کد خبر: ۲۳۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۳

چگونه یک ارز دیجیتال موفق داشته باشیم؟

بیت کوین را به‌عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال می‌شناسیم؛ اما نام هزاران ارز دیجیتال دیگر در لیست Coinmarketcap وجود دارد. با این‌حال، این راه ادامه دارد و شما هم می‌توانید صاحب یک ارز دیجیتال باشید.
بیت کوین را به‌عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال می‌شناسیم؛ اما نام هزاران ارز دیجیتال دیگر در لیست Coinmarketcap وجود دارد. با این‌حال، این راه ادامه دارد و شما هم می‌توانید صاحب یک ارز دیجیتال باشید.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ هنگامی که به فرمول‌های مختلف اقتصادی نگاه می‌کنید و با چالش‌های در پیش‌رو برای ارز‌های رایج فکر می‌کنید، ساخت و طراحی فرم‌های مختلف ارز چاپی با نگرش‌های مختلف بسیار منطقی به‌نظر می‌رسد؛ چراکه سیستم‌های مالی با پیشرفت جوامع نیاز به به‌روزرسانی‌هایی دارند که ممکن است بستر فعلی جوابگوی آن‌ها نباشد و نیاز به یک ارز دیگر احساس شود، اما ارز دیجیتال فرایند را بسیار ساده‌تر کرده است. با دانش برنامه‌نویسی می‌توان شالوده اصلی یک ارز دیجیتال را شکل داد، اما برای اینکه بتواند در جامعه این ارز را گسترش دهید تا به مقبولیت قابل‌توجهی دست پیدا کند، راه زیادی در پیش دارید. در ادامه پنج گام اساسی در مبحث ارز‌های رمزنگاری را به شما خواهیم گفت.

۱. از جامعه برای پرورش ارز استفاده کنید

از نظر کریس الیس، کارآفرین موفق ساکن لندن و فعال اجتماعی در Feathercoin، هنگامی‌که شما در مورد یک ارز جدید دیجیتالی فکر می‌کنید، به‌ احتمال‌ زیاد فکر می‌کنید اولین قدم، شروع برنامه‌نویسی و نوشتن الگوریتمی جدید است؛ اما به‌صورت کلی این قدم اشتباه خواهد بود. الیس می‌گوید:

اولین گام برای رسیدن به موفقیت یک ارز دیجیتال، پیدا کردن جامعه هدف و ایجاد انتظار در جامعه برای عرضه ارز دیجیتال است. رسیدن کامل به این مرحله، مستلزم درک درست از نیاز جامعه است که می‌بایست بافرهنگ و اتفاقات جامعه هم‌خوانی داشته باشد.

Feathercoin توسط Peter Bushnell در آوریل ۲۰۱۳ ایجاد شد. بوشنل، کار خود را به‌عنوان سرپرست IT در کالج Brasenose دانشگاه آکسفورد به پایان رساند؛ چراکه قصد داشت یک ارز دیجیتالی خلق کند که مردم در وسط آن قرار داشته باشند. این هدف در پاسخ به فقدان مشارکت همه‌جانبه‌ی کسانی بود که قرار است از ارز دیجیتال جایگزین استفاده کنند. کمتر ارزی را می‌توان پیدا کرد که همانند بیت کوین در فروم‌های bitcointalk.org فعالیت اجتماعی داشته باشد؛ هرچند خود بیت کوین نیز مشکلاتی در تعامل با کاربران دارد که قابل‌حل خواهد بود.

الیس در آن زمان، بوشنل را ملاقات نکرده بود؛ اما انزوا و بیگانگی شدیدی را در بین ارزهای دیجیتال احساس کرد. الیس می‌گوید:

انجمن‌های فعال در این زمینه بسیار تخصصی هستند و رابطه‌ی خوبی را با کاربرانی که به‌صورت تازه‌کار واردشده‌اند، ایجاد نمی‌کنند. هرچند قسمت‌هایی برای تازه‌کاران تشکیل‌شده است اما توسط گروه‌های کوچک اداره می‌شوند که قابلیت جذب مخاطب ندارند. بسیاری از فروم‌های کنونی، کاربران را به ارزهای دیجیتال ترغیب نمی‌کنند و بیشتر همانند یک سبد کالا شده‌اند که بسیاری از افراد به سراغ قیمت می‌آیند تا صرفاً متوجه شوند کدام ارز بیشتر سود دارد و همان را خریداری کنند.

