کد خبر: ۲۳۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۴

رئیس اداره نظارت بر طرح های بانک صنعت و معدن: تامین مالی احداث 3 واحد آب شیرین کن با ظرفیت روزانه نیم میلیون متر مکعب

اميد كاملي رئيس اداره نظارت بر طرح هاي بانك صنعت و معدن گفت : از ابتداي دولت يازدهم با توجه به نياز صنايع بزرگ كشور به آب ، كارشناسان اعتباري بانك صنعت و معدن تامين مالي ايجاد 3 واحد آب شيرين كن با ظرفيت روزانه نيم ميليون متر مكعب(روزانه) را امكان‌سنجي، ارزيابي و تصويب كردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني بانك صنعت و معدن ، وي در مصاحبه با پايگاه ياد شده افزود: استفاده از برترين فن‌آوريهاي روز دنيا با روش اسمز معكوس آب دريا(SWRO) با كمترين آلايندگي شيميايي و حرارتي و سازگار با زيست بوم(Ecology) خليج هميشه فارس از مختصات اين طرحهاست.

كاملي تصريح كرد: طرحهاي مذكور عليرغم شرايط سخت تحريم با پيشرفت مناسبي برخوردار بوده و فاز نخست آب شيرين‌كن شهر بندرعباس با ظرفيت شيرين‌سازي 20 هزار متر مكعب در روز به بهره‌برداري رسيده است.

دو طرح ديگر بمنظور تامين آب معادن و صنايع مادر در استانهاي يزد و كرمان با توليد روزانه 330 هزار متر مكعب، انتقال ساليانه 110 ميليون مترمكعب آب شيرين‌شده خليج فارس به صنايع مذكور را امكان‌پذير خواهند كرد.

به گفته وي : بانك صنعت و معدن بعنوان تنها بانك تخصصي بخش صنعت كشور و بعنوان بازوي توانمند حاكميت در توسعه صنعتي كشور بوي‍ژه با رويكرد راهبردي به توسعه پايدار، علاوه بر تامين مالي هزاران واحد صنعتي و معدني در طول حيات 60 ساله خود كه ايجاد صنايع متنوع با فن‌آوريهاي جديد، توسعه واحدهاي صنعتي موجود به لحاظ ظرفيت و محصول، نوسازي و بازسازي صنايع مختلف را نتيجه داده است فراتر از نگاه كمي و كيفي به رشد توليد صنعتي، فراهم ساختن زيرساختهاي اساسي بخش صنعت را بعنوان اهداف راهبردي مجموعه اعتباري خود تعريف نموده است كه مستند بر برنامه‌هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور و اسناد راهبردي نظام جمهوري اسلامي مورد تأكيد مقام معظم رهبري از جمله سند چشم انداز بيست ساله بعنوان نقشه راه و همچنين نقشه جامع علمي كشور و در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي است.

كاملي بيان داشت : رشد و گسترش بخش صنعت با نيازهاي اساسي همچون برق و آب همراه بوده نياز به سرمايه‌گذاري متوازن در بخشهاي مذكور را مي‌طلبد كه لازمه توسعه پايدار است. اما جذابيت بهره‌برداري و افتتاح طرحهاي صنعتي و ارائه آمار توليد و اشتغال بسيار بيشتر از ورود به عرصه پرريسك و عمدتا كم‌بازده زيرساختهاي صنعتي است.

رئيس اداره نظارت بر طرح هاي بانك صنعت و معدن افزود: در همين جا نقطه تمايز بانك صنعت و معدن مشخص مي‌گردد كه با اتكا به بيش از نيم قرن بانكداري توسعه‌اي، ريسك‌پذيري بالا و اهداف راهبردي مديران توسعه و كارشناسان زبده خود، تامين زيرساختهاي صنعت در بخش آب و برق را برنامه‌ريزي كرد.

در گزارشي مفصل در مورد تامين مالي 7000 مگاوات ظرفيت برق كشور با سرمايه گذاري سه ميليارد يورويي اين بانك در جهت تامين 10درصد كل برق كشور صحبت شد. ليكن در حوزه آب نيز بانك اقدامات قابل توجهي را آغاز نمود كه بويژه با بحران آب ناشي از خشكسالي چند سال اخير و فشار مضاعف استفاده از آب شرب و كشاورزي توسط صنايع اهميت نگاه راهبردي بانك را نمايان ساخت.

كاملي گفت : در حاليكه ظرفيت جهاني شيرين‌سازي آب درياها عدد 60 ميليون مترمكعب در روز را نشان مي دهد كشورمان با طرحهاي آب شيرين كن درحال بهره برداري بميزان 175 هزار مترمكعب در روز و طرحهاي درحال تكميل با ظرفيت 200 هزار متر مكعب در روز كمتر از يك درصد ظرفيت توليد آب از طريق شيرين‌سازي آب دريا را بخود اختصاص داده و بايد با برنامه ريزي كامل براي استفاده از اين ظرفيت عظيم خدادادي كشورمان براي تامين آب مورد نياز شرب و صنايع كشور اقدام كرد.

اين در حاليست كه مشكلات كمبود آب شرب و كشاورزي و فشار روز افزون صنايع در مصرف سهم بخشهاي ديگر، بيش از پيش جنبه‌هاي اقتصادي و اجتماعي خود را به رخ دولتمردان مي كشد.
برچسب ها: صنعت و معدن