کد خبر: ۲۳۵۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۷

با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد؛ نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت ‌دانش با رویکرد توسعه

نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت ‌دانش با رویکرد توسعه (KM4D) و اولین جایزه مدیریت ‌دانش، به همت «انجمن مدیریت ایران» و با همکاری «انجمن مدیریت دانش اتریش» و «دانشگاه خاتم» برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی کنفرانس، در این همایش که در تاریخ 25 مهر 1397 و در محل دانشگاه خاتم برگزار شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس انجمن مدیریت ‌دانش اتریش، رییس انجمن مدیریت ‌ایران، استادان، فرهیختگان و دانش‌پژوهان مدیریت حضور داشتند.

شناسایی سازمان‌‌های دانشی، ایجاد فضای ارتباطی میان سازمان‌های دانشی، تشویق سازمان‌های دانشی در راستای توسعه، ایجاد هم‌افزایی در کشور در جهت رشد و توسعه اقتصادی و توسعه پایدار و شناسایی مزیت‌های برتر سازمان‌ها و ایجاد پایگاه دانشی در کشور از اهداف برگزاری این کنفرانس بود.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کنفرانس با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم با سرعت بسیار بالایی درحال وقوع است، گفت: در این شرایط علوم بین رشته‌ای و اتصال علوم مختلف با زنجیره فناوری اطلاعات امکان‌پذیر می ­شود. فناوری اطلاعات به عنوان یک واحد سازمانی دیگر معنی ندارد، بلکه باید مفهوم اصلی در هر سازمان شود. وی ادامه داد: یکی از مفاهیمی که اقتصاد دیجیتال مطرح می‌کند اقتصاد اشتراکی است. امروز که کشور ما با تحریم‌های ظالمانه و کمبود منابع برای سرمایه‌گذاری روبرو است، اقتصاد اشتراکی می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل برای بیرون رفتن از این شرایط مطرح شود. وی تصریح کرد: هم اکنون در کشور ساختارهای موازی و پروژه‌هایی داریم که سازمان‌ها می‌توانند ظرفیت این پروژه‌ها را در اختیار یکدیگر قرار دهند. وزیر ارتباطات افزود: ضرورت دارد به لحاظ تئوری به مفهوم اقتصاد اشتراکی پرداخته شود و مصادیق آن تبیین و مطالبه شود. اقتصاد اشتراکی نیاز به شیوه و مدل دارد و باید ببینیم مدیریت در این شیوه چگونه است.

دکتر آذر صائمیان دبیر علمی کنفرانس، با بیان این مطلب که نشر و ترویج مبانی و مفاهیم مدیریت ‌دانش یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنفرانس است گفت: سازمان های پیشرو در طراحی، استقرار و بکارگیری مجموعه دانش های مورد نیاز خود و بروز رسانی آن برنامه های مستمر و پیگیری را بر مبنای مدل های مدیریت دانش اجرا می کنند.

با توجه به انفجار اطلاعات و تنوع دانش در حوزه های مختلف، لازم است رهبران و مدیران ارشد سازمان ها استراتژی های مناسب جهت گردآوری، طبقه بندی، ذخیره سازی، اشتراک و بکارگیری دانش مورد نیاز خود را شناسایی نمایند. مدیریت دانش یکی از الزامات اصلی سازمان های دانش محور است که برنامه های استراتژیک خود را بر اساس اصول مدیریت دانش طرح ریزی می نمایند. این سازمان ها از دانش گران خود به عنوان سرمایه های انسانی بهره می گیرند. نکته مهم در استقرار موفق نظام مدیریت دانش ترویج فرهنگ سازمانی مبتنی بر یادگیری و اشتراک گذاری دانش است. در این سازمان ها اطلاعات و دانش به عنوان منبع محرمانه و سری تلقی نمی شود بلکه به عنوان یک منبع استراتژیک ، دسترسی دانش گران به اطلاعات و دانش کسب شده را تسهیل می کنند و روی اطلاعات چنبره نمی زنند. رهبران این سازمان ها معتقدند با انتشار و بکار گیری دانش مبتنی بر نوآوری و خلاقیت می توان ارزش آفرینی نمود.

