کد خبر: ۲۳۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۳

عفو بین الملل جایزه خود به «سوچی» را پس گرفت

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد از آنجایی که رهبر حزب حاکم میانمار در برابر جنایات ارتش این کشور علیه اقلیت روهینگیا سکوت کرده است، جایزه این سازمان از وی پس گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سازمان عفو بین‌الملل جایزه اهدایی این سازمان به «آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم میانمار را از وی پس گرفت.

به نوشته روزنامه «میل آنلاین»، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد سوچی دیگر نماد امید، شجاعت و مدافع حقوق بشر نیست.

این سازمان همچنین گفت سوچی به ارزش‌هایی که چندین دهه ترویج می‌کرد، خیانت کرده است و به جنایت علیه بشریت که ارتش میانمار مرتکب آن شده، بی‌توجهی کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل سال ۲۰۰۹ میلادی «جایزه سفیر وجدان» را به سوچی اعطا کرده بود اما اکنون به دلیل جنایت ارتش میانمار علیه اقلیت روهینگیا در شمال میانمار، این جایزه از وی پس گرفته شد.

ماه سپتامبر نیز کانادا به دلیل جنایات حکومت میانمار علیه اقلیت روهینگیا، شهروندی افتخاری سوچی را از وی پس گرفت. پیشتر دانشگاه «آکسفورد» انگلیس نیز نقاشی تصویر سوچی را از ورودی یک دانشکده پایین کشیده بود؛ همچنین شورای شهر آکسفورد شهروندی افتخاری وی را پس گرفته بود.

ماه آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی بعد از حملات ارتش میانمار و تجاوز یا به آتش کشیدن خانه‌های اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور، صدها هزار نفر به بنگلادش گریختند. چندین دهه است که مسلمانان روهینگیا با رفتارهای تبعیض‌آمیز و خشونت‌آمیز دولت میانمار مواجه بوده‌اند.
*فارس