کد خبر: ۲۳۵۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۷۱

چرا گوشی‌های آیفون تا این حد پرطرفدار هستند؟


در برخی کشورها مثل آمریکا استفاده از آیفون آن‌قدر گسترده است که بسیاری از افراد به‌جای گفتن عبارت «گوشی»، از عبارت «آیفون» استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این محصولی است که صنعت گوشی‌های هوشمند را به دو بخش تقسیم کرده، آیفون و محصولات دیگر. اپل چگونه توانسته محصول خود را به جایگاهی برساند که حتی بسیاری از افرادی که به آن نیازی ندارند، خواستار بهره‌گیری از آن هستند؟ در ادامه به تشریح این موضوع می‌پردازیم.

برند اپل
فارغ از اینکه دوستدار یا متنفر از اپل باشید، این حقیقت قابل کتمان نیست که اپل یکی از قدرتمندترین برندهای جهان محسوب می‌شود و هرچند بخش اعظمی از موفقیت فعلی آن به گوشی‌های هوشمند این شرکت برمی‌گردد، ولی این شرکت پیش از عرضه اولین آیفون در سال ۲۰۰۷ هم برند محبوبی به حساب می‌آمد. به‌عنوان مثال می‌توانیم به آیپادها اشاره کنیم که انقلابی را در زمینه‌ی MP3 پلیرها آغاز کردند. در همین زمینه نباید کامپیوترهای دسکتاپ اپل را از قلم بیندازیم که از اتاق‌خواب کودکان تا دانشگاه‌ها یافت می‌شود و مک‌بوک‌ها هم در مکان‌های مختلفی از جلسات تجاری شرکت‌ها گرفته تا سخنرانی اساتید دانشگاه حضور گسترده‌ای دارند.

اگرچه بسیاری از کاربران از محصولات اپل به خاطر کیفیت بالایی که دارند استفاده می‌کنند، ولی یکی از دلایل اصلی که آن‌ها به طرفدار پروپاقرص اپل بدل شده‌اند، به استراتژی‌های بازاریابی این شرکت برمی‌گردد. تبلیغات اپل همواره افراد باحال، مد روز و خونسردی را نشان می‌دهد و تمرکز اصلی این تبلیغات عمدتا متمرکز بر این نکته است که استفاده از چنین محصولاتی اصلاً کار سختی محسوب نمی‌شود.

در ضمن نباید اپل استورها را از قلم بیندازیم. فروشگاه‌هایی که از آن‌ها به‌عنوان «معابد» اپل یاد می‌شود و از طراحی ساده و مینیمالیستی بهره می‌برند. طراحی این فروشگاه‌ها آن‌قدر خاص است که اپل پتنت برخی از ویژگی‌های فروشگاه‌های خود را ثبت کرده است.

اکوسیستم اپل
یکی از بهترین ویژگی‌های آیفون، یکپارچگی روان آن با اکوسیستم اپل است. اگرچه به خاطر کنترل‌های سخت‌گیرانه اپل از این اکوسیستم تحت عنوان «باغ محصور» یاد می‌شود، ولی همین کنترل گسترده منجر به بهبود بهینه‌سازی نرم‌افزارها و آسان‌تر شدن استفاده از آن‌ها شده است. کاربرانی که از محصولات اپل استفاده می‌کنند، معمولاً طرفدار پروپاقرص این اکوسیستم جذاب هم هستند.

با خرید محصولات جدید اپل، کاربران بیش‌ازپیش درگیر این اکوسیستم می‌شوند. حتی اگر شرکت دیگری محصول بسیار بهتری را روانه‌ی بازار کند، چه این محصول گوشی بهتری باشد یا ساعت هوشمند باکیفیت‌تری، کاربران اپل به خاطر اینکه وابسته این اکوسیستم شده‌اند، به این راحتی‌ها از آن دل نمی‌کنند و به بهره‌گیری از محصولات دیگر شرکت‌ها روی نمی‌آورند.

ویژگی‌های آیفون
هرچند نخستین آیفون اولین گوشی مجهز به نمایشگر لمسی نبود، اما این اولین گجتی بود که استفاده آسان از قابلیت‌های لمسی را امکان‌پذیر می‌کرد. مواردی مانند یک‌بار اسکرول برای مراجعه به پایین صفحه و یک سوایپ برای آنلاک کردن گوشی، برای اولین بار در آیفون ارائه شدند. چنین کارهایی باعث شد که آیفون به یک گجت بسیار جذاب بدل شود و تجربه‌ی کاربری بسیار خوبی را رقم بزند.

