کد خبر: ۲۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۹۴

شرکت روحانی در داووس به چه معناست؟

رسانه های خبری ایران روز شنبه گزارش دادند که حسن روحانی - رئیس جمهور ایران - در اواخر ماه جاری و در تلاش آشکار برای تقویت تلاش های دیپلماتیک که در هفته های اخیر متوقف مانده است، در مجمع اقتصاد جهانی در سوئیس شرکت خواهد کرد.
واشنگتن پست نوشت:‌ رسانه های خبری ایران روز شنبه گزارش دادند که حسن روحانی - رئیس جمهور ایران - در اواخر ماه جاری و در تلاش آشکار برای تقویت تلاش های دیپلماتیک که در هفته های اخیر متوقف مانده است، در مجمع اقتصاد جهانی در سوئیس شرکت خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، روحانی، نخستین رئیس جمهور ایران خواهد بود که در طول یک دهه گذشته، در این نشست سالانه با حضور رهبران جهان، شرکت های بزرگ تجاری، روزنامه نگاران و چهره های علمی شرکت می کند.

تصمیم روحانی برای شرکت در این نشست درحالی است که ایران و قدرت های جهانی برای رسیدن به یک توافق نهایی برسر برنامه های هسته ای مناقشه آمیز ایران، به تلاش مشغولند.

مجمع اقتصاد جهانی که در شهر کوچک و تفریحی داووس – واقع در سوئیس - برگزار می شود با کنفرانس ژنو در مورد سوریه مصادف شده است. بعید به نظر می رسد که از ایران برای شرکت در این رویداد دعوت به عمل آید.

سیاستمداران تندرو در تهران و واشنگتن که مخالف بهبود روابط میان این دو دشمن دیرینه هستند، راه هایی را پیشنهاد می دهند که می تواند به طور بالقوه گفتگوهای هسته ای در آینده را مختل کند. ولی روحانی با کم اهمیت خواندن این نگرش ها، اظهار داشت که «ما نباید از هیاهوی ایجاد شده از سوی تعداد اندکی از افراد و یا یک درصد کوچک بهراسیم و نمی هراسیم.»

محمد علی شعبانی – یک تحلیل گر مسائل سیاسی در تهران – می گوید :«شرکت در داووس در میان این موضع گیری های تندروانه از اهمیت بسیار بیشتری نیز برخوردار است و نشان می دهد که روحانی برای تعاملات سازنده با جهان از عزمی راسخ برخوردار است.»

مقام های ایرانی دیگری مانند رئیس جمهور خاتمی نیز در این نشست شرکت کرده اند. خاتمی در نشست سال 2007 میلادی با جان اف کری - وزیر خارجه امریکا - دیدار کرده بود.

پس از هشت ساله ریاست جمهوری ماجراجویانه محمود احمدی نژاد، روحانی و محمد جواد ظریف - وزیر امور خارجه - به دنبال شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر و به دلیل شروع دور تازه ای از تماس ها میان ایران و مابقی نقاط جهان، مورد تحسین بین المللی قرار گرفتند.

روحانی در پایان نشست سالانه رهبران جهان در نیویورک و پیش از بازگشت به تهران، به طور تلفنی با اوباما گفتگو کرد. این نخستین ارتباط مستقیم میان روسای جمهور دو کشور محسوب می شد.

به دنبال این تماس و در ماه نوامیر، یک توافق موقت میان ایران و قدرت های جهانی بر سر برسربلند پروازی های هسته ای مناقشه آمیز این کشور حاصل شد. به موجب این توافق و در صورت اجرا، فعالیت های هسته ای ایران محدود خواهد شد و میزانی از رفع تحریم های اقتصادی به وجود خواهد آمد.

ولی نمایندگان مجلس در تهران و واشنگتن در مورد این توافق اظهار بدبینی و تهدید به اعمال اقدامات تازه ای کرده اند که می تواند باعث از بین رفتن این توافق پیش از اجرای آن شود.