وی افزود: متاسفانه یکی از آسیب‌هایی که خیلی از نظام‌های مدیریت و جوایز بین‌المللی در سازمان‌های ما ایجاد می‌کند این است که یک سیستم مدیریتی را وارد سازمانی می‌کنیم بدون اینکه زیرساخت های مناسب را آماده کرده باشیم. بنابراین وقتی سیستم وارد سازمان می‌شود کارکنان و مدیران چون مراحل قبل را فرا نگرفته‌اند آن را نمی‌پذیرند و به‌صورت نمایشی و تنها به صورت یک سری اسناد در کتابخانه به آن اکتفا می کنند و از فردا همان رویه قبلی را پیش می‌گیرند. وی در پایان خاطرنشان کرد: انتخاب دانش مورد نیاز سازمان بستگی به ماهیت و استراتژی‌های سازمان دارد. امیدوار هستیم که این کنفرانس بتواند مقدمه‌ی خوبی برای ورود سازمان‌ها جهت انتخاب و گزینش دانش مورد نیاز خود که در نهایت منجر به ارتقاء جایگاه ایران در منطقه و در حوزه بین‌ا‌لمللی خواهد شد، باشد.

در ادامه دکتر مجید قاسمی رییس انجمن مدیریت ایران و رییس کنفرانس گفت: در مدیریت ‌دانش دارایی‌های نهفته یک سازمان را به دارایی‌های قابل ارائه تبدیل می‌کنیم و از این طریق خلق ارزش می‌کنیم. در حوزه سرمایه ‌انسانی اگر بدنه سازمان را در مدیریت یک سازمان مشارکت دهیم در عمل داریم دانش آن سازمان و دانسته‌های افراد سازمان را بارور کرده و به سرمایه اجتماعی تبدیل می‌کنیم. وی ادامه داد: مدیریت دانش در سال‌های اخیر به عنوان یکی از اساسی‌ترین اشکال مدیریت و پایه و اساس دستیابی به بهره‌وری‌های بالا، محصولات و کیفیت بهتر تعریف شده‌است. این کنفرانس قصد دارد در یک سطح بسیار عملیاتی، در ضرورت توجه سازمان‌ها به بحث مدیریت‌ دانش گام های اساسی بردارد. همچنین با انتخاب برخی از بنگاه‌های موفق و تشویق آنها، در جهت تداوم این موفقیت‌ها و رساندن پیام‌ آنها به سایر بنگاه‌ها و پیام کنفرانس به سایر محافل نقشی موثر در بکارگیری مدیریت دانش در سازمان ها ایفا نماییم. امیدوار هستیم پیام‌های این کنفرانس بتواند نقطه عطفی باشد در مدیریت ‌دانش، مدیریتی که می‌تواند دارایی‌های غیرمشهود بنگاه‌ها و سازمان‌ها را به دارایی‌های مشهود و اثرگذار در خلق ارزش تبدیل کند.

وی ادامه داد: بانک‌پاسارگاد از سال 1390 خود را در معرض ارزیابی‌های جایزه سازمان‌های دانشی برتر (Make) قرار داد و موفق شد در نهایت جزء سه سازمانی که برای رقابت‌های آسیایی انتخاب شدند، باشد. این بانک‌ توانست در آن مرحله هم امتیازهای بسیار خوبی را کسب کند. به‌طور مثال در حوزه رهبری توانست در سطح آسیا رتبه دوم را کسب کند و یا در حوزه استفاده از دانش مشتریان در خلق ارزش در بانک، بین شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ در سطح آسیا، توانست رتبه چهارم را کسب کند.

گفتنی است در این کنفرانس سخنرانی‌ها و مقالات علمی متعددی در خصوص مدیریت ‌دانش ارایه شد. همچنین پنل‌های تخصصی در این زمینه برگزار و مطالب کاربردی در آن‌ها مطرح شد. در پایان نیز گواهینامه‌ها و تندیس درخت دانش نخستین جایزه مدیریت دانش به برگزیدگان اهداء شد.
برچسب ها: بانک پاسارگاد