البته، طی این سال‌ها آیفون‌های زیادی روانه‌ی بازار شده‌اند که هرکدام از آن‌ها واجد نقاط ضعف و قوت مختلفی بوده‌اند. اما روی هم رفته، باید بگوییم از لحاظ برخی مشخصات، شاهد پیوستگی میان آیفون‌های مختلف هستیم. اول از همه، آیفون‌ها گجت‌های لوکسی محسوب می‌شوند و وقتی کاربر آن را در دست خود می‌گیرد، چنین حسی به او انتقال می‌یابد. بدنه این گوشی‌ها از مواد باکیفیتی ساخته شده و طراحی آن‌ها هم همواره زیبا بوده است.

اما ویژگی‌های جذاب این گوشی منحصر به ظاهر آن نیست. به لطف بهره‌گیری از سخت‌افزارهای باکیفیت، عملکرد این گوشی‌ها حتی در مواردی که وظایف موردنظر پیچیده و سنگین هستند، تا حد زیادی روان محسوب می‌شود. از لحاظ دوربین، گوشی‌های آیفون همواره از یکی از بهترین دوربین‌ها بهره می‌برند. این گوشی‌ها پایه‌گذار ترندهایی هستند که باقی شرکت‌ها خیلی زود به تقلید از آن‌ها روی می‌آورند. بنابراین وقتی که گروهی از دوستان گوشی‌های خود را بر روی یک میز می‌گذارند، اگر گوشی یک نفر آیفون XS و گجت نفر دیگر یک گوشی مشابه آن یعنی ایسوس ZenFone 5 باشد، به نظر شما در نگاه دیگر افراد کدام فرد از لحاظ طبقه‌ی اجتماعی در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد؟ بله، می‌دانیم که چنین نگرشی بسیار سطحی است، ولی باید بگوییم که چنین موضوعی کاملاً حقیقت دارد.

قیمت بالا
البته چنین قابلیت‌ها و امکاناتی چندان ارزان تمام نمی‌شود. گوشی‌های آیفون همواره در دسته‌ی گران‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار قرار دارند و هرچند امروزه بسیاری از پرچم‌داران با قیمت‌های مشابه آیفون‌ها فروخته می‌شوند، ولی وقتی افراد به جدیدترین آیفون‌ها نگاه می‌کنند، به‌صورت ناخودآگاه «گران» بودن این گوشی‌ها به ذهن آن‌ها متبادر می‌شود و چنین موضوعی در مورد دیگر پرچم‌داران کمتر اتفاق می‌افتد. در حقیقت خود اپل طرفدار پروپاقرص این نگرش است و مثلاً وقتی ارزان‌ترین گوشی خود را معرفی می‌کند، به جای استفاده از عبارت ارزان یا cheap، از عبارت least expensive استفاده می‌کند تا برند این شرکت تحت‌الشعاع عبارت «ارزان» قرار نگیرد. آیفون‌ها حاشیه‌ی سود زیادی برای این شرکت دارند و اپل به‌هیچ‌عنوان نمی‌خواهد این رویکرد را تغییر دهد. در ضمن نباید این موضوع را هم از قلم بیندازیم که به نظر بسیاری از افراد، گران بودن مساوی است با باکیفیت بودن و به همین خاطر هرچقدر گجتی گران‌قیمت‌تر باشد، افراد فکر می‌کنند که گجت مذکور از کیفیت بهتری بهره می‌برد.

عامل جذابیت
در رابطه با جذابیت این گوشی نمی‌توان فقط به یک مفهوم و مورد خاص اشاره کرد. بسیاری از سلبریتی‌ها، بازیگران، موسیقی‌دان‌ها، ورزشکاران در سرتاسر جهان از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند. در زمینه‌ی کارهای خلاقانه، مربوط به کسب‌وکار و بسیاری از کارهای دیگر، بسیاری از افراد اول از هر چیزی به فکر خرید و استفاده از محصولات اپل می‌افتند. به همین خاطر افراد با بهره‌گیری از محصولات اپل، پیش خود فکر می‌کنند که در نگاه دیگران فرد جذاب‌تری محسوب می‌شوند. در همین زمینه باید به تأثیر بسیار زیاد سلبریتی‌ها اشاره کنیم. وقتی که سلبریتی‌ها-در سرتاسر جهان-از آیفون استفاده می‌کنند، نه‌تنها چنین کاری یک تبلیغ رایگان برای اپل است، بلکه طرفداران سلبریتی مذکور که صاحب آیفون هستند، به‌صورت ناخودآگاه یک نوع رابطه بین خود و آن سلبریتی احساس می‌کنند.

