کد خبر: ۲۳۱۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۹۲

نامه ۵۰ مقام پیشین آمریکایی به ترامپ: به برجام بازگرد و با ایران از طریق دیپلماسی تعامل کن / سیاست‌های کنونی کاخ سفید، تنها گزینه جنگ را در دسترس قرار می‌دهد

گروهی از مقامات برجسته پیشین آمریکایی در بیانیه‌ای خطاب به رییس جمهور کشورشان خواستار تعامل وی با ایران از طریق دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای شدند. در میان امضاکنندگان این بیانیه نام افرادی، چون جیمز کلپر، رییس سابق اطلاعات ملی، مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه پیشین و پال او نیل، وزیر خزانه‌داری پیشین آمریکا دیده می‌شود.

گروهی از مقامات برجسته پیشین آمریکایی در بیانیه‌ای خطاب به رییس جمهور کشورشان خواستار تعامل وی با ایران از طریق دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای شدند. در میان امضاکنندگان این بیانیه نام افرادی، چون جیمز کلپر، رییس سابق اطلاعات ملی، مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه پیشین و پال او نیل، وزیر خزانه‌داری پیشین آمریکا دیده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ گروهی از مقام‌های بلندپایه در دولت‌های پیشین آمریکا در بیانیه‌ای هشدار داده‌اند که سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران، خطر جنگ با ایران را در پی دارد. آن‌ها می‌گویند فشار و دیپلماسی مؤثرتر است از دو گزینه تسلیم یا جنگ.

بیش از ۵۰ تن از مقام‌های پیشین و سیاستمداران ایالات متحده تحت عنوان «ائتلاف ملی برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای» با انتشار بیانیه‌ای نسبت به خطر جنگ با ایران در اثر سیاست‌های دولت ترامپ هشدار داده‌اند: «اعمال فشار و تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران بدون ایجاد روزنه قابل اعتمادی به دیپلماسی ممکن است به بحرانی پایدار، خطرناک و ویرانگر با ایران در منطقه بینجامد.»

در فروردین سال جاری، قبل از خروج آمریکا از برجام بیش از ۱۰۰کارشناس و مقام بلندپایه در دولت‌های قبلی آمریکا تحت همین عنوان «ائتلاف ملی برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای»، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که آن‌ها هم مانند بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقدند که برجام نه تنها مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی می‌شود، بلکه حفظ آن برای روابط آمریکا با کشور‌های اتحادیه اروپا نیز ضرورت دارد. علاوه بر این خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، حصول توافق با کره شمالی برای خلع سلاح اتمی این کشور را هم دشوار می‌کند.

در بیانیه‌ای که اکنون «ائتلاف ملی برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای» در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و اجلاس شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ منتشر کرده، بر ضرورت دیپلماسی تأکید شده است. در همان حال امضاکنندگان این بیانیه اعلام کرده‌اند که خروج دولت آمریکا از برجام، مانع از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای، جلوگیری از توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک و کاهش نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و تأمین امنیت اسرائیل نخواهد شد.

جیمز کلپر، اداره‌کننده پیشین نهاد اطلاعات ملی ایالات متحده، مادلین آلبرایت، وزیر خارجه پیشین، پل اونیل، وزیر خزانه‌داری در دوره جرج بوش و جان لیمبرت، از کارکنان سفارت آمریکا در تهران که در سال ۱۳۵۸ گروگان گرفته شد، جزو امضاءکنندگان این بیانیه‌اند.

«ائتلاف ملی برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای» می‌گوید دولت آمریکا برای رسیدن به اهدافش در ایران به هر دو سیاست «فشار و دیپلماسی» نیاز دارد، در حالی که سیاست‌های کنونی دولت ترامپ فقط گزینه تسلیم یا جنگ را فراروی ایران قرار داده.

آنها تاکید کرده اند ترامپ باید برای جلب حمایت بین المللی برای مهار فعالیت های غیر هسته ای ایران دوباره وارد برجام شود.

همزمان با انتشار بیانیه «ائتلاف ملی برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای» رئیس جمهوری ایران برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شده است. روحانی در فرودگاه نیویورک در جمع خبرنگاران گفت: «هدف ما تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به منطقه و جهان در مجامع بین المللی است»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم وارد نیویورک شده است. اولین اقدام ترامپ بعد از ورود به نیویورک دونالد ترامپ دیدار و گفتگو با شینزو ابه، نخست‌وزیر ژاپن بود.

چهارشنبه ۲۶ سپتامبر/۲ مهر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ریاست اجلاس شورای امنیت را به عهده می‌گیرد. موضوع این اجلاس اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی است، اما ایران هم در کانون توجه قرار دارد.