کد خبر: ۲۳۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۹

۸ ویژگی ای که حیرت انگیز بودن بدن انسان را ثابت می کند!


بدن انسان مانند یک پازل از قطعات زیادی تشکیل شده است. سیستم های بدنی ما و زیرمجموعه های آن ها کار حفاظت از ما را بر عهده دارند، توانایی های خاصی به ما می دهند و به بقای ما در زمان خطر کمک می کنند. حتی عادی ترین ویژگی های بدن انسان هم اگر از دیدی متفاوت به آن ها نگاه کنیم متوجه خواهیم شد بسیار شگفت انگیز هستند. در ادامه به تعدادی از ویژگی های به ظاهر عادی ای می پردازیم که حیرت انگیز بودن بدن انسان را ثابت می کند.

۱- زبان ما در هنگام صحبت حرکات حیرت انگیزی دارد

اگر زبان نداشتیم، گفتار ما تنوع کمتری داشت. زبان پر تحرک ترین و انعطاف پذیرترین ماهیچه ی بدن انسان است. زبان می تواند به اشکال مختلفی دربیاید و تنها از یک سمت متصل است.

۲- پوست ما انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد

هر اینچ (حدود ۲/۵ سانتیمتر) از پوست ما می تواند به اندازه ی ۲ تا ۳ برابر اندازه اش کش بیاید اما استثنائاتی هم وجود دارد. مردی بریتانیایی به نام گری ترنر، انعطاف پذیرترین پوست دنیا دارد. پوست او به قدری شل است که می تواند به اندازه ی ۶ اینچ (حدود ۱۵ سانتی متر) کش بیاید. از هر ده هزار نفر تنها یک نفر از این ویژگی برخوردار است.

۳- اشک های ما انواع مختلفی دارند

انسان ها سه نوع اشک دارند که از نظر ترکیب شیمیایی با یکدیگر متفاوتند و در موقعیت های مختلفی به وجود می آیند.

اشک های پایه برای حفظ رطوب چشم ها دائماً تولید می شوند.
اشک های غیر ارادی در اثر تحریک چشم ها تولید می شوند، مثل زمانی که پیاز خرد می کنید یا در معرض دود قرار می گیرید.
اشک های احساسی زمانی که ناراحت یا خوشحال هستیم تولید می شوند.

اگرچه چیزی که ما می بینیم این است که همه ی این اشک ها یک شکل هستند اما در زیر میکروسکوپ کاملا با یکدیگر متفاوتند.

۴- عنبیه ی چشم از مجموعه ای از ماهیچه هایی کوچک و عجیب تشکیل شده

عنبیه ی چشم در زیر میکروسکوپ شبیه به تار عنکبوتی حول یک حفره ی تاریک است. در حقیقت، این شبکه از مجموعه ای از ماهیچه ها تشکیل شده که روی آن ها پوسته ای وجود ندارد. این ماهیچه ها هم ممکن است بسیار خسته شوند و به همین دلیل است که در پایان یک روز کاری واکنش کندتری به نور داریم.

۵- از همان ابتدا شبیه به انسان نیستیم

دانشمندان می گویند انسان در رحم مادر، مراحل تکامل را سیر می کند. به همین دلیل است که جنین ابتدا دم، آبشش و انگشتان پرده ای دارد.

۶- گلبول های سفید خون همیشه به دنبال متجاوزین هستند

گلبول های سفید خون مانند ارتشی هستند که بخش های مختلف آن با تهدیدات مقابله می کنند. این مسأله تنها در مورد باکتری ها صدق نمی کند.

در تصویر بالا، یک کرم را می بینید که مورد حمله ی ائوزینوفیل ها قرار گرفته است. ائوزینوفیل ها یکی از انواع گلبول های سفید خون هستند که وظیفه ی آن ها مقابله با تهدیدات چند سلولی مثل انگل ها است.

۷- دندان های ما پوشیده از باکتری هستند

همه ی ما درباره ی پلاک دندانی شنیده ایم اما شاید کمتر کسی بداند که دقیقا چیست. پلاک دندانی باکتری هایی است که ماده ای صورتی رنگ تولید می کنند و این ماده نوعی اسید است. در چند ساعت اول این اسید توسط بزاق دهان بی اثر می شود، اما رفته رفته با ضخیم تر شدن پلاک، بزاق دهان دیگر قادر به نفوذ نیست، بنابراین اسید شروع به تخریب مینای دندان می کند. این مسأله منجر به شکل گیری پلاک های دندانی می شود.

۸- همه ی ما یک هاله داریم

تصویر برداری شلیرن روشی است که با آن می توان تصویر جریان گازها، ذرات و بخار نامرئی تولید شده از بدن مان را ثبت کرد. به عبارتی دیگر، در این روش نوعی هاله در اطراف خود می بینیم که ترکیبی از رایحه ها و ذرات مختلف است. هاله ی هرکس منحصر به خود او است.