کد خبر: ۲۳۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۹۹

واقعا ماءالشعیر برای کلیه و سنگ کلیه مفید است؟

از زمانی که مصرف ماءالشعیرها در این رایج شده است همواره شنیده ایم که این نوشیدنی به دفع سنگ کلیه کمک می کند و برای پاکسازی کلیه مفید است اما نمیدانیم آیا این مساله درست است و پایه و اساس درستی دارد یا خیر؟ در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم.

تاثیر ماءالشعیر بر کلیه ها

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ از نظر دانش تغذیه، هیچ‌کدام از تصورات عمومی مبنی بر این‌که مصرف ناشتا و صبحگاهی باعث زیبایی پوست می‌شود یا در رفع سنگ‌های کلیه اثر دارد، پذیرفته نیست. یعنی پژوهش یا دانش مشخص تغذیه‌ای صورت نگرفته که اثبات کند این تصورات صحیح است.

البته در علم پایه‌ای تغذیه، این دانش وجود دارد که مثلا در افرادی که دچار کمبود ویتامین B6 هستند، احتمال بروز برخی از انواع سنگ‌های کلیوی بیشتر است و آن هم به دلیل آن‌است که ویتامین B6در متابولیسم پروتئین‌ها نقش دارد در نتیجه اگر کمبود این ویتامین وجود داشته باشد، ممکن است اختلالی در متابولیسم پروتئین‌ها ایجاد شود که PH خون، اسیدی و ‌ زمینه‌ساز بروز نوع خاصی از سنگ‌های کلیوی شود.

این‌طور جامع صحبت کردن راجع به تاثیر مصرف ماء‌الشعیر بر ممانعت از تولید سنگ کلیه جز تبلیغ چیز دیگری نیست و به هیچ عنوان ریشه و مبنای علمی ندارد.

مضرات ماءالشعیر
•گاز نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند برای بدن مضر باشد. به این ترتیب که این افزودنی به نوشیدنی‌ها،‌ فرآیند جدا شدن املاح از استخوان‌ها را تسریع می‌کند و مصرف مکررش برای مصرف‌کنندگان به خصوص بچه‌ها،‌ زنان در سن یائسگی، جوانان که نیاز دارند تا 25 تا 30‌سالگی به حداکثر میزان تراکم استخوانی برسند، سالمندان و میانسالان مضر است واگر مصرف این نوشیدنی به صورت عادت دربیاید ممکن است عوارض این چنینی را به همراه داشته باشد.

•زیاده‌روی در مصرف ماءالشعیر ، به علت داشتن قند و گازCO2 برای سلامتی مضرّ است، زیرا قند و اسید موجود در آن باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

•مصرف نوشابه های گازدار برای افرادی که مشکلات معده دارند ضرر دارد زیرا گاز موجود در نوشابه CO2 است که به صورت محلول به حالت اسید کربنیک است.

برای کسانی که معده های حساسی دارند ورود این اسید در معده( اگر چه ضعیف است)، میزان اسیدیته ی معده را بالا می برد و دو اثر دارد:

1.ممکن است فرد دچار التهاب ها یا زخم های گوارشی شود.

2.پس از مدتی به دلیل هضم سریع تر غذا به کمک این اسید اضافی معده تنبل شده و در صورت نخوردن نوشابه به راحتی نمی تواند غذا را هضم کند.