کد خبر: ۲۳۵۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۷

عوارض خطرناک نگه داشتن عطسه که باید بدانید

یک متخصص گوش گلو و بینی با بیان اینکه انقباض عضلات، هوای داخل ریه را با فشاری بالا به سمت بیرون هدایت می‌کنند، گفت: نگه داشتن عطسه می‌تواند آسیب‌هایی جدی به ریه، گوش و گلو وارد کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمد عمرانی متخصص گوش گلو و بینی درباره نگه داشتن عطسه و ضررهای ناشی از آن گفت: عطسه کردن در واقع واکنش شما به برخی از محرک‌هاست؛ این واکنش ماهیچه‌های سینه، ماهیچه‌های گرداگرد ریه، گردن و دهان را درگیر کرده و فشاری زیاد به آن‌ها وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع عطسه برای بازگرداندن ناگهانی هوای داخل ریه‌ها و مقابله با عامل محرک رخ می‌دهد، در این بین نگه داشتن عطسه ممکن است در برخی موارد منجر به آسیب رسانی به بافت‌های دهانی، گلو، تار‌های صوتی، بینی و گوش‌ها شود.

عمرانی تاکید کرد: انقباض عضلات، هوای داخل ریه‌ را با فشاری بالا به سمت بیرون هدایت می‌کنند؛ اگر این هوا امکان خروج از دهان را نداشته باشد، برای خروج مجاری دیگر مانند گوش و بینی را انتخاب می‌کند و از آنجایی که فشار بسیار بالاست و راهی برای آن وجود ندارد، به ایجاد آسیب‌های بافتی در افراد منجر می‌شود.

این متخصص گوش، گلو و بینی با اشاره به اینکه به عطسه پر فشار نیازی نیست،‌گفت: گاهی فشار وارد شده به اندازه‌ای زیاد می‌شود که به مخاط و مجاری تنفسی و یا پرده گوش فرد آسیب می‌رسد؛ ممکن است خونریزی‌های شدید بینی، پارگی پرده گوش و در مواردی بسیار نادر پارگی ریه و تجمع هوا درون قفسه سینه فرد را به دنبال داشته باشد.