کد خبر: ۲۳۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۳۲

کابوس ترامپ از افزایش قیمت نفت/ معاف‌شدگان از تحریم چه‌مقدار نفت ایران را خواهند خرید؟

آمریکا از بیم بحران افزایش قیمت نفت در جهان، مهم‌ترین کشورهای خریدار نفت ایران را به طور موقت و تحت شرایطی از این تحریم معاف کرده است. این کشورها چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه هستند.

آمریکا از بیم بحران افزایش قیمت نفت در جهان، مهم‌ترین کشورهای خریدار نفت ایران را به طور موقت و تحت شرایطی از این تحریم معاف کرده است. این کشورها چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه هستند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ایالات متحده آمریکا از روز دوشنبه گذشته دور تازه‌ای از تحریم‌ها شامل تحریم‌های نفتی را علیه ایران به اجرا گذاشت. دولت واشنگتن از کشورهای مشتری ایران خواسته است تا واردات نفت از این کشور را قطع کرده و به صفر برسانند.

با این حال آمریکا از بیم بحران افزایش قیمت نفت در جهان، مهم‌ترین کشورهای خریدار نفت ایران را به طور موقت و تحت شرایطی از این تحریم معاف کرده است. این کشورها چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان، تایوان و ترکیه هستند. این کشورها که در مجموع خریدار ۷۵ درصد کل نفت ایران هستند، با این معافیت خواهند توانست تا ۱۸۰ روز دیگر همچنان به واردات خود از ایران ادامه بدهند.

نه واشنگتن و نه کشورهای معاف شده مقدار نفت وارداتی مجاز از ایران و نیز شرایط دقیق این معافیت را اعلام نکرده‌اند. اما کارشناسان تخمین می‌زنند که حجم کلی واردات نفت مجاز توسط این کشورها بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز باشد. بالاترین میزان صادرات نفتی ایران اعم از نفت خام و میعانات، در میانه سال ۲۰۱۸ میلادی ۳ میلیون بشکه در روز بوده است.

به گفته مسئولان شرکت جی‌پی مورگان آمریکا، نبود تمایل شرکت‌های بیمه برای پوشش نفتکش‌های حامل محصولات ایران سبب افت شدید صادرات نفت این کشور خواهد شد. این چیزی است که در دور نخست تحریم‌‌ها نیز دیده شده بود.

این مؤسسه خدمات بانکداری آمریکا همچنین گفته است که کشورهای معاف‌شده باید معادل بهای نفت را به پول رایج خود به حساب سومی واریز کنند. این بدان معناست که ایران مستقیما به پول نفت خود دست نخواهد یافت و تنها مجاز خواهد بود تا از پول نفت برای خرید برخی محصولاتی که شامل تحریم نیستند استفاده کند.

چین

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه در چین می‌نویسد که پکن ممکن است بعد از پایان مهلت ۱۸۰ روزه، یک مهلت شش ماهه دیگر برای واردات مقدار کمتری از نفت ایران یعنی حدود ۲۲۰ هزار بشکه در روز درخواست کند.

چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام ایران در جهان است و گفته می‌شود که بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های این کشور قرار است از معافیت آمریکا بهره‌مند شوند. برخی منابع چینی نزدیک به پرونده معافیت این کشور به رویترز گفته‌اند این کشور در مهلت ۱۸۰ روزه اجازه خواهد داشت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه نفت خام ایران را وارد کند. این میزان حدود نصف میانگین خرید روزانه چین از نفت ایران از ژانویه ۲۰۱۶ تا کنون خواهد بود.

با این حال یک منبع آگاه به رویترز گفته آمریکا برای خریداران معاف شده شرایطی در نظر گرفته و از آنها خواسته است تا شرایط و روش پرداخت پول نفت ایران را اعلام نکنند.

هند

هندوستان اخیرا با پیشی گرفتن از ژاپن، به عنوان سومین واردکننده نفت در جهان شناخته شده است. این کشور همچنین دومین مشتری بزرگ نفت ایران در جهان است و با وجود نزدیکی جغرافیایی به ایران نسبت به سایر مشتریان، بیش از همه در معرض خطر آسیب‌پذیری از ممنوعیت واردات نفت از این کشور است.

یک منبع نزدیک به صنعت پالایشگاهی هند به رویترز می‌گوید که این کشور در مدت محدود تعیین شده، احتمالا اجازه خواهد داشت تا روزانه تا ۳۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کند. هند به طور معمول بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد می‌کند.

کره جنوبی

کره جنوبی یکی از خریداران عمده محصولات میعانی ایران است. میعانات شکل بسیار رقیقی از نفت خام هستند که کره جنوبی نیاز بسیاری به آن برای استفاده در صنعت پتروشیمی دارد.

این کشور که یکی از متحدان نزدیک آمریکاست، پیش از آغاز تحریم‌ها واردات نفت از ایران را متوقف و همزمان رایزنی برای کسب معافیت موقت از خرید نفت این کشور را آغاز کرد. بنا بر گزارش‌ها، دولت سئول در هفته جاری معافیت موقت برای واردات ماهانه ۴ میلیون بشکه نفت در ماه (روزانه ۱۳۰ هزار بشکه) نفت خام و کندانسه از ایران را دریافت کرده است.

کره جنوبی در سال جاری میلادی به طور میانگین روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است، رقمی که نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش نشان می‌دهد.

ژاپن

ژاپن نیز که یکی دیگر از مشتریان کلیدی نفت ایران است، پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا خرید نفت از این کشور را متوقف کرد. ژاپن با این حال معافیت از این تحریم‌ها برای ۱۸۰ روز آینده را به دست آورده است.

هیروشیگه سکو، وزیر بازرگانی ژاپن روز سه‌شنبه ۱۵ آبان اعلام کرد که مشتریان نفتی این کشور به زودی مقدار واردات نفت خود از ایران را بار دیگر کاهش خواهند داد. اما برخی منابع پالایشگاهی به رویترز گفته‌اند باید ابتدا شرایط آمریکا برای پذیرش درخواست معافیت را بررسی کنند. با این حال بعید است که تا پیش از ماه دسامبر آینده تغییری در شرایط اعلام شده به مشتریان از سوی آمریکا اعمال شود.

تایوان

تایوان تنها واردکننده غیردائم نفت ایران است که از معافیت تحریم‌های آمریکا برخوردار شده است. با این حال هنوز هیچ اطلاعای از جزئیات معافیت این کشور و شرایط آن در دست نیست.

ترکیه، ایتالیا و یونان

ایتالیا و ترکیه در دو سال گذشته هر کدام روزانه حدود ۲۰۰ هزار و یونان کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند. ایتالیا و یونان در هفته‌های اخیر واردات نفت خود از ایران را تقریبا به طور کامل به حال تعلیق در ‌آورده‌اند. معافیت این سه کشور از خرید نفت ایران برای دست‌اندرکاران بازارهای جهانی نفت اندکی غافلگیرانه بود. این کشورها هم اکنون آماده آغاز واردات موقت نفت ایران هستند.

به نوشته یورونیوز؛ ترکیه پس از دریافت معافیت اعلام کرده بود که مشغول بررسی واردات موقت نفت ایران است. اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد کشورش تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رعایت نمی‌کند زیرا هدف این تحریم‌ها به گفته او «بی‌ثبات کردن» دنیاست.
*آفتاب‎ نیوز