کد خبر: ۲۳۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۰

لیبرمن رسما استعفا کرد

آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی که با اتهام تخلفات مالی و سواستفاده از اعتماد عمومی روبروست، امروز رسما استعفانامه خود را به نخست‌وزیر این رژیم تسلیم کرد.

آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی که با اتهام تخلفات مالی و سواستفاده از اعتماد عمومی روبروست، امروز رسما استعفانامه خود را به نخست‌وزیر این رژیم تسلیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل، «آویگدور لیبرمن» امروز رسما از سمت در کابینه اسرائیل کناره‌گیری کرد.

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی امروز متن استعفانامه‌ خود را به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم تحویل داده است.

لیبرمن در بیانیه‌ای که در مورد کناره‌گیری خود منتشر کرده، آورده است: فراز و فرودهایی داشتیم. دوره بسیار مهیجی بود و رفتن من هم فقط موقتی است.

استعفای لیبرمن از روز سه‌شنبه رسما اجرایی می‌شود. در حالی که نتانیاهو پیش از این گفته بود تا زمان انتخابات سوم بهمن و تشکیل کابینه بعدی، خود سرپرستی وزارت خارجه را بر عهده می‌گیرد، برخی رسانه‌ها از احتمال تصدی سرپرستی این وزارتخانه توسط «دانی آیالون» معاون نتانیاهو و وزیر امور راهبردی رژیم‌صهیونیستی، خبر داده‌اند.

لیبرمن به دلیل مواضع جنگ‌طلبانه و اظهارات شدید‌الحن خود علیه فلسطینی‌ها و «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین از جنجالی‌ترین مقامات اسرائیلی به شمار می‌رفت. این وزیر جنجالی کابینه اسرائیل گفته است او و وکلایش دلیلی برای استعفا نمی‌بینند، اما او قصد دارد با این کار هرچه زودتر خود را از شر مسائل حقوقی خلاص کند و برای انتخابات پیش‌رو آماده شود. وی به سوءاستفاده از اعتماد عمومی، فساد مالی و پولشویی متهم شده است. اتهاماتی که لیبرمن آن‌ها را رد کرده و گفته است برای اعاده حیثیتش تلاش می کند.

انتخابات پارلمانی اسرائیل قرار است در ماه بهمن برگزار شود و لیبرمن که در قالب حزب «اسرائیل بیتنا» (اسرائیل خانه ما) بزرگترین متحد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی و حزب لیکود به شمار می‌رود، قصد دارد در انتخابات آتی نیز ائتلاف لیکود- اسرائیل بیتنا را تشکیل دهد.

در حالی که لیبرمن مدعی است بی‌گناه بوده و داوطلبانه کناره‌گیری کرده، کارشناسان سیاسی کانال 2 تلویزیون اسرائیل در این اظهارات تشکیک کرده‌اند. به گفته این کارشناسان، لیبرمن از احتمال مداخله دیوان عالی قضایی اسرائیل در این پرونده آگاه بوده و به همین جهت ترجیح داده خود از سمتش کناره‌گیری کند.

علاوه بر این، احتمال اخراج لیبرمن از کابینه تحت فشار احزاب مخالف نیز وجود داشته است. روز جمعه پیش از آنکه لیبرمن از کناره‌گیری خود خبر دهد، «زهاوا گا‌ل‌عان» رهبر حزب «مرتز» اسرائیل دادخواستی را به دیوان عالی اسرائیل ارائه داده و در آن خواستار اخراج لیبرمن از کابینه شده بود.

«آمون آبراموویچ» روزنامه‌نگار معروف اسرائیلی هم در این مورد می‌گوید وزیر خارجه و مشاوران قضایی‌اش از این امر بیمناک بودند که مداخله دیوان عالی و احتمالا لحن شدید این دیوان علیه لیبرمن، می‌تواند بر روند پرونده وی در دادگاه‌های پایین‌دست هم تأثیر منفی بگذارد.

لیبرمن با هدف پاک کردن اتهامات وارده و رسیدگی سریع به پرونده‌اش، در نشست حزب «اسرائیل بیتنا» اعلام کرده بود که باید مصونیت سیاسی وی برداشته و پرونده‌اش به سرعت به جریان بیفتد، تا او بتواند خود را برای انتخابات آماده کند.

اتهامات لیبرمن به ده سال قبل و زمانی برمی‌گردد که او اسناد قضایی محرمانه‌ای در مورد پرونده مالی‌اش از «بن عاریه» سفیر اسرائیل در بلاروس دریافت کرد. گفته شده که لیبرمن در ازای دریافت این اطلاعات و اسناد، بن عاریه را بار دیگر به سمت سفارت اسرائیل در بلاروس منسوب کرده است.
*فارس