هر چه مشروعیت سکه‌های دیجیتالی شما بیشتر باشد، احتمال موفقیت بیشتر خواهد شد. اینکه بخواهید کاربران فنی را در نظر بگیرید، راهی درست نیست؛ زیرا درنهایت به تعدادی محدود کاربرد خاتمه پیدا می‌کند و به همین دلیل می‌بایست درک از ارز دیجیتال شما برای عموم مردم ثابت‌ شده باشد تا بتوانید در بازارهای مختلف رشد داشته باشید. اگر جامعه هدف ارز دیجیتال شما، تنها کاربرانی منفعل باشند که تنها به دنبال منافع خود هستند، باید قبول کنید ارز دیجیتال طراحی‌شده بعد از مدتی در پایین لیست قرار می‌گیرد؛ اما اگر بتوانید فرایندی را طراحی کنید که کاربران با ارز دیجیتال شما زندگی کنند، کلید پیروزی در دستانتان قرار دارد. این فرایند برای بیت کوین تا حدود زیادی اتفاق افتاده است؛ اما دلیل پیروزی اصلی بیت کوین، اولین بودن در جامعه‌ای ناشناس بود. پس به زبان دیگر، دستیابی به قدرت بیت کوین دست‌نیافتنی نیست!

۲. کد‌هایی برای طولانی‌مدت

بسیاری از افراد به فکر توسعه یک ارز دیجیتال افتاده‌اند؛ اما راه‌اندازی سرویس خودشان را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهند. چرا؟ به‌طورقطع می‌توان گفت بسیاری از ارزهای دیجیتالی بر اساس دیگر ارزهای دیجیتالی نوشته‌ شده‌اند. شما با یک جستجو ساده می‌توانید به کد‌های اصلی بیت کوین یا لایت کوین دسترسی پیدا کنید. این قسمت از کار شما باید بیشترین زمان ممکن را درگیر خود کند.

نوشتن برنامه برای یک ارز دیجیتال قدمی است که نتایج بهینه‌بودن آن، در سال‌های بعد نمایان می‌شود. Peter Otterbach یکی از سازندگان ارز دیجیتال Coino که تنها با ۵۰ ثانیه زمان تائید در هر تراکنش، سریع‌ترین ارز دیجیتال شناخته می‌شود، گفته است بهترین زبان برای برنامه‌نویسی ارز دیجیتال در حال و هوای کنونی، C++ است. این زبان آینده‌ی بسیار روشنی در صنعت ارز دیجیتال دارد.

بااین‌حال Kolin Evans، توسعه‌دهنده‌ی ارز کوارک گفته است، برنامه‌نویسی برای یک ارز جدید می‌تواند فقط کمی از یک روز بیشتر طول بکشد! پیچیده‌ترین قسمت در طراحی یک ارز دیجیتال، مربوط به فرایند بلاک چین آن است. همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از ارزهای دیجیتال کنونی در حال حاضر از لایت کوین استفاده می‌کنند؛ اما ارزی مانند کوارک، الگوریتم هش کاملاً جداگانه‌ای دارد؛ بنابراین اگر قرار باشد ارز دیجیتال شما به‌عنوان یک ارز کاملاً مستقل باشد، زمان کدنویسی طولانی‌تر خواهد شد. از چند ماه تا چند سال، زمانی است که یک ارز دیجیتال مستقل برای برنامه‌نویسی لازم دارد؛ در غیر این صورت، با یک کپی و پیست از گیت‌هاب می‌توانید در عرض ۳۰ دقیقه صاحب یک ارز دیجیتال شوید.

