کد خبر: ۲۳۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۲

«دیوالی»، پایتخت هند را به اتاق گاز تبدیل کرد

آتش بازی های مربوط به جشن دیوالی و استفاده گسترده از مواد محترقه با وجود حکم ممنوعیت دادگاه عالی ، آلودگی هوای دهلی نو را به شکل خطرناکی در مناطق مختلف این شهر افزایش داده و این ابرشهر را به اتاق گاز تبدیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ مقامات هندی اعلام کردند، یک ابر-دود غلیظ پس از ساعت 23 روز چهارشنبه سرتاسر دهلی را فرا گرفت که باعث شد کیفیت هوا به سطح 'بسیار ضعیف' سقوط کند.

به نوشته این روزنامه ، مهمترین دلیل این افزایش شدید ناگهانی آلودگی هوا آن بود که بسیاری از ساکنین دهلی بدون توجه به زمان تعیین شده از سوی دادگاه عالی هند، تا ساعات پایانی شب به استفاده از مواد محترقه ادامه دادند.

با توجه به داده های سازمان مرکزی کنترل آلودگی هوا، در ساعت 23 شب گذشته، نرخ کلی کیفیت آلودگی هوای دهلی نو با شماره 302 نشان داده شد که آن را در سطح بسیار ضعیف تا سمی قرار می دهد.

دادگاه عالی هند در حکم خود اعلام کرده بود که مردم می توانند در طول جشن دیوالی و سایر جشن های هند، فقط بین طول ساعات 8 تا 10 شب از مواد محترقه استفاده کنند.

این دادگاه همچنین تنها با فروش' مواد محترقه سبز' که دارای صدا و آلودگی کمتر هستند موافقت کرده و از پلیس دهلی نو درخواست کرده بود تا با نظارت کامل از فروش مواد محترقه ممنوعه اطمینان یابد و اگر این قانون نقض شود، رییس پلیس دهلی نو شخصا به عدم توجه به حکم دادگاه مجازات خواهد شد.

با وجود این حکم، آتش زدن مواد محترقه پس از ساعت 10 شب در دهلی نو ادامه یافت.

دکتر راوی کومار در بیمارستان فورتیس دهلی نو درباره افزایش آلودگی هوا به این روزنامه گفت: دود شدید ناشی از مواد محترقه سبب ایجاد مشکلات تنفسی، آسم، سردرد شدید و سرفه می شود. مردم باید از ماسک استفاده کنند تا در مقابل آلودگی در امان باشند. مردم همچنین باید از فعالیت های فیزیکی خارج از خانه خودداری کنند.

شبکه خبری 'ان دی تی وی' در ارتباط با آلودگی هوای دهلی نو و اطراف آن اعلام کرد: با وجود حکم دادگاه عالی هند، مواد محترقه ممنوعه و آلوده کننده در اطراف دهلی نو به راحتی به فروش می رسید که باعث شد آلودگی هوای ناشی از این مواد، نه تنها در دهلی نو بلکه در مناطق اطراف آن مانند گوروگرام، نویدا و قاضی آباد به شدت بالا رفت.
پلیس اطمینان داده بود که علیه ناقضان حکم دادگاه اقدام خواهد کرد با این حال مردم مانند هر سال به انفجار مواد محترقه پرداختند.

علیرغم آلودگی شدید پایتخت هند، این حکم دادگاه عالی هند برای تولید 'مواد محترقه سبز' با اعتراض شدیدی روبرو شد چون منتقدین تاکید کردند که این حکم باعث خواهد شد که 800 هزار کارگر صنعت مواد محترقه هند در ایالت تامیل نادو که مرکز این صنعت است با خطر بیکاری مواجه شوند.

تولید کنندگان مواد محترقه اعلام کردند که تاکنون هیچگونه ترکیب شیمیایی تایید شده برای استفاده در 'مواد محترقه سبز' معرفی نشده است و این امر می تواند تولید این محصولات را برای سال آینده متوقف کند.

معمولا شرکت های تولید کننده مواد محترقه پس از پایان جشن آتش بازی هندو ها موسوم به 'دیوالی'، روند تولید مواد محترقه برای جشن سال آینده را آغاز می کنند.

کی ماریاپان رییس اتحادیه کارخانه های مواد محترقه هند گفت: ترکیب شیمیایی تایید شده جهت جایگزینی در مواد محترقه سنتی معرفی نشده است و این امر سبب خواهد شد که کارخانه ها برای تولید محصولات جدید اقدام نکنند.

بیش از یک هزار کارخانه مواد محترقه در منطقه سیواکاسی واقع در ایالت تامیل نادو در جنوب هند به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل 800 هزار نفر را تامین می کنند.

کارگران در صنایع مواد محترقه هند معمولا به صورت روزانه دستمزد دریافت می کنند. به طور متوسط حقوق روزانه یک کارگر در هند 150 روپیه یا 2 دلار است.

دیوالی' همه ساله در 6 و 7 ماه نوامبر( آبان) با استفاده گسترده از مواد محترقه در هند جشن گرفته می شود.
*ایرنا