کد خبر: ۲۳۴۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۴

۱۵ ترفند روانشناختی جالب و کاربردی که در زندگی به دردتان می خورد


ترفندهای روانشناختی پیچیده ای وجود دارد که هزاران کتاب و مقاله درباره ی آن ها نوشته شده است و افراد متخصص از آن ها برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران و همینطور مقابله با فریبکاری و نفوذ دیگران استفاده می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اما ترفندهایی ساده ای هم وجود دارد که افراد غیر متخصص هم می توانند در زندگی روزمره ی خود از آن ها استفاده کنند. در ادامه به تعدادی از این ترفندها می پردازیم.

ترفندهای روانشناختی جالب

۱- وقتی خواسته ای از مردان دارید هرگز جمله ی خود را با «می توانی …؟» شروع نکنید. آن ها خواسته ی شما را یک سؤال تئوریک تلقی می کنند. برای مثال هرگز نپرسید: «می توانی بچه ها را صدا بزنی؟» چون جواب مثبت آن ها به این معنی است که : «بله از نظر تئوری می توانم.» بنابراین خواسته ی خود را به این شکل مطرح کنید: «لطفا بچه ها را صدا بزن.»

۲- اگر می خواهید کسی را معذب کنید یا کاری کنید احساس بدی داشته باشد، حین مکالمه به وسط پیشانی اش نگاه کنید.

۳- اگر کسی که با او صحبت می کنید سعی می کند از جواب دادن به سؤال تان طفره برود، کافی است چند لحظه ای سکوت کنید و در همان حین، به چشم هایش خیره شوید. شخص مقابل احساس معذب بودن می کند و به صحبت کردن ادامه می دهد. احتمالا توضیح بیشتری به شما می دهد یا اگر دروغ می گفت حالا واقعیت را به شما می گوید چون تصور می کند سکوت و نگاه شما به این خاطر است که حقیقت را می دانید.

۴- اگر می خواهید با کسی ارتباط برقرار کنید (مثلا در محل کار) کافی است از او سؤالی بپرسید، حتی اگر خودتان جواب سؤال تان را می دانید. این کار دید کلی آن شخص به شما را بهتر می کند.

۵- اگر وقتی از کسی سؤالی می پرسید، با ظرافت سرتان را به حالت تأیید تکان دهید، به احتمال زیاد پاسخ مثبت دریافت خواهید کرد. از این ترفند بیشتر در رستوران ها برای ترغیب مشتریان به سفارش غذای بیشتر استفاده می شود.

۶- وقتی کسی تمام حواسش معطوف به کاری است (مثلا درگیر یک مکالمه ی تلفنی جدی است) اگر دست تان را به طرف آن شخص دراز کنید، او هر چیزی که دستش باشد را به شما می دهد و احتمالا بعداً اصلا این مسأله را به خاطر نمی آورد. این ترفند به روش معکوس هم عمل می کند، یعنی در این حالت هر چیزی به آن شخص بدهید را بدون آنکه متوجه باشد از شما می گیرد.

۷- اگر به کسی بگویید که کاری را نمی تواند انجام دهد، او تمام تلاشش را می کند تا به شما اثبات کند اشتباه می کنید.

۸- اگر هنگام صحبت کردن سر خود را کمی تکان دهید، شخص مقابل بدون آنکه خودش متوجه شود بیشتر به حرف هایتان دقت می کند.

۹- اگر در مجموع پیشنهاد کسی را پسندیده اید اما می خواهید پیشنهادهای دیگری هم بگیرید، وانمود کنید که تا حدودی ناامید شده اید. برای مثال، می توان از این کار برای چانه زدن بر سر قیمت هنگام خرید یا درخواست حقوق بیشتر در محل کار استفاده کرد.

۱۰- اگر می خواهید بعد از زنگ خوردن ساعت بلافاصله بیدار شوید، مثل فوتبالیستی که گل زده دست هایتان را مشت کنید و فریاد بزنید «آره!». روش عجیبی به نظر می رسد اما به شما حس سرحال بودن می دهد و کاری می کند که راحت از خواب بیدار شوید.

۱۱- اگر همیشه نگرانید که بعد از بیرون آمدن از خانه در را قفل یا گاز را خاموش کرده اید یا نه، کافی است هنگام انجام این کارها عبارت عجیب و غریبی را به زبان بیاورید. این عبارت ها باید هر روز متفاوت از روزهای قبل باشند. برای مثال وقتی گاز را خاموش می کنید با صدای بلند بگویید: «خرگوش سبز» یا وقتی در را قفل می کنید بگویید: «خرچنگ پرنده». بعداً طی روز وقتی با خودتان فکر می کنید در را قفل یا گاز را خاموش کردید یا نه، آن عبارت های عجیب و غریب را به خاطر می آورید و خیالتان راحت می شود.

۱۲- اگر با یک گروه کار می کنید و هم گروهی تنبلی دارید، کارها را با جمله ی «این کار را انجام بده» به او نسپارید و به جای آن بگویید: «برای شروع این کارو انجام بده.» از نظر روانشناسی اینطور به نظر می رسد که کار کمتری برای انجام دادن وجود دارد چون قرار است کار با وظیفه ی مختصری شروع شود. بعد از آنکه آن شخص کارش را انجام داد به او بگویید: «عالیه. ادامه بده.» در این حالت، احتمال زیادی وجود دارد که آن شخص وظیفه اش را به خوبی انجام بدهد چون تصور می کند کماکان کار زیادی انجام نمی دهد.

۱۳- اگر قرار است در برابر جمع صحبت کنید، فراموش نکنید که حتما یک بطری آب همراه داشته باشید. هر زمان که صحبت هایتان را فراموش کردید چند جرعه ای آب بخورید تا حرف هایتان را به یاد بیاورید. به این ترتیب کسی متوجه نمی شود مکث شما به خاطر فراموش کردن صحبت هایتان بوده.

۱۴- اگر در مترو کسی به شما خیره شد، به کفش هایش زل بزنید و این کار را ادامه دهید. نگاه خیره ی شما او را عصبانی می کند و دیگر به شما زل نمی زند.

۱۵- اگر با کسی مشکلی دارید و نمی خواهید مستقیما او را متهم کنید، حرف تان را طور دیگری بیان کنید. برای مثال به جای اینکه به او بگویید «پنجره را نبستی» بگویید «پنجره باز مانده».

۱۵- ما اتفاقات ابتدا و انتهای روز را بهتر به خاطر می آوریم و از وقایعی که در بقیه ی اوقات روز می افتند تصویر مبهمی در خاطرمان می ماند. بنابراین وقتی می خواهید زمان ملاقات مهمی مثل مصاحبه ی کاری تان را تنظیم کنید، به این مسأله توجه داشته باشید و ساعت های ابتدایی یا انتهایی روز را انتخاب کنید تا بیشتر از بقیه ی متقاضیان کار در ذهن کارفرما باقی بمانید.