کد خبر: ۲۳۶۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۰

شناسایی سه نوع جدید افسردگی

 متخصصان در مطالعات اخیر سه زیرمجموعه جدید از اختلال افسردگی را شناسایی کرده‌اند و معتقدند که این یافته‌ها می‌تواند به توضیح این که چرا برخی از انواع افسردگی به خوبی به "دارو درمانی" پاسخ نمی‌دهند، کمک کند.

به گزارش ایسنا، طبق برآوردهای اخیر افسردگی بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان و دست‌کم ۱۶ میلیون نفر را در ایالات متحده آمریکا گرفتار کرده است.

بیش از ۶۰ درصد از افراد مبتلا به افسردگی در آمریکا آسیب های ناشی از افسردگی را تجربه کرده و تا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به این اختلال درمان‌های مناسبی دریافت نمی‌کنند.

بازدارنده های بازجذب سروتونین (SSRIs) از رایج ترین داروهای تجویز شده برای افسردگی هستند و با افزایش سطح هورمون شادی یا سروتونین در مغز کار می کنند. تحقیقات جدید ممکن است به توضیح این که چرا بازدارنده های بازجذب سروتونین قادر به مقابله با برخی از انواع افسردگی نیستند، کمک کند.

یک تیم تخصصی از واحد محاسبات عصبی دانشگاه اوکیناوا، موسسه علمی فناوری فارغ التحصیلان دانشگاهی در ژاپن اکنون سه زیر مجموعه جدید از افسردگی را کشف کرده است.

به گفته پروفسور "کنجی دایا" مولف اصلی این مطالعه، همیشه گمانه‌هایی مبنی بر وجود انواع مختلف افسردگی وجود داشت که کارآیی دارو درمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما هیچ توافقی در این ارتباط میان متخصصان وجود نداشت.

متخصصان به منظور مشخص شدن این موضوع داده‌های بالینی ۱۳۴ فرد را بررسی کردند که در نیمی از آنها اخیراً افسردگی تشخیص داده شده بود. محققان اطلاعاتی را در مورد پیشینه زندگی این افراد، سلامت روان، الگوهای خواب و سایر علل احتمالی استرس در زندگی آنها جمع آوری کردند. آنها همچنین از اسکنرهای عملکرد مغزی MRI برای مطالعه فعالیت مغز شرکت کنندگان این مطالعه استفاده کردند.

تیم کارشناسی در این مطالعه روش آماری جدیدی ابداع کرد که به محققان اجازه داد تا بیش از ۳۰۰۰ ویژگی قابل اندازه گیری شامل بروز آسیب های روحی دوران کودکی و شدت اولیه حادثه افسرده کننده را به پنج دسته تقسیم کنند.

از میان این پنج گروه داده، سه مورد با انواع مختلف افسردگی ارتباط داشتند. تصویربرداری مغزی نشان داد که اتصال عملکردی مناطق مختلف مغز که به "زاویه چین سینوسی مغز" متصل بودند، تعیین می‌کند که داروهای بازدارنده بازجذب سروتونین به طور موثر افسردگی را درمان می‌کنند یا خیر.

چین سینوسی مغزی، زاویه یک منطقه مغزی است که در پردازش زبان، اعداد، شناخت فضایی و توجه فرد نقش دارد.

این مطالعه نشان داد یکی از زیرمجموعه های افسردگی شناخته شده که به داروهای بازدارنده بازجذب سروتونین واکنش نشان نمی‌دهد با ارتباطات عملکردی و همچنین آسیب های روحی دوران کودکی ارتباط دارد.

از سوی دیگر دو نوع افسردگی دیگری که به خوبی به داروها پاسخ می‌دهند با اتصال پایین مغزی و فقدان آسیب های روحی دوران کودکی توصیف می‌شوند.

به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، یافته های این مطالعه به دانشمندان کمک می‌کند تا چگونگی درمان افسردگی را مبنی بر قابلیت اتصال عملکردی مغز و وقوع آسیب‌های روحی دوران کودکی پیش بینی کنند.