کد خبر: ۲۳۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۱۴

«ژن خوب»‌های دنیای ورزش را بشناسید!

موضوع این است که این مثل معروف «از‌فضل پدر تو را چه حاصل» یک شوخی بیشتر نیست. در ادامه با ذکر نمونه‌هایی به شما یادآوری می‌کنیم که اتفاقا فضل پدر چه تاثیری بر زندگی افراد می‌گذارد و داشتن یک پدر معروف و به اصطلاح «بچه معروف» بودن، چه قدر مسیر موفقیت را هموار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ قهرمانی میك شوماخر، فرزند مایكل شوماخر در مسابقات فرمول سه حواشی زیادی به همراه داشته و تقریبا تمام رسانه‌های مطرح جهان این موفقیت را پوشش دادند. بی‌بی‌سی پا را فراتر گذاشته و منتظر تكرار قهرمانی‌های پدر در فرمول یك توسط پسر است.

در همین روزها كریستیانو رونالدو جونیور، فرزند بزرگ كریستیانو رونالدو معروف ستاره یوونتوس در آكادمی این باشگاه یك گل زد و كمتر صفحه‌ای بود كه فیلمی از این گل را به اشتراك نگذاشته باشد. واقعیت اما این است كه بی‌بی‌سی تا امروز چند بار به قهرمان فرمول سه پرداخته است؟

صفحات پرهوادار فوتبال تا امروز چند بار گل‌های زیبای آكادمی‌های فوتبال را به اشتراك گذاشته‌اند؟ آیا قهرمانی میك شوماخر مقتدرانه‌ترین و بهترین قهرمانی تاریخ فرمول سه است؟

مشخصا نه. به طور كلی حتی فرمول دو هم جای زیادی در رسانه‌ها ندارد و رسانه‌های تخصصی این حوزه هم چندان به این سطح از مسابقات كاری ندارند. گل رونالدو جونیور هم همین‌طور است. همه از این می‌گویند كه او روزی فوتبالیستی مطرح و بزرگ خواهد شد. می‌گویند او فوق‌العاده با استعداد است. اما آیا با استعدادترین بچه حاضر در آكادمی‌های فوتبال روبه‌روییم؟ باز هم مسلما خیر.

پس موضوع چیست؟ موضوع این است كه این مثل معروف «از‌فضل پدر تو را چه حاصل» یك شوخی بیشتر نیست. در ادامه با ذكر نمونه‌هایی به شما یادآوری می‌كنیم كه اتفاقا فضل پدر چه تاثیری بر زندگی افراد می‌گذارد و داشتن یك پدر معروف و به اصطلاح «بچه ‌معروف» بودن، چه قدر مسیر موفقیت را هموار می‌كند.

طبیعت رشته‌های ورزشی ستاره‌محور هم همین‌طور است. بچه‌ معروف‌هایی كه از كودكی مورد توجه بودند، اسپانسرهای بیشتری برای تیم‌ها به همراه می‌آورند و شهرت پدر، عاملی می‌شود تا تیمی كه آنها را جذب می‌كند، درآمد بیشتری كسب كند. در ادامه به چند مورد از معروف‌ترین پدر و فرزندهای تاریخ ورزش می‌پردازیم كه به موفقیت‌های بزرگ رسیدند.

لیلا علی و محمد علی

محمدعلی كلی معروف‌ترین بوكسور تاریخ است و شاید جزو سه ورزشكار بزرگ تاریخ باشد. اما جالب است، بدانید كه فرزند دختر او هم قهرمان بوكس میان‌وزن زنان جهان است. او در حد فاصل سال‌های 2002 تا 2007 در 24 مسابقه حرفه‌ای شركت كرد و تمام مسابقاتش را پیروز شد.

لیلا علی در 21 مسابقه موفق شد، حریفش را ناك اوت كند و در 3 مسابقه هم با رای داوران پیروز شد. لیلا، دختر سومین همسر محمدعلی كلی بود كه ورونیكا پورشه علی (Veronica Ali) نام داشت. او هشتمین فرزند پدرش به شمار می‌آید، چرا كه محمدعلی از دو همسر سابقش، هفت فرزند داشت. لیلا بعد از دوران حرفه‌ای به واسطه شهرتی كه از فعالیت‌های پدرش به دست آورده بود به دنیای رسانه وارد شد و چندین و چند برنامه تلویزیونی ساخت.

پترو كاسپر اشمایكل

«پسر یك قهرمان» این بیوگرافی كاسپر اشمایكل در توییترش بود. بعد از قهرمانی لسترسیتی در لیگ برتر انگلیس بیوگرافی پیتر اشمایكل تبدیل شد به «پدر یك قهرمان» تا خانواده اشمایكل هر دو یك قهرمانی در كارنامه خود داشته باشند. كاسپر اشمایكل دروازه‌بان درجه یكی نیست. اما به واسطه نام خانوادگی‌اش همواره واكنش‌هایش بزرگ‌نمایی می‌شود.

