کد خبر: ۲۳۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۸

5 دستگاه خانگی که بیشتر از آنتن‌های BTS برای سلامتی‌تان ضرر دارند

در خانه هریک از ما چندین دستگاه یافت می‌شود که مبتنی بر امواج رادیویی و پرتوافکنی‌های الکترومغناطیس کار می‌کنند و غالبا هم قدرت پرتوافکنی بیشتری نسبت به آنتن‌های موبایل و دکل‌های مخابراتی دارند اما همه نگاه‌ها و توجه‌ها معطوف به آنتن‌های BTS است و این‌طور وانمود می‌شود که بزرگ‌ترین خطر برای سلامتی انسان‌ها در دنیای پیرامونی ما هستند.

روتر بی‌سیم

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ روترهای بی‌سیم باند پهن در فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز کار می‌کنند. البته، برخی از روترهای امروزی مجهز به باند فوق‌العاده پهن (UWB) در فرکانس ۶۰ گیگاهرتز هم هستند.
چگالی توانی که دستگاه‌های بی‌سیم با تشعشعات رادیویی در این فرکانس‌ها از خود منعکس می‌کنند، بسیار کم و ناچیز است.

به همین دلیل، بُرد موثر امواج رادیویی ساطع شده از روترهای بی‌سیم حداکثر ۵۰ متر است ولی باید بدانیم هنگامی که یک روتر چندین آنتن خارجی دارد؛ کلّ چگالی توان آن بیشتر از حد معمول شده و یک منبع تولیدکننده تشعشعات رادیویی قوی در خانه محسوب می‌شود.

میزان تشعشع یک روتر بی‌سیم در فاصله ۵۰ سانتی‌متری می‌تواند حدود ۲ میکرووات در هر سانتی‌مترمربع باشد. این میزان تقریباً ۴ برابر میزان تشعشع یک آنتن BTS در فاصله ۱۰۰ متری است.

در فاصله یک ‌متری از این روترها، میزان تشعشع آن ۰.۵ میکرووات در هر سانتی‌متر مربع خواهد بود که اثرات حرارتی آن تقریبا با یک سایت BTS در فاصله ۱۰۰ متری برابر است.

بنابراین، اگرچه امواج رادیویی ساطع شده از روترهای بی‌سیم یا مودم روترها و دیگر دستگاه‌های بی‌سیم مشابه، باز هم غیریونیزان هستند و خطر تخریب بافت‌های زنده کاربران را تهدید نمی کند ولی تحت شرایطی چگالی توان و قدرت تشعشع چندین برابری نسبت به امواج موبایل دارند.

تلفن بی‌سیم
برخی از تلفن‌های ثابت بی‌سیم در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و برخی هم در ۱.۸ گیگاهرتز کار می‌کنند و در حالی‌که مردم کمتر ازشان حساب می‌برند و ساعت‌ها در کنار گوش‌شان مشغول مکالمه هستند؛ می‌توانند حرارتی مشابه با گوشی های موبایل و به مراتب بیشتر از امواج رادیویی آنتن‌های موبایل و دکل‌های BTS به پوست بدن منتقل کنند.

جالب است بدانید حتی اگر با این تلفن‌ها در حال صحبت نباشید و تلفن بی‌سیم خاموش باشد؛ باز هم دستگاه پایه متصل به برق این تلفن‌ها از خودش تشعشعاتی ساطع می‌کند تا ارتباط آن با گوشی بی‌سیم دستگاه برقرار باقی بماند.

تحقیق دکتر هاوس و همکارانش در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد خطرات تلفن‌های بی‌سیم می‌تواند ۱۰۰ برابر بیشتر از گوشی‌های موبایل باشد چون سیگنال‌های کنترل باتری تلفن‌های بی‌سیم در فرکانس پالس ۱۰۰ هرتز کار می‌کنند ولی سیگنال‌های کنترل باتری گوشی‌های موبایل روی پالس ۲۱۷ هرتز تنظیم شده است و در حیطه فوق‌العاده فرکانس پایین یا ELF ، هرچقدر فرکانس پالس‌دهی یک دستگاه کمتر باشد؛ به علت عمق نفوذ بیشتر در بدن، اثرات بیولوژیکی آن می‌تواند بیشتر شود.

دستگاه‌های اجاق مایکروویو
دستگاه‌های اجاق مایکروویو غذاها را با فرکانس‌های ۳۰۰ مگاهرتز تا ۳ گیگاهرتز گرم می‌کنند.
این تشعشعات رادیویی در فضای داخلی دستگاه‌های مایکروویو پخش شده و توسط دیواره‌های فلزی آن روی غذا منعکس می‌شود.

یک مولکول آب دارای دو قطب مثبت و منفی است که بر اثر این تشعشعات شروع به نوسان و دایما جهت قطب مثبت و منفی تغییر پیدا می‌کند.
مولکول‌های آب درون غذا‌ها میلیون‌ها بار در ثانیه نوسان می‌کنند و با برخورد به مولکول‌های اطراف‌شان اصطکاک دمایی ایجاد می‌کنند و باعث گرم شدن غذا می‌شوند.

