کد خبر: ۲۳۱۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۷
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

با عدم تصویب لوایح چهارگانه FATF بانک‌های روسیه هم با ما همکاری نمی‌کنند / تعدادی از کشورهای عربی، به دنبال قطع ارتباط ایران با FATF هستند / درباره برخی گروه‌ها در لبنان نگرانی داریم اما خودِ لبنان هم FATF را پذیرفته

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «طبق پیش‌بینی‌ها بخش عمده‌ای از کنوانسیون‌های مرتبط با FATF در فرجه زمانی باقی‌مانده تصویب می‌شود»، گفت: در صورت تصویب نشدن این کنوانسیون‌ها ضررهایی متوجه منافع ملی کشور می‌شود، چون حتی کشورهای دوست ما همچون روسیه هم اعلام کردند با تصویب نشدن لوایح مرتبط با FATF بانک‌های این کشور نمی‌توانند همکاری کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «طبق پیش‌بینی‌ها بخش عمده‌ای از کنوانسیون‌های مرتبط با FATF در فرجه زمانی باقی‌مانده تصویب می‌شود»، گفت: در صورت تصویب نشدن این کنوانسیون‌ها ضررهایی متوجه منافع ملی کشور می‌شود، چون حتی کشورهای دوست ما همچون روسیه هم اعلام کردند با تصویب نشدن لوایح مرتبط با FATF بانک‌های این کشور نمی‌توانند همکاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در توضیح جلسه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) با حضور رییس مجلس شورای اسلامی که روز شنبه برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه بین دستگاهی بود. دستگاه‌های مختلف مرتبط با کنوانسیون‌های چهارگانه در موضوع FATF بنا به دعوت رییس مجلس شورای اسلامی در این جلسه حضور داشتند، یعنی از وزارتخانه‌های خارجه، اقتصاد، اطلاعات، بانک مرکزی، کمیسیون‌های مرتبط با مجلس شورای اسلامی و فراکسیون‌های سیاسی دعوت شده بودند و حضور داشتند.

وی که با ایسنا گفت و گو می کرد، با بیان این‌که «موضوع FATF و کنوانسیون‌های مرتبط با آن بخشی از منافع ملی کشور است»، افزود: FATF به ما ۴۱ توصیه را اعلام کرد که کنوانسیون‌های چهارگانه عملا ۴۱ توصیه را در بر می‌گیرند ضمن آنکه یکسری حق شرط‌ها تعیین شده که این توصیه‌ها توام با حفظ منافع و امنیت ملی و قوانین کشور است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری مصوبه این کمیسیون و تعیین حق شرط‌هایی در لایحه CFT گفت: در جلسه روز گذشته کسی راجع به محتوای CFT بحثی نداشت. همگان آن را پذیرفتند، اما موضوع بر سر یکسری موارد انشایی بود که باید مرتبط و هماهنگ با نثر و نظم حقوق بین‌الملل باشد، لذا مقرر شد مجددا این لایحه به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شود تا حتی کوچک‌ترین تغییرات املایی به رای گذاشته شود. کمیسیون این لایحه را در جلسه سه‌شنبه هفته جاری بررسی خواهد کرد و نظرش را اعلام می‌کند.

فلاحت‌پیشه با تاکید بر این‌که «با حق شرط‌های قوی می‌توان کار کرد»، اظهار کرد: طبق گزارش‌ دستگاه‌های اطلاعاتی برخی کشورها همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی و تعدادی از کشورهای مرتجع عربی به شدت دنبال قطع ارتباط ایران با FATF هستند آنها سعی دارند بهانه به دست گروه اقدام ویژه مالی بدهند به خصوص این‌که قرار است برخی بازیگران همچون رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی عضو شوند و آمریکا در نشست آینده رییس شود.

وی با بیان این‌که «حق شرط‌ها صیانتی است»، توضیح داد: با این حق شرط‌ها آسیبی به منافع و امنیت کشور وارد نمی‌شود. این حق شرط‌ها مانع عضویت ما نشده و تنها ممکن است تعهد دوجانبه ایجاد کند، یعنی ممکن است برخی از اعضاء اعلام کنند حق شرط‌های ایران را نمی‌پذیرند و به موجب آن در این شرایط هیچ‌گونه رابطه‌ای درباره‌ی متن مورد توافق طرفین صورت نمی‌گیرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهایی همچون لبنان نیز این کنوانسیون‌ها و شرایط FATF را پذیرفته‌اند. ما درباره برخی گروه‌ها در لبنان نگرانی داریم حال این‌که خود لبنان FATF را پذیرفته. بخش اعظمی از کشورهای اسلامی نیز درباره موضوع مقاومت یکسری حق شرط‌ها تعیین کرده‌اند، البته برخی کشورهای اروپایی نیز در ذیل این حق شرط‌ها جمله‌ای گذاشته‌اند مبنی بر این‌که این شروط را نمی‌پذیرد در چنین شرایطی رابطه کاری و مبادله اطلاعاتی و همکاری بین آن کشورها صورت نمی‌گیرد. آنچه مهم است با حق شرط‌های قوی می‌توان بهانه‌زدایی کرد و کار صیانتی را انجام داد همچنین براساس قوانین کشور مقتضیات امنیتی و تصمیم‌گیری‌های خاص خود به خصوص درباره‌ی مصادیق تروریسم را لحاظ کرد.

وی با اشاره به مهلت باقی‌مانده FATF به ایران برای تصویب لوایح چهارگانه، اظهار کرد: کشور بدون ملاحظه زمانی لوایح چهارگانه را بررسی می‌کند. بخش اعظمی از کار انجام شده کما این‌که دوبار کمیسیون امنیت ملی درباره تصویب CFT به هیات رییسه نامه نوشت. ما پیش‌بینی می‌کنیم بخش عمده‌ای از کنوانسیون‌ها در پروژه زمانی تصویب شود و از ۴۱ مورد توصیه FATF بهانه‌ای نماند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مطالعه‌ای درباره‌ی سیر پیوستن کشورهای دیگر برای همکاری با FATF داشتم. هیچ کشوری به اندازه ایران تحفظ‌های صیانتی برای خود تعریف نکردند. ما باید کاری کنیم که کره شمالی و پاکستان نشویم. کره شمالی که منزوی است و کسی با این کشور کار نمی‌کند پاکستان هم که حق شرط‌هایش را جدی نگرفت و به رغم پذیرش FATF اکنون قرار است در لیست سیاه وارد شود.

فلاحت پیشه در جمع‌بندی گفت: فضای غالب جلسه آن بود که با همکاری در قالب کنوانسیون‌ها دفع ضرر کنیم. این‌که سودی عاید می‌شود یا خیر بستگی به شرایط آینده دارد. البته از آن سو اگر کنوانسیون‌ها تصویب نشود به میزان عدم تصویب بهانه داده‌ایم و ضررهایی متوجه منابع کشور می‌شود، چون حتی کشورهای دوست ما چون روسیه اعلام کردند اگر ایران همکاری نکند بانک‌های روسیه نمی‌توانند با ما همکاری داشته باشند.

کمتر از ۱۰ روز به پایان سه ماهه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای تصویب یکسری کنوانسیون‌ها در ایران باقی‌مانده است.