به‌هرحال مهارت برنامه‌نویسی در هر فرد، دال بر توانایی پیاده‌سازی یک ارز دیجیتال نیست. الیس، Feathercoin را یک فورک از لایت کوین معرفی می‌کند. او می‌گوید:

ما با حداقل تغییرت پارامتر شروع کردیم، زیرا احساس کردیم مهم‌ترین ویژگی یک ارز، قابلیت بقاء آن خواهد بود.

نام Feathercoin برای شما آشناست؟ به‌احتمال‌زیاد خیر! این‌ یک ارز دیجیتال شکست‌خورده است و متأسفانه نتوانست به قدرت برسد. عواملی که بررسی می‌کنیم در کنار یکدیگر اهمیت پیدا می‌کنند و با تمرکز روی یک عامل، پیشرفت شما تضمین نخواهد شد. همین اتفاق برای Feathercoin افتاد. این گروه با تمرکز روی هایپ اولیه و معرفی به جامعه و ارتباطی بهتر با مخاطب، ارز دیجیتال خود را معرفی کردند. این ارز دیجیتال از معدود ارزهایی است که به‌صورت رسمی دارای یک فروم بحث و گفتگو بوده، اما عدم تمرکز روی کد نویسی، آن‌ها را به این سرنوشت دچار کرد.

الیس می‌گوید:

شما وظیفه‌ دارید تا پایان، مراقب بستر ایجادشده باشید و از لحاظ فنی در بهترین حالت ثبات قرار داشته باشید؛ چراکه اگر مخاطبین شما احساس کنند سرمایه‌ی آن‌ها با ارز دیجیتال شما در معرض خطر قرار دارد، کمترین ریسک سرمایه‌گذاری را انجام نمی‌دهند.

الیس به این نکته هم اشاره می‌کند که هایپ اولیه برای همیشه موفق نخواهد بود و این رقابت در طولانی‌مدت است که برنده اصلی را مشخص می‌کند.

۳. ماینر‌ها باید در کنار شما باشند

هنگامی‌که بستر اصلی ارز خود را توسعه دادید، نیاز به مردم نیز دارید تا در گسترش و استفاده‌ی بیشتر از آن سهیم شوند. رایج‌ترین راه در این زمینه، استخراج ارز‌های شماست که ضمن افزایش آگاهی عمومی، بحث و تبادل‌نظر در فروم‌های مختلف را هم افزایش می‌دهد. در این قسمت باید اجازه دهید که جدای از برنامه‌نویسی شما، مردم نیز نظر بدهند که چگونه می‌توانند اعتماد بیشتری به ارز شما داشته باشد.

معدنچیان ارز، کسب‌وکارهای مختلف زیادی را در کنار ارز دیجیتال شما تشکیل می‌دهند. سایت‌های مختلف به سراغ معرفی ارز شما می‌روند و درنهایت از این فرصت پیش‌رو می‌توان بیشترین میزان نفوذ را در میان کاربران به‌دست آورد. فروش توکن به میزان بیش‌ازاندازه، به کسب‌وکار شما ضربه‌ای سخت وارد خواهد کرد. یکی از اتفاقات بسیار خوبی که ماینر‌ها برای شما رقم می‌زنند، ایجاد حس وفاداری به ارز دیجیتال است. چراکه در مواقع کاهش ارز، این ماینرها خواهند بود که باز هم با تائید تراکنش و ایجاد ثبات در شبکه، ارز دیجیتال شما را سر پا نگاه می‌دارند. ایجاد یک اکوسیستم بسیار مناسب برای استخراج، ملزم به ایجاد یک ارتباط و تیم خوب است.

بسیاری از ارزهای کنونی به‌دلیل نداشتن سیستم مایینینگ، از چرخه‌ی اقتصادی حذف‌ شده‌اند. راهکارهای جایگزین در این زمینه وجود دارد، اما حذف شاخه‌ی ماینینگ باعث ایجاد حس بی‌اعتمادی در یک سیستم خواهد شد و حتی راه را برای ورود به بازارهای مختلف سخت می‌کند.

