کد خبر: ۲۳۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۲۲

روحانی: کسی در زمینه سیاست خارجی نمی‌تواند دخالت کند/فکر می‌کنند خوشمان می‌آید با خارجی‌ها بنشینیم و لبخند بزنیم/عزت یعنی امکان خرید آزادانه ایرانی از بازارهای جهانی

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه "سیاست خارجی بر عهده دولت است"، بر لزوم رعایت چارچوب‌های مورد نظر رهبری تاکید کرد و یادآور شد: کسی نمی‌تواند دخالتی در این زمینه داشته باشد.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه "سیاست خارجی بر عهده دولت است"، بر لزوم رعایت چارچوب‌های مورد نظر رهبری تاکید کرد و یادآور شد: کسی نمی‌تواند دخالتی در این زمینه داشته باشد.

به گزارش تیک، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست ظرفیت‌های توسعه خوزستان تاکید کرد: سیاست خارجی بر عهده دولت است و این دولت است که در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری در این حوزه تصمیم می‌گیرد و کسی نمی‌تواند در این زمینه دخالت کند.

وی با تبریک اعیاد پیش‌رو، گفت: اساس فعالیت‌های اقتصادی بر عهده مردم است. دولت امنیت و سرمایه‌گذاری و شرایط را برای واردات و صادرات، محیط سیاسی و اجتماعی و اقدامات زیربنایی انجام می‌دهد اما سایر کارها بر عهده مردم است.

روحانی با بیان اینکه "امروز خداوند شرایطی برای مردم فراهم کرده که نزد خدا و مردم بهانه‌ای دیگر برای ما باقی نماند"، افزود: زمانی می‌گفتند در داخل تنش‌های داخلی و بی‌ثباتی‌های فراوانی وجود دارد. نمی‌گویم ما توانستیم آرامش و ثبات کامل در زمینه بازار پول و سرمایه بوجود آوریم، اما شرایط به صورت نسبی مناسب است.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه "اولین مساله این بود که جامعه احساس آرامش کند"، بر این نکته که دعواهای سیاسی نباید وجود داشته باشد، تاکید کرد و گفت: رقابت سیاسی خوب است اما برخوردها و نزاع‌های سیاسی که جامعه را به تنش می‌کشاند و بر فعالیت‌های اقتصادی تاثیر بگذارد، قابل قبول نیست.

روحانی با تاکید بر اینکه "تنش‌های سیاسی جامعه بسیار کاهش پیدا کرده است"، تصریح کرد: انتقاد و نقد باید باشد. نباید نگران باشیم. انتقاد جزو لوازم نشاط سیاسی و مردم‌سالاری دینی است. مردم باید عقاید و نظرات خود را بگویند. ما دلمان می‌خواهد همه بخش‌های جامعه پرنشاط باشد و نقد کنند.

وی با تاکید بر اینکه "دولت می‌خواهد این راه را ادامه دهد تا آرامش سیاسی برقرار شود"، تاکید کرد: در این راه نه تنها همه قوا، بلکه همه مردم و تشکل‌های سیاسی باید کمک کنند. باید همراهی مسالمت‌آمیز سیاسی را بیاموزیم.

روحانی در ادامه با یادآوری اقدامات دولت در حوزه برقراری آرامش در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد، گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که همه، ثبات را احساس کنند.

رییس‌جمهور با اشاره به بحث‌هایی که در حوزه فعالیت‌های سیاست خارجی دولت مطرح می‌شود و بر مبنای آن عنوان می‌کنند که چرا دولت با خارجی‌ها در حال مذاکره است، تصریح کرد: برخی می‌گویند درون‌نگر باشید و به مردم خود نگاه کنید. ما بر اصول خود محکم ایستاده‌ایم. دولت یک ذره از مواضع اصولی این کشور و ملت کوتاه نمی‌آید.

وی با تاکید بر اینکه "لازمه ایستادگی،‌ درگیر شدن با این و آن نیست"، گفت: کاهش تنش بسیار سخت و دعوا و تنش خیلی زود ایجاد می‌شود. وقتی می‌خواهیم تنش را کاهش دهیم، در حدی باید اعتمادسازی کنیم.

روحانی با بیان اینکه "ما با دنیا در حال جنگ و ستیز نیستیم و روی منافع ملی خود محکم ایستاده‌ایم"، اظهار کرد: ما می‌خواهیم با دنیا تعامل سازنده و موثر داشته باشیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: برخی فکر می‌کنند ما خوشمان می‌آید با خارجی‌ها بنشینیم و لبخند بزنیم و قهوه بخوریم و می‌گویند لبخند اعتمادسازی و تعامل سازنده برای چیست. برای این است که کشور پیشرفت کند. تمام تلاش برای این است که کارآفرینان اگر چیزی می‌خواهند تهیه کنند، آسان‌تر، ارزان‌تر و در شرایط رقابتی آن را تهیه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با طرح این پرسش که "عزت یعنی چه؟" پاسخ داد: فراهم شدن امکان خرید آزادانه برای ایرانی از بازارهای جهانی را یکی از موارد عزت می‌دانم.

رییس‌جمهور در عین حال تاکید کرد: ما می‌خواهیم نه تنها برای خرید و تأمین نیازهای مالی بلکه جهت تسهیل در همه موارد با دنیا تعامل کنیم. تمام تلاش این است که شرایط آرام‌تر و پرمنفعت‌تر برای مردم ایجاد کنیم.