امواج مایکروویو این دستگاه‌ها آن‌قدر انرژی دارد که در صورت عدم کنترل، می‌تواند ساختار مولکولی غذاها را نیز تخریب کند و باعث پاره‌گی و تغییر ساختار آن‌ها شود.

با اینکه استانداردهای ساخت این دستگاه ها بخوبی رعایت می شود و کیفیت آنها به قدری بالا است که امواج به بیرون از آنها نشت نکند، ولی از نظر احتیاط به‌خصوص وقتی که دستگاه‌ها کهنه شده باشند، یا به دلیل نگهداری نادرست و غلط خطر خوردگی عایق‌ها و بخش‌های Shield کننده‌ها در میان باشد، مرتباً به کاربران هشدار داده می‌شود در هنگام کار دستگاه‌های مایکروویو، در فاصله مطمئن از آن‌ها قرار بگیرید تا چنانچه امواج مایکروویو قوی احتمالاً به بیرون از بدنه دستگاه نشت کرده بودند، روی بدن شما تاثیرسوء نگذارند.

منبع تولید امواج مایکروویو در این دستگاه‌ها به بدن انسان بسیار نزدیک‌تر از آنتن‌های موبایل است و قاعدتا باید مردم احتیاط بیشتری در کار با آنها داشته باشند.

موخشک کن برقی
باورتان می‌شود میدانهای مغناطیسی که از یک شسوار ضعیف در بدن القاء می‌شود؛ چندین ۱۰ برابر مؤلفه میدان‌های مغناطیسی حاصله از امواجی است که از یک گوشی موبایل ساطع می شود؟

موخشک کن‌ها یا همان سشوارها یکی از دستگاه‌های مخاطره آمیز برای سر انسان هستند ولی مردم بیشتر از گرما و حرارت آن‌ها فرار می‌کنند تا به پوست و موی سر آسیبی نزنند.
کارشناسان می‌گویند میدان مغناطیسی سشوار به مراتب از میدان مغناطیسی ناشی از یک دکل برق ۲۲۰ هزار ولت در فاصله استاندارد، بیشتر است.

چون درون این دستگاه‌ها از فیلامنت‌های گرم کن و سیم‌پیچی‌های موتور استفاده شده است که هر دو میدان مغناطیسی تولید می‌کنند و در نتیجه القاهای مغناطیسی دارند.
این موضوع برای دستگاه‌های زیادی مانند ماشین لباس‌شویی، جاروبرقی و غیره هم مصداق دارد ولی ما هرگز ماشین لباس‌شویی و جاروبرقی را نزدیک سرمان نمی‌گیریم و همیشه از آن‌ها فاصله داریم.

بدانید که سشوار همانند یک هفت‌تیر دقیقا سر و مغزمان را نشانه گرفته است. در مجموع به نظر می‌رسد باید به جای گوشی‌های موبایل، سشوارها را روی زمین بگذاریم!

البته سشوار هایی هم طراحی شده اند که بخشی که در نزدیکی سر یا بدن قرار می گیرد، با استفاده از دهانه هوایی و یک لوله خرطومی شبیه به لوله جاروبرقی به طول تقریبا ۷۰ سانتی‌متر، از منبع میدان که بخش فیلامنت‌های گرم‌کن و همین‌طور سیم‌پیچی‌های موتور است، دور نگه داشته می‌شود.

این سشوارها به نام‌های مختلف سشوار دیواری، سشوار خرطومی، سشوار هتلی – اسختری معروف هستند و مخاطرات بسیار کمتری از سشوارهای معمولی دارند و یک نمونه از آنها در شکل زیر نشان داده شده است:

سیستم‌های مراقبت از بچه
بسیاری از والدین سعی می‌کنند دستگاه‌های بی‌سیم و رادیویی را از اتاق کودک دور کنند ولی در کمال تعجب یک سیستم مراقبت از بچه بی‌سیم را دقیقا بالای سر تخت‌خواب کودک نصب کرده و به طور شبانه‌روز استفاده می‌کنند.

سیستم‌های مراقبت از کودک در دو نوع دیجیتال و آنالوگ هستند و از انواع سیستم‌های ارتباطی مانند وای‌فای، بلوتوث و DECT برای ارتباط با والدین و سیستم‌های مانیتورینگ بهره می‌برند.

مدل‌های دیجیتالی و بی‌سیم این دستگاه‌ها غالبا از فرکانس‌های ۳۵ تا ۵۰ مگاهرتز برای ارسال سیگنال‌ها استفاده کرده و باز هم مقداری تشعشعات الکترومغناطیس دارند که به تایید بسیاری از مجلات پزشکی و مقالات علمی برای کودکان و نوزادان می‌تواند خطرناک باشد.

چون معمولا نوزادان چندین ساعت به طور پیوسته و بی‌حرکت در خواب هستند و اثرات حرارتی این امواج و تشعشعات می‌تواند آن‌ها را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل، توصیه می‌شود این سیستم‌ها اصولاً استفاده نشوند یا آنکه با حداکثر فاصله از تخت‌خواب و کودک نصب شوند و مدل‌های غیر بی‌سیم مورد استفاده قرار بگیرند.
*آی تی رسان