کد خبر: ۲۳۵۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۷

بانک مرکزی، کشتی را فیتله‌پیچ کرد!/ یوروی 13 هزارتومانی به جای ارز ثانویه!

بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان ارز مورد نیاز کشتی برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان- بوداپست، پای پرواز به دست مسئولان فدراسیون رسید، البته نه ارز ثانویه!

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ درحالی که از مدت‌ها قبل معادل ریالی ارز مورد نیاز توسط فدراسیون کشتی به حساب بانک مرکزی واریز شده بود، اما برخی کارشکنی‌ها باعث شد به جای ارز ثانویه، یوروی 13000 تومانی در اختیار کشتی قرار گیرد. آن هم درست ساعت 19 عصر چهارشنبه و درفاصله 7 ساعت مانده به پرواز تیم ملی کشتی آزاد به مجارستان.

یوروی 13 هزارتومانی درحالی در واپسین دقایق به کشتی رسید که تا امروز نرخ این ارز در بازار آزاد حدود 16 هزار تومان بود.

حال سوال این است که اگر قرار بود با نرخ 13 هزارتومان ارز در اختیار فدراسیون کشتی قرار گیرد دیگر چه نیازی به این همه کاغذبازی و اتلاف وقت بود؟ حمید بنی‌تمیم نایب رئیس فدراسیون کشتی که روز چهارشنبه خود را در وزارت ورزش سر کرد و بعد هم مجبور شد با تلاش ژاله فرامرزیان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش، راه بانک مرکزی را در پیش بگیرد در تشریح ماجرا به آخرین خبر گفت: «ما از توضیحاتی که کارشناسان بانک مرکزی بابت اختصاص یورو 13 هزارتومانی به کشتی دادن سردرنیاوردیم. اما انصافا آن‌چه مشخص بود این که وزارت ورزش و خانم فرامرزیان نهایت تلاش خود را به کار گرفتند.

حدود ساعت 3 و 4 بعداز ظهر چهارشنبه بود که مجبور شدیم با تلاش و پیگیری خانم فرامرزیان برای پیگیری ارز به بانک مرکزی بروم. هم ما و هم وزارت ورزش زحمت خود را کشیدیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ایراد از جای دیگری است و اصلا ورزش در اولویت امور قرار ندارد.» بنی‌تمیم در پاسخ به این‌که آیا مسئولان فدراسیون کشتی برای دریافت ارز ثانویه باید در سایت نیما ثبت‌نام می‌کردند گفت: «خیر. اما دریافت ارز از بانک مرکزی پروسه عجیب و قریب و البته پرایرادی داشت.

یعنی طوری بود که حتی کارشناسان بانک هم اتفاق نظر و راهکار مشخصی برای تخصیص ارز دولتی به متقاضیان نداشتند. درنهایت هم ما یوروی 13 هزارتومانی خریداری کردیم و آن را دقیقه نود به دست کادر اعزامی به مسابقات جهانی رساندیم.» اگر قرار بود درنهایت بانک مرکزی یوروی 13 هزارتومانی به کشتی اختصاص دهد دیگر چه نیازی به این همه اتلاف وقت بود؟ بنی‌تمیم می‌گوید: «دقیقا همین‌طور است. در واقع ما یورو را خریدیم و اختصاصی در کار نبود(می‌خندد). ضمن این که ما معادل ریالی ارز مورد نیازمان را هم به حساب بانک مرکزی واریز کرده بودیم و اگر می‌دانستیم که قرار است درنهایت یورو را به چنین نرخی به ما بدهد، اصلا این روال را طی نمی‌کردیم.»

با توجه به این که ورزش در اولویت بانک مرکزی برای اختصاص ارز ثانویه قرار ندارد ممکن است رشته‌های ورزشی دیگر هم برای دریافت این ارز با مشکل مواجه شوند. نایب رئیس فدراسیون کشتی در واکنش به این سوال گفت: «اگر روال به این شکل ادامه داشته باشد، من مطمئنم که همه رشته‌های ورزشی برای دریافت ارز ثانویه به مشکل خواهند خورد.»

این آیا دستورالعمل مشخصی درخصوص اختصاص ارز ثانویه به ورزش به بانک مرکزی ابلاغ شده یا خیر سوالی است که بنی‌تمیم در پاسخ به آن گفت: «گویا اخیرا دستور‌العمل جدیدی در این خصوص به بانک مرکزی ابلاغ شده اما شاید زیرمجموع‌ها چندان متوجه آن نیست. این را هم بگویم که کشتی اولین فدراسیونی بود که برای دریافت ارز ثانویه اقدام کرد. به همین خاطر خیلی ما را به بی‌راهه بردند.

مسیری را که به گفته خودشان برای دریافت ارز طی کرده بودیم اشتباه خواندند و گفتند از فلان جا نامه بیاورید. نامه آوریم، گفتند حساب ارزی باز کنید. حساب ارزی باز کردیم گفتند حساب ارزی یورویی باز کنید. خلاصه بعد از کلی رفت و آمد و کاغذبازی ارز 13 هزار تومانی گرفتیم!

جان کلام این‌که درحال حاضر اولویت اصلا اورزش نیست. اولویت ارزهایی است که... بماند. البته ما گله‌ای نداریم که چرا ارز دولتی به فلان مورد اختصاص داده می‌شود اما این‌طور هم نباشد که ورزش در هیچ‌جای بدنه دولت در اولویت نباشد و هیچ تعریفی برای آن نداشته باشند. رئیس جمهور می‌‌آید و می‌گوید سکه جایزه می‌دهیم، موعد اهدای جایزه که می‌رسد به جای سکه مبلغ یک میلیون و 700 هزارتومان می‌دهند! از آن طرف می‌گویند بلافاصله بعد از بازی‌های آسیایی پاداش مدال‌آوران را می‌دهیم اما الان در این حرف‌شان هم مانده‌اند. چرا؟ چون قیمت سکه بالا رفته.»

او ادامه داد: «ما نمی‌خواهیم بگوییم ورزش خیلی هم در اولویت هستند. درحال حاضر اولویت آن‌هایی هستند که مریض دارند یا افرادی که به خاطر قرار گرفتن در برخی شرایط خاص، نیازمند دریافت ارز دولتی هستند. اما این‌طور هم نباشد که ارز دولتی به واردات فلان کالا تعلق گیرد که هیچ اهمیتی ندارد و فقط وارداتش به نفع یک عده خاص است. ضمن این که ارز مورد نیاز ورزش در طول سال کاملا مشخص است. بنابراین خیلی راحت می‌شود این مبلغ را حساب کرد و تحویل وزارت ورزش داد تا فدراسیون‌ها و وزارت ورزش‌ را این قدر اذیت نکنند و باعث ایجاد تنش و تخریب روحیه ورزشکاران، کادرفنی و علاقه‌مندان به ورزش نشوند.»