کد خبر: ۲۳۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۱

کره شمالی نشست هسته‌ای با آمریکا را لغو کرد

نمایندگان کره شمالی که برای شروع مذاکرات هسته‌ای با آمریکا، اصرار به پیش‌گام شدن آمریکایی‌ها و تخفیف شدت تحریم‌ها دارند، نشست امروز نیویورک با وزیر خارجه آمریکا را لغو کردند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ کره شمالی از طرف آمریکایی خواسته که فعلاً نشست مقامات رده بالای دو طرف با محوریت برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ را که قرار بود این هفته در نیویورک برگزار شود، لغو کند.

این درخواست کره‌ای‌ها پس از آن مطرح شد که آمریکایی‌ها به ناگاه از تعویق دیدار «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور و «کیم یونگ چول» مقام ارشد کره‌ای خبر دادند؛ بنا بود این نشست، امروز پنجشنبه 17 آبان در نیویورک برگزار شود.

هیچ یک از طرفین توضیحی در خصوص این ماجرا ارائه نداده‌اند ولی بنظر می‌رسد اختلاف بر سر تحریم‌های کره شمالی است؛ کره‌ای‌ها به اصرار خواستار حداقل تخفیف تحریم‌ها در ازای شروع روند خلع سلاح اتمی هستند ولی آمریکایی‌ها اصرار دارند که تحریم‌ها باید تا پایان روند امحاء کامل و برگشت‌ناپذیر تسلیحات اتمی کره شمالی، سر جایشان باقی بمانند.

«کانک کیون وا» وزیر خارجه کره جنوبی گفته که داستان تعویق مذاکرات، ابتدا با درخواست همسایگان شمالی کلید خورده؛ کانگ گفته: «ایالات متحده به ما گفت که پیامی از پیونگ یانگ مبنی بر تعویق مذاکرات دریافت کرده است.»

کل ماجرای مذاکرات آمریکا و کره شمالی برای خلع سلاح اتمی، پس از دیدار اوایل تابستان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور آغاز شد؛ در آن دیدار، تصمیم بر آن شد که کره شمالی در ازای دریافت تضامین امنیتی از جانب آمریکا، برنامه هسته‌ای نظامی خود را کاملاً کنار بگذارد.

کره شمالی که تحت یکی از سخت‌ترین رژیم‌های تحریمی بین‌المللی قرار دارد، هفته گذشته تهدید کرده بود که در صورت عدم کاهش فشار تحریم‌ها، روند خلع سلاح اتمی را به کلی کنار می‌گذارد.
*فارس