کد خبر: ۲۳۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۹

حکم عجیب دادگاه کالیفرنیا در دعوای حقوقی کوالکام

کوالکام مدتی است که درگیر دعواهای حقوقی با سایر شرکت ها و برخی از نهادهای قانون گذار در کشورهای مختلف شده که اکثر آنها به موضوع انحصارطلبی و عدم ارائه لیسانس استفاده از فناوری های این شرکت آمریکایی بازمی گردد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ حال خبر رسیده که قاضی «لوسی کوه» از دادگاه منطقه ای شمال کالیفرنیا، طی حکمی کوالکام را مجبور به ارائه گواهی استفاده از برخی تکنولوژی ها به رقبایی همچون اینتل کرده است. حکم اخیر که پیرو پرونده شکایت کمیسیون تجارت فدرال آمریکا از کوالکام ابلاغ شده، کمپانی را موظف کرده حق استفاده از پتنت های مربوط به چیپ های مودم تلفن های همراه را در اختیار شرکت های رقیب قرار دهد.

البته کمپانی کوالکام و سازمان FTC (کمیسیون تجارت فدرال) پیش از این برای انجام توافق بین شرکت تولیدکننده چیپ و رقبا فرصتی یک ماهه طلب کرده بودند که قاضی کوه این درخواست را رد کرد. هرچند هنوز معلوم نیست حکم اخیر چه تأثیری بر توافق با رقبا می گذارد اما پس از انتشار خبر آن، ارزش سهام کوالکام 0.3 درصد افت کرد و به 63.26 دلار به ازای هر سهم رسید.

لازم به ذکر است کمپانی ساکن سن دیگو که همواره از مدل تجاری خود دفاع کرده، پیش از این توسط شرکت هایی مانند اپل و هواوی نیز به رقابت ناسالم و انحصارطلبی متهم گشته و در کشورهایی مانند کره جنوبی و تایوان محکوم شده است.

البته کوالکام با درخواست تجدید نظر در حکم، به توافقاتی با کشورهای مذکور رسیده و به عنوان مثال قرار است با پرداخت 93 میلیون دلار جریمه و سرمایه گذاری 700 میلیون دلاری طی پنج سال آتی در تایوان، از جریمه 773 میلیون دلاری معاف شود.