کد خبر: ۲۳۵۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۵۰

۱۵ عادت نادرستی که صدمات زیادی به ستون فقرات ما وارد می‌کنند

ستون فقرات بدن انسان از تعداد زیادی مهره ی متصل به یکدیگر تشکیل شده که از گردن تا بالای استخوان لگن ادامه پیدا می کنند و در واقع مانند یک ستون بدن انسان را صاف نگه می دارد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اگرچه ستون فقرات نقش بسیار مهمی در بدن دارد اما ما اغلب به آن بی توجه هستیم تا آنکه بالاخره صدای ستون فقرات مان در می آید و درگیر درد می شویم. فعالیت های روزانه ی ما مستقیما بر ستون فقرات مان تأثیر می گذارند و اغلب ما عادت هایی داریم که به این عضو بدن فشار وارد می کند و صدمات زیادی به آن می زند. در ادامه به ۱۵ عادت نادرستی می پردازیم که آسیب زیادی به ستون فقرات ما می زنند.

۱- مناسب نبودن نوع ورزش یا ورزش نکردن
ورزش کردن علاوه بر کاهش وزن فواید دیگری هم برای سلامتی دارد اما نوع ورزشی که می کنید هم اهمیت دارد. از طرفی دیگر، ورزش نکردن هم باعث شکننده شدن استخوان های شما می شود. خبر خوب آنکه حرکات ورزشی تحمل وزن به افزایش تراکم استخوانی در ستون فقرات و دیگر نقاط بدن و تمریناتی که بر میان تنه ی بدن تمرکز دارند به تقویت عضلات پشت و اطراف ستون فقرات کمک می کنند. سه تا چهار بار در هفته به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه تمرینات تحمل وزن و ورزش های مقاومتی انجام دهید. اما خبر بد آنکه بعضی از حرکات ورزشی پرطرفدار مثل دوچرخه ثابت، مشکلات پشت و گردن را وخیم تر می کنند چون در بعضی دوچرخه ها شخص مجبور می شود به مدتی طولانی به جلو و پایین خم شود. ورزش نکردن هم با گذشت زمان به ستون فقرات آسیب می زند، چون با این کار اجازه می دهید با بالا رفتن سن تراکم استخوانی تان به تدریج کم شود.

۲- مصرف سیگار
بیشتر مردم نمی دانند که مصرف سیگار روی استخوان های آن ها هم تأثیر می گذارد و می تواند باعث تخریب زودهنگام دیسک های ستون فقرات می شود. مصرف سیگار مانع از رسیدن جریان خون به دیسک ها می شود، آن ها را خشک می کند و دیسک ها به سختی می توانند مواد مغذی مورد نیاز برای سالم ماندن را به خود جذب کنند. استخوان های ستون فقرات به وسیله ی دیسک هایی به هم متصل شده اند که در حین حرکت فشارها و تکان ها را به خود جذب می کنند. بیماری تخریب دیسک ها زمانی اتفاق می افتد که دیسک ها خشک یا نازک می شوند و یا ترک بر می دارند.

۳- کمبود کلسیم
کلسیم برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است و محصولات لبنی مهم ترین منبع کلسیم هستند اما اگر بدن تان با ماده ی لاکتوز ناسازگار است و به همین خاطر مصرف این محصولات را کنار گذاشته اید، استخوان هایتان استحکام خود را از دست می دهند و ستون فقرات تان هم صدمه می بیند. اما منابع خوب دیگری هم برای ماده ی کلسیم وجود دارد، از جمله سبزیجات برگ دار سبز رنگ، ماهی هایی که استخوان های نرم دارند مثل ساردین و سالومون و دیگر مواد غذایی کلسیم دار. اگر ۵۰ سال یا کمتر سن دارید، روزانه باید هزار میلی گرم کلسیم دریافت کنید و اگر بیشتر از ۵۰ سال سن دارید باید مقدار آن را به ۱۲۰۰ میلی گرم در روز برسانید.

۴- بد نشستن و ایستادن
با بالا رفتن سن، نیروی گرانش روی بدن تأثیر می گذارد و باعث فشرده شدن ستون فقرات می شود. بد نشستن و ایستادن این مشکل را تشدید می کند، در نتیجه بدن خمیده می شود، دیسک ها صدمه می بینند و درد ایجاد می شود. برای مقابله با این مشکل، صاف بنشینید و بایستید، سینه را جلو دهید و شانه ها را صاف، پایین و دور از گوش ها نگه دارید. انجام یوگا و ورزش هایی که مخصوص تقویت میان تنه هستند هم کمک می کند طرز نشستن و ایستادن خود را تصحیح کنید.

۵- افراط در استفاده از کرم ضد آفتاب
کرم ضدآفتاب بهترین راه برای کاهش خطر بروز سرطان پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک های زودرس است. اما تنها راه دریافت ویتامین دی حضور در آفتاب است. شما نمی توانید تمام ویتامین دی مورد نیازتان را از طریق مواد غذایی دریافت کنید. بدن برای جذب کلسیم به ویتامین دی نیاز دارد. لازم نیست خود را آفتاب سوخته کنید و کافی است صبح ها قبل از زدن کرم ضد آفتاب، ۱۵ دقیقه خود را در معرض نور خورشید قرار دهید.

