کد خبر: ۲۳۴۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۳

رکورد شکنی سرقت ارزهای دیجیتال در سال 2018

بر اساس گزارش منتشرشده از سوی شرکت امنیت سایبری امریکایی CipherTrace، سرقت ارز رمزنگاری‌شده از طریق هک کردن مبادلات و پلتفرم‌های معاملاتی در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۸، به رقمی در حدود ۹۲۷ میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی در حدود ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
بر اساس گزارش منتشرشده از سوی شرکت امنیت سایبری امریکایی CipherTrace، سرقت ارز رمزنگاری‌شده از طریق هک کردن مبادلات و پلتفرم‌های معاملاتی در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۸، به رقمی در حدود ۹۲۷ میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی در حدود ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در این گزارش به فعالیت‌های جنایتکارانه و پولشویی در بازار ارز دیجیتال توجه ویژه‌ای نشان داده شده است. گفتنی است طبق اطلاعات مندرج در گزارش، سرقت‌های کوچکتر در محدوده‌ی سرقت‌های ۲۰ تا ۶۰ میلیون دلاری نیز، در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی افزایش یافته و به رقم ۱۷۳ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس گزارش قبلی CipherTrace، در حدود ۲۶۶ میلیون دلار ارز دیجیتالی در مبادلات سال ۲۰۱۷ به سرقت رفته‌ است. محبوبیت بیت‌کوین و ظهور بیش از ۱۶۰۰ سکه‌ی دیجیتالی یا توکن، باعث ایجاد انگیزه در هکرها برای ورود به بازار ارز رمزنگاری‌شده است و فرصت‌های جدیدی برای جرم و جنایت فراهم کرده است. دیو جیوانز، مدیر اجرایی CipherTrace در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز اعلام کرد:

رگولاتوری‌ها هنوز سال‌ها عقب‌تر از آن جایگاهی هستند که باید در آن قرار گرفته باشند. در حال حاضر تنها چند کشور وجود دارند که به‌صورت قوی و جدی قوانین ضد پولشویی را اعمال می‌کنند.

گفتنی است، جیوانز ریاست جمعیت مبارزه با فیشینگ یا Anti-Phishing Working Group را برعهده دارد. APWG یک سازمان جهانی است که هدف آن کمک به حل جنایات سایبری است. جیوانز معتقد است که اطلاعات ارائه‌‌شده در این گزارش در حدود ۵۰ درصد معاملات جنایتکارانه را نشان می‌دهد که در عمل اتفاق می‌افتد. به‌عنوان مثال، CipherTrace اطلاع دارد که بیش از ۶۰ میلیون دلار ارز رمزنگاری‌شده به سرقت رفته که اطلاعات آن در این گزارش ارائه نشده است. همچنین داده‌ها نشان می‌دهند که از سال ۲۰۰۹ در مبادلات ارز رمزنگاری‌شده در کشورهایی که دارای قوانین مبارزه با پولشویی (AML) ضعیفی هستند، ۲.۵ میلیارد دلار پولشویی بیت‌کوین گزارش شده است. در این گزارش تنها ۲۰ صرافی که در معاملات بزرگ ارز دیجیتال از نظر حجم حضور داشته‌اند، مورد بررسی قرار گرفته است. گزارش CipherTrace نام این صرافی ها را فهرست کرده است. صرافی‌های پولشویی فهرست‌شده، نشان‌دهنده‌ی معاملاتی هستند که CipherTrace توانسته است به‌صورت مستقیم آن‌ها را پایش، و به‌عنوان مظنون یا مجرم شناسایی کند.

CipherTrace برای برآورد و تعیین ۲.۵ میلیارد دلار پولشویی، در حدود ۳۵۰ میلیون معامله مربوط به ۲۰ صرافی ارز دیجیتال را بررسی کرد و موفق شد طرف قرارداد ۱۰۰ میلیون معامله را پیدا کند. با توجه به این اطلاعات، CipherTrace توانست ۱۰۰ میلیون معامله را با داده‌های خود مربوط به فعالیت‌های جنایی مورد بررسی متقابل قرار دهد. پیشتر گفته شده بود که صرافی‌های ارزهای دیجیتال در ۸۸ میلیون دلار پول‌شویی نقش داشته‌اند.

در عین حال، صرافی‌های ارز دیجیتال در معاملات خرید ۲۳۶.۹۷۹ بیت‌کوین مربوط به پولشویی دخالت داشته‌اند که معادل حدود ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین در قیمت‌های فعلی است. جیوانز اعلام کرد:

همه‌ی صرافی‌های ارز دیجیتال، چنین منابع مالی پولشویی‌شده‌ای را دریافت می‌کنند. واقعا نمی‌توان چنین روندی را متوقف کرد. دلیل بروز این وضعیت این است که ما معمولا بعد از وقوع جرم، از چنین معاملاتی مطلع می‌شویم. درنتیجه راهی برای اطلاع از آن در زمان واقعی وجود ندارد. شما می‌توانید در ۸۰ تا ۹۰ درصد مواقع از این موضوع اطلاع پیدا کنید، ولی اطلاع ۱۰۰ درصدی غیر ممکن است.
*زومیت