کد خبر: ۲۳۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۴۸

پوتین: تحریم‌های غرب مانع شراکت روسیه با دیگر کشورها نمی‌شود/ صرفا با بازسازی سوریه می‌توان مردم را به خانه‌هایشان بازگرداند

رئیس‌جمهور روسیه با انتقاد از تحریم‌های ضدروسی غرب تأکید کرد هیچ محدودیتی نمی‌تواند مانع شراکت روسیه با دیگر کشورها شود.

رئیس‌جمهور روسیه با انتقاد از تحریم‌های ضدروسی غرب تأکید کرد هیچ محدودیتی نمی‌تواند مانع شراکت روسیه با دیگر کشورها شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (پنجشنبه) در رابطه با تحریم‌های غرب علیه روسیه تأکید کرد، هرگونه محدودیت اعمال شده در حوزه اقتصادی با اهداف سیاسی، قطعا مانع و تهدیدی در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری خواهد بود اما هیچ چیز نمی‌تواند جلوی پیشرفت و توسعه اقتصادی و فناوری روسیه را بگیرد و به همین دلیل روسیه به همکاری‌های فنی و اقتصادی خود با شرکایش ادامه خواهد داد.

بنا بر گزارش شبکه «راشاتودی»، رئیس جمهور روسیه که در کنفرانسی مطبوعاتی پس از سخنرانی خود در اجلاس سران سازمان بین‌المللی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی «انجمن ملل آسیای جنوب شرقی» (آسه آن) حاضر شده بود، با اشاره به دیدارهای اخیر خود با سران کشورهای حاضر در این اجلاس، به اهمیت دیدارش با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن پرداخت و تأکید کرد که نخست‌وزیر ژاپن برای گفت‌وگو درباره جزایر مورد مناقشه با روسیه طبق معاهده 1956 که پس از جنگ جهانی دوم میان ژاپن و شوروی سابق به امضا رسیده بود، اعلام آمادگی کرده اما از آنجایی که ابهامات بسیاری در متن این معاهده وجود دارد، توافق نهایی میان دو کشور مستلزم کار بسیار است.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تحولات اوکراین ضمن تأکید بر لزوم برگزاری انتخاباتی آزاد در این کشور تصریح کرد: «اوضاع در اوکراین تغییر نخواهد کرد مگر اینکه اتفاقی در کی‌یف رخ دهد و مقامات این کشور رفتار خود را تغییر دهند». پوتین همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت جدید در اوکراین احترام بیشتری برای خواسته‌های مردم این کشور قائل باشد.

پوتین در پاسخ به سوالی درباره دیدار اخیر خود با «مایک پنس» معاون اول «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و احتمال برگزاری دیدار آتی با شخص رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: «هر اقدام خصمانه‌ای قطعا بر مذاکرات ما در آینده اثرگذار خواهد بود، ما آمادگی داشتیم تا در پاریس دیدار کنیم، اما در عین حال هم نمی‌خواستیم تا برنامه برگزاری این رویداد بزرگی که توسط مقامات فرانسوی برنامه‌ریزی شده بود، را بر هم بزنیم.»

وی ادامه داد: «مراسم یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در سطح بسیار گسترده با حضور صدها نفر از مقامات ارشد کشورهای مختلف جهان در پاریس برگزار می شد و به همین دلیل تدارک یک برنامه جانبی دیگر همزمان، بسیار دشوار بود و به همین دلیل توافق کردیم تا در بوینس آیرس آرژانتین دیدار کنیم. آقای پنس شخصا تدارک دیدار آتی را عهده‌دار شده است. مسائل بسیار زیادی وجود دارد که باید با رئیس‌جمهور ترامپ گفت‌وگو شود و در دیدار اخیر در پاریس صرفا درباره مسائل کلی به صورت فشرده گفت‌وگو شد».

رئیس‌جمهور روسیه همچنین اشاره کرد: «در دیدار با ترامپ درباره مسائل مختلفی از جمله مسائل منطقه‌ای، مسائل امنیتی، اقتصادی گفت‌وگو کردیم و با آقای پنس نیز درباره مسائل مشابهی صحبت شد. یکی از موضوعات بسیار مهم، ثبات و امنیت استراتژیک است. ما باید به این درک برسیم که چه اتفاقی درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) خواهد افتاد و یا سرنوشت پیمان New Start به کجا خواهد رسید. چه اقداماتی باید در این حوزه‌ها صورت دهیم.»

پوتین ادامه داد: «علاوه بر این باید درباره روابط اقتصادی میان دو کشور صحبت کنیم هر چند که تعاملات تجاری ما آنچنان زیاد نیست اما به هر حال موضوعات نویدبخشی وجود دارد که هم مسکو و هم واشنگتن تمایل فراوانی به آنها دارند، ضمن اینکه مسائل مهمی از جمله توافق هسته‌ای ایران، مسئله برنامه اتمی کره شمالی وجود دارند که آمریکا و روسیه هر دو در آنها درگیر هستند و رفع مسائل مرتبط با آنها نیازمند برگزاری گفت وگوهایی در سطح کارشناسی است تا برای رفع آنها اقدام شود. ما آمادگی داریم تا چهارچوب کاملی برای گفت‌وگو در رابطه با این مسائل راه‌اندازی کنیم».

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوالی درباره تحولات سوریه گفت: «ما آمادگی داریم تا همکاری‌ها برای احیای کامل تمام بخش‌های اقتصاد سوریه را آغاز کنیم که در نهایت هم برای ما و هم برای سوریه و ملت این کشور سودمند خواهد بود. به عنوان بخشی از همکاری‌های مشترک ما قادر خواهیم بود مشاغل جدید در سوریه ایجاد کنیم. زیرساخت‌های سوریه را بازسازی کنیم. اقدامات بسیاری در سوریه وجود دارد که می‌تواند انجام بگیرد و صرفا بحث سرمایه‌گذاری در بخش‌های سوریه مطرح نیست... صرفا از طریق احیای کامل سوریه می‌توان مردم این کشور را به خانه‌هایشان بازگرداند... تمام آنچه باید از شر آن رها شویم، چالش‌های سیاسی است و تنها از این طریق می‌توان به مردم سوریه کمک کرد».

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «ریانووستی» در خصوص دیدار اخیر با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «ما در آن دیدار هیچ برنامه‌ای برای دیدارهای آتی نداشتیم. در آن دیدار درباره مسائلی از جمله فاجعه اخیر میان دو طرف، و سرنگوی هواپیمای روس در حمله به سوریه گفت‌وگو کردیم. ما موضع اسرائیل را به خوبی می‌دانیم و آنها معتقدند که هیچ نقشی در این واقعه نداشتند.»

سران کشورهای شرق آسیا و روسیه به منظور شرکت در اجلاس سران «آسه‌آن» به سنگاپور رفته‌اند. در حال حاضر آسه‌آن از ده کشور جنوب شرقی آسیا شامل برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام تشکیل شده است. روسیه به عنوان یک شریک گفت‌وگو از سال 1996 در این اجلاس شرکت می‌کند.

سیزدهمین اجلاس سران آسه‌آن با حضور مقامات ارشد کشورهایی که به عنوان شریک با این سازمان همکاری دارند برگزار شده است. این کشورها عبارتند از: استرالیا، چین، ژاپن، هند، نیوزیلند، روسیه، کره جنوبی و آمریکا.
*فارس