخرین جلسه مشورتی این هیات انتخاب روز ۱۷ سپتامبر باشد. درمطبوعات فرانسه از هیچ فیلمی که احتمالا می تواند شانس داشته باشد حرفی زده نشده است. آخرین باری که فرانسه تواست جایزه اسکار را به دست آورده سال ۱۹۹۳ برای «اندوچین» به کارگردانی رژیس وارنیه بوده است. فرانسه تاکنون ۹ بار اسکاربهترین فیلم خارجی را کسب کرده است.

ازمیان فیلم هایی که تا روز شنبه ۱۵ سپتامبربرابر ۲۴ شهریور به آکادمی به پیشنهاد شده به اسامی شایسته ای بر می خوریم که باید شانس بالایی برای قرارگرفتن درلیست ۵ نامزدنهائی را داشته باشند؛ از این جمله این فیلم ها می توان به «روما»، اثر فوق العاده آلفونسو کوآرون از مکزیک، که به تازگی شیرطلای جشنواره ونیز را بدست آورده اشاره کرد.

«یوم الدین» ساخته خانم نادین لبکی از کشور مصرکه جایزه ای هم از جشنواره کن دریافت کرد، از ژاپن «خرده دزدان فروشگاه» (برنده نخل طلا)، از آلمان «هرگزروبرنگردان» که درجشنواره ونیز خوش درخشید. از سوئد، «مرز» ساخته بسیار خوب وغیرمنتظره علی عباسی، (برنده جایزه بزرگ نوعی نگاه کن و…) این فیلم تاکنون بیش از سی جشنواره را پشت سرگذاشته است وهمه جا با استقبال خوبی روبروشده.

از بلژیک، شانس بسیاری برای فیلم اول کارگردان «گرل» (برنده دوربین طلائی کن و جایزه های دیگر) از انگلستان، «من یک جادوگرنیستم»، از اسپانیا، فیلم «قهرمانان» که درجشنواره سن سباستیان خوش درخشیده بود و هنگام نمایش عمومی محبوبیت زیادی در این کشوربه دست آورده بود…

قرار است لیست نهائی کشورهای شرکت کننده دراوایل اکتبر اعلام شود. مراسم اسکار سال ۲۰۱۹، کمی زودتراز تاریخ سالهای قبل برپا میشود .