کد خبر: ۲۳۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۱

30 تا 40 درصد ایرانی‌ها گرفتار بی‌نظمی‌های شدید دندانی

رئیس انجمن ارتودنتیست‌های ایران با اشاره به اینکه 30 تا 40 درصد ایرانی‌ها دچار بی‌نظمی‌های دندانی هستند، گفت:‌امروزه بیشترین آمار ارتودنسی در میان بزرگسالان است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ لادن اسلامیان مدیر گروه ارتودنسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری شانزدهمین گردهمایی علمی سالانه انجمن ارتودنتیست‌های ایران در ارتباط با اختلالات و ناهنجاری فکی دندانی اظهار داشت 30 تا 40 درصد افراد جامعه گرفتار بی‌نظمی‌های شدید دندانی بوده و کمتر از 50 درصد بی‌نظمی‌های دندانی متوسط دارند.

اسلامیان ادامه داد: بیشترین ناهنجاری‌های فکی مربوط به عقب بودن فک پایین و جلو بودن فک بالا است که بیشترین دلیل مراجعات برعکس این قضیه یعنی عقب بودن فک بالا است.

وی عنوان کرد: خانواده‌ها بهتر است در سن 7 تا 8 و نیم سالگی کودکان‌شان حتما به دندانپزشک مراجعه کنند تا در صورت نیاز ارتودنسی به موقع برای آنها انجام گیرد.

رئیس انجمن ارتودنتیست‌های ایران خاطر نشان کرد: بی‌نظمی‌های دندانی، سلامت فرد را به خطر می‌اندازد و در بزرگسالی می‌تواند مشکلات لثه را به همراه داشته باشد. بنابر این ارائه درمان به موقع امری ضروری است.

وی گفت: آمار ارتودنسی در ایران بالاتر از اروپا و آمریکا بوده چرا که این اقدام در کشورهای دیگر بسیار هزینه‌بر است ولی در ایران کمتر بوده و مراکز دانشگاهی درمان ارتودنسی دو فک بین 4.5 تا 5 میلیون تومان است.

* تأثیر نوسانات ارزی بر حوزه دندانپزشکی
در ادامه این نشست، حسین ارباب‌زاده رئیس شانزدهمین گردهمایی سالانه ارتودنتیست‌های ایران گفت: نوسانات ارزی تأثیر زیادی روی رشته دندانپزشکی داشته چرا که اکثر مواد و وسایل در این رشته در کشور تولید نمی‌شود. از طرفی دستمزدهای پزشکان پایین است و این مسئله دندانپزشکان را با چالش مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه ارز دولتی در حوزه ارتودنسی نداریم گفت: انجام ارتودنسی محدودیت سنی ندارد ولی در بزرگسالی باید با انجام ملاحظاتی صورت گیرد. همچنین استفاده از پلاک‌های شفاف در بزرگسالان می‌تواند بیشتر مورد استقبال قرار گیرد.

کاظم دالایی دبیر علمی سومین کنگره و شانزدهمین گردهمایی سالانه انجمن ارتودنتیست‌های ایران گفت: متوسط افراد 12 ساله در کشور ما دو دندان پرکرده، پوسیده یا از دست رفته دارند و این موضوع از طریق اندازه‌گیری شاخص DMS به دست می‌آید که نسبت به سال‌های گذشته این میزان کاهش یافته است.

وی گفت: انجام ارتودنسی تنها برای زیبایی نیست و در برخی افراد جنبه درمانی داشته و به بهبود جویدن، تنفس و تکلم کمک می‌کند.
*فارس