کد خبر: ۲۳۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۱

با انجام این کارها جلوی پوکی استخوان را بگیرید!

داخل یک استخوان سالم، فضاهایی مانند کندوی عسل وجود دارد؛ این فضاهای خالی در فرد مبتلا به پوکی استخوان، بزرگتر و در نتیجه استخوان‌ها ضعیف شده، تراکم خود را از دست می‌دهند. از طرف دیگر، سطح بیرونی استخوان نیز نازک‌تر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ پوکی استخوان در هر سنی می‌تواند رخ دهد اما در میانسالی، بخصوص بین زنان شایع‌تر است. شخص مبتلا به پوکی استخوان، حتی حین انجام فعالیت‌های معمول روزانه، در معرض شکستی خواهند بود.

علائم پوکی استخوان:
این بیماری در سطوح اولیه علائمی ندارد و اغلب کسانی که به آن مبتلا هستند تا قبل از شکستگی، متوجه هیچ نشانه‌ای نمی‌شوند. با این حال در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید:

ضعیف شدن دندان‌ها

کاهش قدرت دست‌ها

ضعیف شدن ناخن‌ها

حتی اگر نشانه‌های بالا را مشاهده نکردید اما در خانواده سابقه‌ی ابتلا به پوکی استخوان دارید، بهتر است برای کاهش ریسک ابتلا به این بیماری به متخصص مراجعه کنید.

پوکی استخوان پیشرفته:
اگر این بیماری را بدون درمان رها کنید، شرایط حادتری پیش خواهد آمد، مانند شکستگی ناشی از زمین خوردن یا در وضعیت خیلی وخیم تر، شکستگی حاصل از یک عطسه یا سرفه‌ی شدید که اغلب برای استخوان گردن یا پشت اتفاق می‌افتد.

دلایل پوکی استخوان:
سن:
مهم‌ترین علت این بیماری، افزایش سن است. در طول زندگی، بافت‌های جدید استخوان جایگزین بافت‌های فرسوده می‌شوند. با این حال در دهه‌ی سوم زندگی، فرسوده شدن این بافت‌ها سریع‌تر از جایگزین شدن بافت تازه انجام می‌شود و در نتیجه تراکم استخوان کاهش و آسیب‌پذیری آن در برابر شکستگی افزایش می‌یابد.

یائسگی:
یائسگی برای زنان در سنین 45 تا 55 سالگی رخ می‌دهد. به علت تغییرات سطح هورمون در این دوره، سرعت تحلیل رفتن استخوان‌ها افزایش می‌یابد.

مصرف بعضی از داروها:
گاهی ممکن است براثر مصرف برخی داروها در طولانی مدت، استخوان‌ها ضعیف و پوک بشوند مانند: داروهایی که برای کنترل تیروئید پرکار تجویز می‌شوند و یا تزریق هورمون کورتیزون.

علل دیگر برای ابتلا به این بیماری به شرح زیر است:

وراثت خانوادگی

نژاد آسیایی یا قفقازی

کافی نبودن موادمغذی دریافتی بدن

عدم تحرک

سیگار کشیدن

استخوان بندی ضعیف

رژیم مناسب برای پوکی استخوان:
در کنار درمان دارویی، یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند نقش چشمگیری در روند بهبود داشته باشد.

برای سلامت استخوان، باید مواد مغذی خاصی را وارد برنامه غذایی خود کنید. بدن برای تقویت استخوان‌ها به کلسیم نیاز دارد و برای جذب کلسیم، ویتامین D لازم است. مواد مناسب دیگری که برای این بیماری مفیدند شامل پروتئین، منیزیم، ویتامین K و زینک (zinc) است.

ورزش برای درمان پوکی استخوان:
رژیم غذایی مناسب به تنهایی کافی نیست، ورزش کردن نیز به اندازه‌ی غذای مناسب برای جلوگیری و یا درمان این بیمار مؤثر است.

ورزش‌هایی که طی آن، بخشی از بدن بخصوص پاها یا دست‌ها وزن را تحمل می‌کنند به علت وارد کردن فشار متناسب به استخوان‌ها، بافت آن‌ها را تقویت می‌کند. البته این فشار نباید بیش از اندازه باشد.

توجه داشته باشید که در کنار مشورت برای مصرف دارو، برای تنظیم رژیم غذایی مناسب و شروع کردن یک برنامه‌ی ورزشی حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
*خبرآنلاین