کد خبر: ۲۳۲۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۰۸

آشنایی با برخی از باورهای غلط اما رایج/ از کوری خفاش‌ها تا خنگی انیشتین



در دنیای جدید به سبب گسترش فضای مجازی، همواره این امکان هست که اطلاعات و باورهای غلط دقیقا همپا و هم دوش اطلاعات درست در دسترس مردم قرار بگیرند. جالب آنکه گاه به این باورهای غلط و کاملا غیرعلمی به عنوان سندی متقن و غیرقابل خدشه استناد می‌شود. در این مطلب قصد داریم تعدادی از این باورهای رایج اما کاملا غیرعلمی و اثبات نشده را با شما مرور کنیم.

نظریه اثبات نشده تکامل

در بحث‌های علمی، کلماتی مثل نظریه و فرضیه معانی خاصی دارند اما در هر صورت استفاده از واژه نظریه در «نظریه تکامل» به این معنا نیست که ایراد علمی مهمی به آن وارد بوده و به اصطلاح اثبات نشده است. یک نظریه علمی مجموعه‌ای از اصل‌هایی است که پدیده‌های قابل مشاهده را در شرایط طبیعی توصیف می‌کند. برای مثال گرانش هم با وجود این که وجودش کاملا اثبات شده تنها یک نظریه است.

تولید الماس از زغال ‌سنگ

الماس‌ها در اعماق زمین و بر اثر حرارت بسیار زیاد، در عمق ۱۴۰ کیلومتری زمین شکل می‌گیرند. اما زغال ‌سنگ از گیاهان ماقبل ‌تاریخ نزدیک به سطح زمین و در شرایطی خاص شکل گرفته و به ندرت در عمق بیش از ٢ یا ٣ کیلومتری یافت می‌شود.

مرگ سلول‌های مغز با الکل

الکل منهای حرمت شرعی‌اش هزار و یک مشکل مرگبار برای بدن انسان به وجود می‌آورد، اما اینکه مرگ سلول‌های مغزی را هم به پای الکل می‌نویسند چندان درست نیست. الکل می‌تواند به‌طور غیرمستقیم و فقط در اشخاصی که به شدت الکلی‌ هستند منجر به از بین رفتن سلول‌های مغز شود.

ضخیم شدن مو با تراشیدن

باور کنید موهای بدن با تراشیدن ضخیم نمی‌شوند و این یک باورغلط اما خیلی رایج است. خیلی‌ها انجام این کار را پیشنهاد می‌کنند، اما در واقع تاثیری ندارد. با این‌که پژوهش‌های فراوانی در این زمینه انجام شده، هیچ‌کدام به چنین نتیجه‌ای نرسیده‌اند که این باور درست است.

بیدار نکردن خواب‌روها

تصور غالب این است نباید افرادی را که در خواب راه می‌روند بیدار کرد زیرا ممکن است دچار آسیب مغزی شوند. این کاملاً غلط است. اتفاقا باید کسی که در خواب راه می‌رود را به آرامی بیدار کنید، چون در غیر این‌صورت ممکن است بیفتد و دست و پایش بشکند.

کور بودن خفاش‌ها

این هم یک باور غلط اما رایج دیگر است. همه خفاش‌ها با استفاده از سیستم «پژواک‌» مسیریابی می‌کنند اما تقریباً همه گونه‌های خفاش چشم دارند و می‌توانند ببینند. جالب است بدانید خفاش‌های میوه‌خوار فاقد سیستم پژواک‌یابی هستند و در شب دید فوق‌العاده‌ای دارند.

 مشاهده دیوار چین از ماه

به گواه فضانوردها در ارتفاع ٢٩٠ کیلومتری از سطح زمین هیچ ساختمان و بنای بشرساخته‌ای قابل رویت نیست. این بدان معناست که ماجرای دیده شدن دیوار چین از ماه افسانه‌ای بیش نیست.

 مردودی انیشتین در ریاضیات

این شایعه شاید باعث قوت قلب همه آنهایی شود که در درس ریاضیات ضعیف هستند، اما خب باید بدانید کسی که نظریه نسبیت او دنیا را تکان داد نمی‌تواند در ریاضیات صاحب‌نظر نباشد! انیشتین در نخستین تلاشش برای امتحان ورودی دانشگاه پلی‌تکنیک سوییس در سال ۱۸۹۵ رد شد، اما او در آن زمان ۲سال از رقبایش کوچکتر بود و با این‌حال نمره‌های بسیار بالایی در ریاضیات و علوم کسب کرد.