کد خبر: ۲۳۵۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۱

هوش مصنوعی پیشرفته برای گوشی‌های ارزان قیمت در راه است

با اینکه چیپ ست‌های موبایل MediaTek تقریباً هیچ حرف خاصی برای گفتن ندارند و پرچم‌دار هیچ برند بزرگی به آنها وابسته نیست، اما اوضاع برای گوشی‌های ارزان قیمت و اقتصادی کاملاً فرق می‌کند. شنیده‌ها حاکی از معرفی چیپ ست جدید Helio P70 تا پیش از پایان ماه میلادی جاری است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بر پایه اطلاعات غیر رسمی Helio P70 بسیار به P60 شباهت دارد که هم اکنون در حداقل 15 گوشی یافت می‌شود. ظاهراً این چیپ ست نیز همانند P60 با فناوری ساخت 12 نانومتری تولید می‌شود و دارای هشت هست پردازشی است. ترکیب هسته‌های پردازشی بخش پردازنده مرکزی این چیپ ست متشکل از چهار هسته Cortex A73 و چهار هسته A53 عنوان شده است. همچنین این چیپ ست به پردازنده گرافیکی Mali-G72 مجهز است. در حال حاضر جزئیات فرکانس‌ها و تعداد هسته‌های پردازنده گرافیکی در دست نیست؛ هرچند که انتظار هم نمی‌رود شاهد تغییرات بزرگی باشیم.

MediaTek با چیپ ست P60 تلاش کرد در ارائه فناوری هوش مصنوعی از رقبا عقب نماند و آن را به یک واحد پردازشی هوش مصنوعی دو هسته ای تجهیز کرده بود. ظاهراً با P70 شاهد یک واحد پردازش عصبی (موسوم به NPU) خواهیم بود که انتظار می‌رود کارایی بالاتری ارائه کند. هنوز مشخصت نیست انتخاب مدل نام گذاری سری 7 از سوی MediaTek نشان از تغییر در معماری است یا صرفاً شاهد افزایش تعداد هسته‌های واحد اختصاصی هوش مصنوعی خواهیم بود. در هر صورت به نظر می‌رسد Helio P70 پاسخ MediaTek به چیپ ست میان رده Snapdragon 710 باشد که بیش از هر زمان دیگری فاصله چیپ ست‌های میان رده با رده بالا کمتر کرده است.

در یک خبر مرتبط به زودی MediaTek تولید انبوه مدارهای مجتمع با کارکرد خاص (ASIC) را با فناوری ساخت 7 نانومتری تولید می‌کند. گفته می‌شود دست کم دو سازنده بزرگ کنسول‌های بازی جزو مشتریان آن خواهند بود که نمی‌تواند جز سونی، مایکروسافت یا نینتندو باشد.