این یك واقعیت است. در جام جهانی 2014 كاستاریكا با پنالتی‌گیری‌های كیلور ناواس و واكنش‌های بی‌نظیر او موفق شد، تاریخ‌سازی كند. ناواس بعدها سه بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا هم شد. اما موضوعی كه در این میان آزاردهنده است، این است كه موفقیت تیم ملی دانمارك در ضربات پنالتی خیلی بیشتر از موفقیت‌های ناواس به چشم آمد. چرا؟ ژن خوب اشمایكل‌ها!

استفن كری و دل كری

استفن كری یكی از معروف‌ترین و بهترین بسكتبالیست‌های تاریخ است. شوت‌های سه امتیازی او تاثیر زیادی در قهرمانی‌های پیاپی گلدن استیت در این سال‌ها داشته و او بحق جایزه MVP یا بهترین بازیكن فصل NBA را برده و یكی از معروف‌ترین‌های این رشته است.

اما این شوت‌های سه امتیازی كری حاصل سال‌ها تلاش پدرش است. دل كری حد فاصل سال‌های 1988 تا 2002 در لیگ حرفه‌ای بسكتبال امریكا بازی می‌كرد و یكی از بهترین سه امتیازی زن‌های این لیگ بود.

چزاره و پائولو مالدینی

چزاره مالدینی از اسطوره‌های تكرارنشدنی تاریخ فوتبال ایتالیا و باشگاه آث‌میلان است. جالب است كه همین عناوین را برای پسر او پائولو هم می‌توان به كار برد. پائولو مالدینی را همه می‌شناسند. یكی از برترین دفاع چپ‌های تاریخ و در كل یكی از برترین مدافعان فوتبال. شهرت او به واسطه وفاداری‌اش به میلان است، درست مثل پدر.

گفته می‌شود احتمالا در آینده هم پسرهای پائولو مالدینی، كریستین و دنیل مالدینی هم به تیم اصلی میلان راه پیدا می‌كنند و نسل سوم خاندان مالدینی هم در راه رسیدن به پیراهن روسونری است.

برناردو و برونو رزنده

سرمربی تیم ملی والیبال برزیل، مربی پسرش هم بود. برناردو رزنده امروز به خاطر موفقیت‌های تیم ملی والیبال برزیل شناخته می‌شود و تقریبا همه می‌دانند كه پسرش هم به عنوان یكی از اعضای تاثیرگذار تیم ملی برزیل در تیمش حضور داشت. در طول سال‌هایی كه برناردو رزنده هدایت تیم ملی برزیل را برعهده داشت،

شاهد این بودیم كه فرزندش هم به عنوان یكی از برترین پاسورهای جهان شناخته می‌شد و هنوز هم می‌شود. برونو رزنده موفقیت‌هایش را مدیون پدری است كه سال‌های سال برای تربیت او به عنوان یك والیبالیست حرفه‌ای وقت گذاشت.

پاتریك و جاستین كلایورت

دوازده گل برای تیم آژاكس كافی بود تا جاستین كلایورت از اوردیوزی هلند به سری‌آ ایتالیا و تیم آ.اس رم برود. در مورد جاستین كلایورت با قاطعیت می‌توان گفت اگر فرزند پاتریك كلایورت نبود امروز به این درجه از شهرت و اعتبار نمی‌رسید. او كه متولد 1999 است، زیر سایه نام پدرش می‌درخشد و گفته می‌شود مسوولان بارسا هم او را زیر نظر دارند.

پاتریك كلایورت در زمان بازی یك مهاجم بود و برای باشگاه‌هایی مانند آژاكس آمستردام، آث‌میلان، بارسلونا، نیوكاسل، والنسیا و پی‌اس‌وی آیندهوون بازی كرد. منچستریونایتد یكی از تیم‌هایی بود كه علاقه زیادی به این بازیكن داشت.

حتی به اسامی زیادی در فوتبال ایران هم می‌توان اشاره كرد. مانند علی پروین و محمد پروین و همچنین احمدرضا و امیر عابدزاده. احمدرضا عابدزاده برای موفقیت‌های فرزندش هر كاری كرده و حتی او را در سنین كودكی به آكادمی منچستریونایتد برده است.

همچنین زلاتكو كرانچار سرمربی تیم ملی امید هم فرزندی به نام نیكو كرانچار دارد كه مدت‌ها برای تیم ملی كرواسی بازی كرده و حتی زمانی كه پدرش هدایت تیم ملی كرواسی را برعهده داشت، شاگرد او بود.

ریك بری و برت بری پدر و پسری هستند كه هر دو قهرمان NBA شده‌اند و از نام‌های ماندگار این رشته در امریكا هستند. باز هم نمونه‌هایی زیادی هست.  در واقعیت باید قبول كرد كه از فضل پدر، به فرزندان چیزهایی زیادی می‌رسد و آنها می‌توانند با استفاده از نام و عنوان و شهرت پدر به مراحل بالای ورزش حرفه‌ای برسند و نام خانوادگی‌شان یك میانبر در مسیر موفقیت است.
*روزنامه اعتماد