۶- اعتیاد به گوشی
وقتی سرتان را روی گوشی خم می کنید، بدن تان در حالتی قرار می گیرد که بالای ستون فقرات تان را بیش از حد خمیده می کند. در نتیجه با گذشت زمان دیسک های ستون فقرات به هم فشرده می شوند.

۷- شغل های پشت میزی
وقتی پشت میز درست ننشینید در نهایت قوز خواهید کرد. این مسأله به کمرتان فشار می آورد و ایجاد درد می کند. وقتی پشت میز مشغول کار هستید حتما اصول درست نشستن را رعایت کنید و حین کار گهگاه از جایتان بلند شوید و کمی قدم بزنید.

۸- مصرف قهوه
کافئین موجود در قهوه و نوشابه احتمالا جذب کلسیم در بدن را کم می کند. البته محققان هنوز بر سر نوع این تأثیر بر تراکم استخواع و خطر شکستگی به نتیجه نرسیده اند. دقت کنید که کلسیم مورد نیاز بدن تان را حتما به مقدار لازم – از طریق رژیم غذایی یا مکمل های دارویی- دریافت کنید.

۹- مصرف بعضی داروها
بعضی داروها، به ویژه داروهای استروئیدی، احتمالا باعث تضعیف استخوان ها می شوند. هرچه دوز داروها بیشتر باشد، تأثیر آن ها روی استخوان ها و ستون فقرات بیشتر می شود. بعضی داروها مثل بیسفوسفونات ها، می توانند با پوکی استخوان ناشی از مصرف داورهای استروئیدی مقابله کنند. از پزشک خود درباره ی تأثیر داروهای مصرفی تان روی تراکم استخوانی خود و روش های بی اثر کردن این تأثیر سؤال کنید.

۱۰- ناتوانی در ابراز احساسات
سیستم های عاطفی ما نقش پر رنگی در نحوه ی انتقال درد به عضلات و سیستم های بدنی ما از جمله پشت و ستون فقرات دارند. اگر به خودمان اجازه ندهیم که احساسات طبیعی ای مثل خشم، اندوه و ترس را در زندگی تجربه کنیم، ممکن است دچار دردهای فیزیکی و مشکلاتی مثل پشت درد شویم. بهترین راه برای تجربه ی سالم و امن این احساسات، روی کاغذ آوردن آن ها است. همین کار ساده به شما کمک می کند درک درستی از احساسات تان پیدا کنید و فشار عاطفی و فیزیکی ناشی از آن ها را کمتر کنید.

۱۱- نحوه ی بلند کردن چیزهای سنگین
نحوه ی بلند کردن و حمل وسایل، فرزند و حیوان خانگی تان ممکن است فشار زیادی به پشت و ستون فقرات شما وارد کند. برای بلند کردن چیزهای سنگین یک روش درست وجود دارد: باید پاهایتان را به اندازه ی عرض شانه باز کنید و وقتی برای بلند کردن آن چیز پایین می روید فقط لگن و زانوهایتان را خم کنید، نه گردن و پشت تان را. وسیله ی مورد نظر را تا حد امکان نزدیک به بدن تان نگه دارید.

۱۲- نحوه ی استفاده از کوله پشتی
کوله پشتی ها یکی از دلایل رایج پشت درد هستند اما مشکل از خود کوله پشتی ها نیست بلکه نحوه ی استفاده ی ما از آن ها ایراد دارد، چون بیشتر ما کوله پشتی مان را از وسایل غیر ضروری پر و آن را سنگین می کنیم. علاوه بر این، همیشه باید هر دو بند آن را بیندازید و بند کمر آن را محکم ببندید تا از فشار روی پشت تان کم شود. فقط وسایل ضروری را در کوله پشتی تان بگذارید.

۱۳- استفاده از گردنبندهای سنگین
استفاده ی مداوم از گردنبندهای سنگین به گردن و ستون فقرات فشار می آورد و آن ها را خمیده می کند، در نتیجه فرم بدن تان تغییر می کند و باعث درد در گردن، ستون فقرات و شانه ها می شود. اگر به چنین گردنبندهایی علاقه دارید، سعی کنید کمتر از آن ها استفاده کنید.

۱۴- سنگین بودن کیف دستی
استفاده از کیف های دستی سنگین می تواند به ستون فقرات صدمه بزند و باعث پشت درد شود. همیشه به وزن کیف دستی تان توجه داشته باشید و وسایل غیر ضروری را از آن خارج کنید.

۱۵- پوشیدن کفش های پاشنه بلند
کفش های پاشنه بلند پاها را در زاویه ای قرار می دهند که فشار زیادی به ستون فقرات وارد می کند و نتیجه ی آن درد کمر، گردن و شانه ها است.
*روزیاتو