کد خبر: ۲۳۶۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۰۴

ابداع بازوبند هوشمندی که تشنج‌های صرع را تشخیص می‌دهد +عکس

پژوهشگران هلندی، نوعی بازوبند هوشمند ابداع کرده‌اند که می‌تواند حملات ناشی از صرع را تشخیص ‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، تشنج‌هایی که هنگام خواب شبانه رخ می‌دهند، می‌توانند بسیار خطرناک باشند. کسانی که به صرع یا مشکلات روانی مبتلا هستند، در یکی از پنج شرایط خطرناکی قرار دارند که منجر به مرگ می‌شوند.

پژوهشگران "دانشگاه صنعتی آیندهوون"(TU/e) در هلند، راهی برای تشخیص و واکنش به این گونه تشنج‌ها یافته‌اند. آنها نوعی بازوبند هوشمند ابداع کرده‌اند که می‌تواند نشانه‌های تشنج شدید را تشخیص دهد و با کسانی که مسئول مراقبت از بیمار هستند، تماس بگیرد.


 این بازوبند موسوم به "نایت‌واچ"(Nightwatch)، از یک حسگر ضربان قلب و یک حسگر حرکتی تشکیل شده و می‌تواند علاوه بر تشخیص تکان خوردن ناشی از تشنج، ضربان قلب بالا و غیرمعمول را نیز شناسایی کند.

نایت‌واچ، در آزمایش‌ها موفق شد 85 درصد حملات صرعی جدی و 95 درصد از موارد بسیار شدید صرع را تشخیص دهد. اگرچه این بازوبند، بدون صدا عمل می‌کند اما تاثیر آن، بیش از یک حسگر معمولی است. استفاده از نایت‌واچ، بسیار ساده است و تاثیر بسیاری در به خواب رفتن کاربران و ادامه خواب آنها دارد.

مدل ابتدایی این بازوبند، دو هشدار جداگانه را ارسال می‌کند که هر کدام به یکی از نشانه‌ها تعلق دارد. پژوهشگران دانشگاه آیندهوون، در حال حاضر برای فروش محصول خود و برنامه‌ریزی برای تجهیز آن به سیستم صوتی- تصویری، یک شرکت موسوم به " LivAssured" تاسیس کرده‌اند.