۴. تجار خود را بشناسید

اجازه دهید با هم مرور کنیم؛ شما بر روی جامعه هدف خود فکر کرده‌اید، ارز دیجیتال را توسعه داده‌اید و ماینر‌ها هم مشغول فعالیت هستند. حلقه بعدی که بسیار مهم خواهد بود، تاجرانی است که می‌خواهند با ارز دیجیتال شما فعالیت کنند و پلی میان دنیای دیجیتال و ارزهای فیات باشند. با وجود تمام سختی‌هایی که پشت سر گذاشته‌اید، این مرحله به‌اندازه‌ی بسیار زیادی حائز اهمیت است. شما بیت‌هایی را خلق کرده‌اید و این بیت‌ها قرار است ارزش مادی پیدا کنند.

راه‌اندازی سیستم‌هایی برای پذیرش این بیت به‌عنوان یک ارزش قدم سنگینی خواهد بود. الیس در صحبت‌های خود اشاره کرد که این روند، روندی برای نتیجه گرفتن است؛ زیرا باید نظاره‌گر آنچه خلق کرده‌اید، باشید. شناسایی تجار قابل‌اعتماد نیاز به زمان و مدیریت خوب دارد. زمانی که بستر را آماده کردید، باید اعتمادبه‌نفس پیدا کنید و سپس شروع به معرفی این ارز دیجیتال در تمامی رسانه‌های اجتماعی و انجمن‌های اینترنتی کنید.

پول یک بستر اصلی است. بستری که مردم برای رفع نیاز و رسیدن به اهدافشان نیاز دارند. درک این امر می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای شما باشد. شما می‌بایست اتفاقی را رقم بزنید که ارز دیجیتال طراحی‌شده توسط شما به‌عنوان یک‌ راه برای رفع نیاز مردم شناخته شود. این یعنی در ابتدا باید با جامعه‌ی هدف خود، ارتباط زیادی داشته باشید. ایجاد نیاز و سپس ارائه‌ی یک راهکار مناسبت، بهترین و مؤثرترین روش ایجاد اکوسیستم موفق است.

سرمایه‌گذاران، سه هدف اصلی را دنبال می‌کنند؛ پول درآوردن، پس‌انداز و افزایش تأثیرگذاری در فضای اقتصادی. اگر شما بتوانید با ارائه‌ی راهکاری، مشتریان یک تاجر را افزایش دهید درحالی‌که هزینه‌های جاری آن را کم کنید، تنها کافی است کمی استقامت به خرج دهید، زیرا موفقیت در یک‌ قدمیتان قرار دارد.

۵. پذیرش جهانی یک گام نیست!

به آخرین مرحله رسیدیم. اگر از هر متخصصی در این مورد سؤال بپرسید، می‌گوید سلطه‌ی اصلی در زمانی ایجاد می‌شود که ارز شما در جهان محبوب شود؛ اما اجازه دهید با شما صادقانه صحبت کنیم. در بیش از ۵ هزار سال گذشته هیچ ارزی نتوانسته است به‌صورت کامل در جهان سلطه ایجاد کند. پس فکر جهانی‌شدن را از سرخود باز کنید. از سوی دیگر ارزهای بسیار زیادی وجود دارد که هیچ‌کدام در بازارهای جهانی شناخته‌نشده‌اند اما به‌خوبی توانسته‌اند جامعه مخاطب خود را کشف و حفظ کنند که از این طریق به ارزش بازار خوبی هم‌ دست پیداکرده‌اند.

در حقیقت، در بازارهایی که استفاده از ارزهای دیجیتالی توسط هدف‌هایی محله‌ای یا اعضای گروه تعریف‌ شده است، نیازی نیست که به برنده شدن در بازار جهانی فکر کنند. برای آن‌ها همه‌چیز وجود دارد؛ به‌استثنای کسانی که تصمیم‌های فراتری دارند.
*زومیت