کد خبر: ۲۳۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۸

رشد ۲۰ درصدی جمعیت مناطق شمالی کشور

نماینده قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با اعلام رشد ۲۰ درصدی جمعیت مناطق شمالی کشور گفت: با توجه به افزایش مهاجرت‌ها تخمین زده می‌شود تا ۱۰ سال آینده جمعیت این مناطق ۲ برابر شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ عبدالله رضیان (نماینده قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی) درباره افزایش مهاجرت‌ها به مناطق شمالی کشور گفت: با توجه به اینکه موضوع آب یک موضوع اساسی و حیاتی است و از مهمترین بحران‌های حال حاضر کشور به شمار می‌رود، این نگرانی به وجود آمده که افراد تصمیم به مهاجرت به مناطق شمال ایران بگیرند، بطوریکه در حال حاضر استان‌های شمالی کشور به ویژه مازندران با این چالش روبرو شده‌اند.

وی ادامه داد: سکونت در مناطق شمالی کشور به ویژه استان مازندران چه در مناطق جنگلی و چه در مناطق حاشیه دریا افزایش پیدا کرده و پیش بینی می‌شود با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، جمعیت استان تا ۱۰ سال آینده دو برابر شود.

نماینده قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در منطقه سوادکوه تا همین چند سال گذشته با این حجم از مهاجرت روبه‌رو نبودیم، اما در حال حاضر افزایش جمعیت در منطقه شیرگاه و سوادکوه شمالی دیده می‌شود که این افراد از جمعیت‌های غیر بومی منطقه هستند و گرایش جدی برای خرید زمین و مسکن در این مناطق دارند.

وی افزود: این افزایش مهاجرت‌ها دل نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند، مبنی بر اینکه آیا این زیرساخت‌هایی که در حال حاضر در این مناطق وجود دارد می‌تواند پاسخگوی این حجم از جمعیت مهاجر باشد یا خیر، متاسفانه این زیرساخت‌ها استعداد این حجم از جمعیت را ندارد. قطعاً حتی برای تامین آب نیز با مشکل مواجه خواهیم شد، در حال حاضر نیز با توجه به افزایش جمعیت و مهاجرت در مناطق سوادکوه با مشکل آب مواجه هستیم.

رضیان ادامه داد: معتقدم باید برنامه‌ریزی صحیح در این خصوص صورت گیرد تا کنترلی در این زمینه ایجاد شود. قطعاً ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم، زمین را به غیربومیان منطقه نفروشند، چرا که بالاخره معامله‌ای است که بر اساس قانون انجام می‌شود و کسی نمی‌تواند مانع آن شود، اما به هر جهت باید سیاست‌گذاری صحیح در مجموعه حاکمیت، مجلس و دولت صورت گیرد تا این مسئله به عنوان یک دغدغه مدنظر قرار گیرد و بتوان آن را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه امکان دارد این مهاجرت‌ها نیز باعث افزایش زمین‌خواری و جنگل‌خواری شود، تصریح کرد: احتمال اینکه بر اثر این مهاجرت‌ها افراد بخواهند زمین‌های منابع طبیعی را تصرف و آنها را به زمین‌هایی که بتوانند به مهاجران بفروشند، تبدیل کنند، افزایش می‌یابد. بسیاری از روستاهایی که در منطقه سالیان سال خالی از سکنه بود، در حال حاضر احیا شده و حتی یکی از مسئولان محلی منطقه اعلام می‌کرد اگر اجازه ساخت و ساز در برخی مناطق داده شود، ممکن است در ظرف کمتر از سه ماه ۵۰۰ خانه در آن منطقه و در اراضی ملی احداث شود. این مشکلات بسیار جدی است که با آن روبرو هستیم و باید برای آن تصمیمات اساسی صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه چه راهکارهایی می‌تواند مانع از افزایش جمعیت به مناطق شمالی کشور شود، گفت: باید در ابتدا بتوانیم بحران آب را در دیگر مناطق کشور از جمله مناطق مرکزی و شرقی کشور برطرف کنیم. همچنین سیاستگذاری صحیحی در خصوص مناطق شمالی کشور صورت گیرد و در زمینه امکان دسترسی و تملک زمین برای غیربومیان قانون سخت‌تر شود تا این حجم گسترده گرایش به مهاجرت به مناطق شمالی کشور را از بین ببریم.

رضیان با بیان اینکه تخمین زده می‌شود در حال حاضر در حدود ۲۰ درصد جمعیت این مناطق افزایش پیدا کرده، تصریح کرد: مشکلی که در حال حاضر در استان‌های شمالی کشور به ویژه در استان مازندران وجود دارد، این است که هم اکنون جمعیت این مناطق در حدود ۳ میلیون نفر است و در حدود ۲ میلیون نفر نیز از اهالی مازندران برای کار به استان های دیگر مانند تهران مهاجرت کردند. این افراد نیز تمایل دارند در مناطق روستایی، جنگلی و سواحل دریا مسکن و ویلا داشته باشند و در ایامی از سال به شمال کشور روند. این امر باعث می‌شود در ایام خاص روزانه ۸ میلیون جمعیت در منطقه شمال کشور حضور داشته باشند. متاسفانه گاهی اوقات در روزهای تعطیل حجم انباشت زباله‌ها ۳ برابر می‌شود و مصرف آب به شدت بالا می‌رود.

وی تاکید کرد: زباله یکی از مشکلات اساسی این مناطق است و ما همیشه اعلام کردیم که این سوال‌ها مخصوص افراد بومی منطقه نیست، نیمی از این زباله‌ها توسط گردشگران و افراد غیربومی تولید می‌شود، بنابراین مدیریت زباله در این منطقه از مسائل بسیار مهم است و در صورتی که جمعیت در این منطقه افزایش یابد، قطعا این مشکل نیز مضاعف خواهد شد.
*ایلنا