کد خبر: ۲۳۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۷

دیپلمات ایرانی: کار دفتر اروپا، جاسوسی نیست

اخیرا دوباره اتحادیه اروپا برای بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا درخواست داد. مخالفان و موافقان نظر خود را در رابطه با تاسیس این دفتر اعلام کردند.«قانون» برای بررسی بیشتراین در خواست وماهیت آن با عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ،گفت وگویی داشته که در ادامه از نظر می گذرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بحث بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران، از فروردین سال ۹۵ در جریان بوده که بعد از قطعنامه پارلمان اروپا در باب عادی سازی مناسبت‌ها ،جدی‌تر از قبل دنبال شد. به‌تازگی بازهم این موضوع بازگو شده است.نظر شما در خصوص تاسیس دفتراتحادیه اروپا در تهران چیست؟

اتحادیه اروپا از زمانی که شکل گرفت مانند برخی از کشورها که دارای سفارتخانه هستند، به عنوان اتحادیه یا سازمان بزرگ سعی کرد در کشورهای مهم‌تر دفتر تاسیس کند و اکنون اتحادیه اروپا در بسیاری از کشورهای بزرگ و متوسط دارای دفتر است. بیش از ده سال پیش اتحادیه اروپا درخواست کرد در ایران هم سفارتخانه داشته باشد که به دلایلی تاکنون این سفارتخانه یا دفتر نمایندگی در ایران تاسیس نشده است که دردو سه سال اخیر درخواست بیشتر شده است.

در آخرین سفر خانم موگرینی به تهران، یکی از درخواست‌های جدی او ایجاد دفتر اتحادیه اروپا بود که استدلال ایشان این بود که اگر دفتر اتحادیه اروپا در تهران تاسیس شود، ارتباطات‌مان بیشتر خواهد شد واطلاع رسانی و هماهنگی بیشتری خواهیم داشت.

از زمانی که ترامپ از برجام خارج شده به طور مکرر این درخواست به طرف‌های ایرانی اعلام می‌شود.اخیرا در مجلس و وزارتخانه این موضوع مطرح شده است که بعضی‌ها مخالف و بعضی موافق تاسیس اتحادیه اروپا در تهران هستند.در مجموع نظر شخصی و تحلیل من این است که در شرایط فعلی اگر دفتر اتحادیه اروپا در تهران تاسیس شود یک علامت مثبت و چراغ سبزی به اتحادیه اروپا است.

با توجه به اینکه ما در ماه‌ها و شاید سال‌های آینده با اتحادیه اروپا کارهای زیادی داریم و با توجه به تحریم های پیش رو، باید سریع‌تر ارتباطات با اروپا برقرار شود و نکات منتقل شود.گفته می شود که ساز و کار اتحادیه اروپا شکل گرفته و می خواهد اجرایی شود و در عمل هم می‌بینیم با مشکلاتی در بعضی موارد مواجه می‌شود که باید این مشکلات را سریعا با سفیر دفتر اتحادیه اروپا در تهران مطرح کنیم و راه حلی برای آن پیدا کنیم.در مجموع ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در تهران، یک چراغ سبز به اتحادیه اروپاست که ما آمادگی همکاری داریم و هر چه شما بیشتر همکاری کنید ایران آمادگی بیشتری خواهد داشت.

در صورت تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران ، چه ماهیتی خواهد داشت؟

اتحادیه اروپایی سازمان بزرگی است که امورات ۲۸ عضو اتحادیه را هماهنگ می‌کند و تصمیمات آن‌ها را به کشوری که نماینده اتحادیه اروپا در آن وجود دارد منتقل می‌کند.دفتر اتحادیه اروپا در مسایل اقتصادی کلان، ارزیابی و پیش‌بینی‌هایی می‌کند مثلا وضعیت اقتصادی ایران اکنون چطور است و چقدر نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و فرصت‌هایی را برای اتحادیه فراهم می‌کند.

در رابطه با مسائل سیاسی و همچنین مسائل حقوق بشری، اطلاعاتی را به کمیسیون اروپا منتقل می دهد.تقریبا می‌توان گفت کار دفتراتحادیه اروپا شبیه به کار یک سفارتخانه است که بخش هایی مانند نظامی، امنیتی در آن نقش داشته باشد اما سه بعد اقتصادی ،سیاسی و حقوق بشری پررنگ‌تر است.

افرادی با تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران مخالفت و ادعا می کنند که این دفتر محلی برای جاسوسی است.نظر شما در این رابطه چیست؟

نقش اتحادیه اروپا از کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه یا آلمان در رابطه با مسائل امنیتی که جاسوسی در آن بعد قرار می گیرد، نیست.در واقع بسیار کشورها این نقش را دارند و بسیاری از کشورها اطلاعات را جمع آوری می‌کنند و به کشورهای خود منتقل می‌کنند.در طول ۴۰ سال گذشته حتی کشورهایی بودند که اطلاعاتی را برای کشورهای دیگر که در ایران سفارتخانه ندارند منتقل می‌کردند و شاید هم انتقال می‌دهند.

اگر ما بخواهیم بگوییم دفتر اتحادیه اروپا صرفا نقش جاسوس بازی دارد وعمده کار آن جاسوسی است، اشتباه بزرگی است.اکنون بیش از ۱۱۰ نمایندگی در تهران است که ممکن است یکی از کارهای آن‌ها جمع آوری اطلاعات چه در رابطه با منافع خود،يا برای تحلیل وضعیت ایران براي خود يا برای کشورهایی که با ایران دشمنی دارند باشد. لذا این حرف که اگر دفتراتحادیه اروپا در تهران تشکیل شود،عمده کار آن جاسوسی می‌شود درست نیست و من این صحبت را قبول ندارم.

در این صورت لزوم افتتاح چنین دفتری چیست؟

در واقع با توجه به آینده‌ اقتصاد و سیاست ما، با توجه به فشارهای آمریکا و اگر ترامپ در دوره دوم انتخاب شود، اختلافات عمیقی که میان آمریکا و اروپا در دوران ترامپ شکل گرفته است،فکر می‌کنم با کار کردن بیشتر با اروپا، اتحادیه و کشورهای اروپایی وباز شدن دفتر اتحادیه اروپا درتهران مثبت است و ما خیلی نباید در رابطه با مسائل منفی مثل جاسوسی فکر کنیم.

البته هر کشوری باید در رابطه با مسایل امنیت خود با دقت بیشتری عمل کند اما ما باید با رویکرد مثبت تری به مساله نگاه کنیم و از این دفتر و اتحادیه اروپا برای همکاری‌های بیشتر، رفع تحریم‌ها ،مبارزه با دشمنان کشور و تضعیف آن‌ها و تقویت خودمان( در صورت انتخاب سیاست درست)بهره بگیریم.
*روزنامه قانون