اگرچه سلبریتی‌های زیادی سوار بر لامبورگینی می‌شوند و کیف‌های لویی ویتان در دست می‌گیرند، ولی بیشتر مردم توان خرید چنین محصولاتی را ندارند. اما تقریباً همه صاحب یک گوشی هوشمند هستند و به‌خصوص در کشورهایی که این گوشی‌ها به‌صورت قسطی از جانب اپراتورها فروخته می‌شود، یک کارگر ساده با پرداخت ماهانه ۲۰ دلار پول بیشتر می‌تواند جدیدترین آیفون را خریداری کند. البته می‌دانیم که آیفون‌ها از جدیدترین سخت‌افزارها استفاده می‌کنند، ولی بیشتر کاربران اصلاً از این قابلیت‌های جدید بهره‌ای نمی‌برند. به همین خاطر بسیاری از طنزپردازان از آیفون X به‌عنوان ماشین انیموجی ۱۰۰۰ دلاری یاد می‌کردند، گجتی که بسیاری از کاربران برای بهره‌گیری از انیموجی‌ها خریداری کرده‌اند. گوشی‌های هوشمند از معدود کالاهای غیرمصرفی محسوب می‌شوند که در بین افراد معمولی و افراد ثروتمند و مشهور، مشترک است. داشتن یک آیفون مانند این است که در یک رستوران بسیار گران‌قیمت در کنار افراد مشهور شام بخورید.

وسوسه آیفون
خرید یک گجت برای اینکه در نگاه دیگران بهتر جلوه کنیم، شاید در نگاه برخی از افراد مضحک به نظر برسد اما ذهن انسان خیلی راحت فریب می‌خورد. بسیاری از افراد حاضرند پول‌های زیادی را پس‌انداز کنند و خرج‌های دیگر خود را کاهش دهند تا بتوانند جدیدترین آیفون را خریداری کنند، زیرا با این کار احساس بهتری نسبت به خود پیدا می‌کنند. همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، گوشی‌های هوشمند به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما بدل شده‌اند و یک گجت گران‌قیمت، برای برخی از افراد نقش پناهگاهی را ایفا می‌کند تا بتوانند برای مدت کوتاهی از مشکلات خود فاصله بگیرند.

یکی دیگر از مواردی که به‌راحتی قابل توضیح نیست، صف گرفتن طرفداران در جلوی فروشگاه‌های اپل است. برخی افراد روزها در کنار این فروشگاه‌ها چادر می‌زنند تا بتوانند چند روز زودتر به جدیدترین گوشی آیفون دسترسی داشته باشند. این نوع وفاداری یادآور فرقه‌های مذهبی است و چنین چیزی صرفاً از طریق بازاریابی یا ارائه بهترین‌های ویژگی‌های سخت‌افزاری به دست نمی‌آید. این روزها بسیاری از گوشی‌های اندروید از قابلیت‌های مشابه آیفون یا حتی بهتر از آن بهره می‌برند. ولی از لحاظ عامل «جذابیت»، هیچ‌کدام به پای آیفون نمی‌رسند. تمام این عوامل باعث شده که اپل دیگر صرفاً یک کمپانی تکنولوژی نباشد؛ بلکه بیشتر یک کمپانی سبک زندگی است که گجت‌هایی را در راستای آن سبک زندگی موردنظر به فروش می‌رساند. بسیاری از کاربران محصولات این برند، همواره از این شرکت طرفداری می‌کنند، حتی گاهی دلایل بسیار غیرمنطقی را مطرح می‌کنند، نه فقط به خاطر اینکه این شرکت سازنده‌ی گوشی‌های در درست آن‌ها است، بلکه بیشتر به خاطر اینکه اپل را طایفه‌ی خود می‌دانند. و حمله به سمت این طایفه، مانند حمله به خود آن‌ها است.

دیجی کالا نوشت: البته در بین برندهای اندرویدی هم شاهد این طرفداران پروپاقرص هستیم. به غیر از سامسونگ، از بین شرکت‌های چینی، برندهای شیائومی و وان‌پلاس طرفداران پروپاقرص زیادی دارند. البته تفاوت طرفداران این شرکت‌ها با طرفداران اپل در این است که آن‌ها عمدتا به ویژگی‌های موجود در گوشی‌ها توجه نشان می‌دهند و چندان به‌دنبال جایگاه نمادین گوشی‌های این شرکت‌ها در نگاه دیگران نیستند.

گوشی‌های هوشمند به لطف سودمندی و عمر کوتاهی که دارند، به یکی از مهم‌ترین خریدهای افراد بدل شده‌اند و هرکدام از افراد برای خرید یک گوشی هوشمند، موارد مختلف و سلیقه‌های شخصی خود را در نظر می‌گیرند. هرچند عواملی مانند «اگر این گوشی را بخرم دیگران در مورد من چه فکری می‌کنند؟» در نگاه اول احمقانه و بسیار سطحی است، ولی انسان‌ها بارها و بارها ثابت کرده‌اند که تصویر ذهنی دیگران تأثیر زیادی بر اقدامات آن‌ها دارد. برای برخی از افراد، آیفون صرفاً یک گجت بسیار گران‌قیمت است که نمادی از نظام سرمایه‌داری محسوب می‌شود، ولی برای بسیاری از افراد، این گجت نماد دنیایی است که به آن دسترسی ندارند.