کد خبر: ۲۳۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۹

گوترش: یک میلیارد نفر از فقر نجات پیدا کرده‌اند

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت:از سال 1993 تاکنون به لطف رهبری سیاسی، توسعه اقتصادی فراگیر و همکاری بین المللی نزدیک به یک میلیارد نفر از فقر نجات پیدا کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ آنتونیو گوترش در پیامی به مناسبت روز بین المللی امحای فقر (۱۷ اکتبر برابر با ۲۵ مهر) با اشاره به اینکه 25 سال پیش جهان نخستین روز بین المللی امحای فقر را پاس داشت، افزود:با این حال همچنان بسیاری نادیده انگاشته شده اند؛ بیش از 700 میلیون نفر از رفع نیازهای اولیه روزانه خود عاجز هستند.

وی ادامه داد: بسیاری در وضعیت های درگیری و بحران زندگی می کنند؛ برخی در دسترسی به خدمات درمانی، فرصت های شغلی و آموزشی با موانعی رو به رو هستند که آنان را از بهره گیری از توسعه اقتصادی گسترده باز می دارد و زنان به طور نامتناسب تحت تاثیر قرار می گیرند.

گوترش اظهار داشت:امحای فقر همان گونه که در آرمان یک دستور کار 2030 برای توسعه درج شده، در تمامی اشکال و جنبه های خود یکی از بزرگترین چالش های جهانی و یک اولویت عمده برای ملل متحد باقی مانده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: امسال همانگونه که هفتادمین سالروز اعلامیه جهانی حقوق بشر را گرامی می داریم بگذارید به یاد آوریم که از میان بردن فقر صرفا امری خیریه نیست بلکه پرسشی از عدالت است؛ ارتباطی اساسی میان امحای فقر مطلق و حمایت از حقوق برابر برای تمامی مردم وجود دارد.

گوترش ادامه داد: باید به میلیون ها انسانی گوش فرا دهیم که فقر و تهی دستی را تجربه می کنند؛ ساختارهای قدرت را که مانع از حضور آنان در جامعه می گردند از پیش رو برداریم و هتک حرمتی که آنان به آن رو به رو هستند، رفع کنیم.

وی گفت: باید جهانی شدنی را منصفانه ایجاد کنیم که فرصت هایی برای همه افراد تامین کند و اطمینان حاصل کنیم که توسعه سریع فناوری، تلاش های ما برای امحای فقر را تقویت کند در این روز بین المللی امحای فقر بگذارید به حمایت از تعهد اصلی دستور کار 2030 متعهد شویم تا هیچ کس نادیده انگاشته نشود.
*ایرنا