کد خبر: ۲۳۸۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۳

کمبود ۲۰۰هزار پرستار در کشور

عضو شورای عالی نظام پرستاری، با اشاره به کمبود ۲۰۰ هزار پرستار در مراکز درمانی کشور، گفت: متاسفانه کمبود نیروی پرستاری، مشکلات عدیده ای را متوجه نظام سلامت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ حمید سالاری، در خصوص کمبود نیروی پرستاری، افزود: طبق اعلام مسئولین ۲۰۰ هزار پرستار کمبود داریم و براساس استانداردهای جهانی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۴ پرستار باید وجود داشته داشته باشد که مجموعا ۳۲۰ هزار پرستار در حال حاضر باید مشغول به کار باشند اما متاسفانه ۱۵۰ هزار پرستار در بیمارستان ها مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به تبعات کمبود پرستار اظهار داشت: هر تعداد نیروی تخصصی کمتر شود، کیفیت ارائه خدمات نیز پایین خواهد آمد و نیروی موجود نیز به دلیل اضافه کار اجباری و شیفت های متعدد دچار فرسودگی و خستگی خواهد شد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری، خاطر نشان کرد: علاوه بر پرستاران مردم نیز از کمبود پرستار متضرر خواهند شد زیرا خدمات با کیفیت پایین دریافت نمی کنند و احتمال خطا در پرستاری افزایش خواهد یافت. همچنین نیروهای پرستاری بدون انگیزه خواهند شد و آسیب های شغلی گریبانگیر پرستاران خواهد شد.

وی افزود: زمانی که متقاضی نیروی پرستاری در مراکز درمانی دولتی و خصوصی کار نکنند، این مراکز از پرستار آکادمیک بهره مند نمیشوند و با افراد غیر حرفه ای به کار خود ادامه می دهند.

سالاری با تاکید بر جایگاه پرستاران در جامعه تصریح کرد: جایگاه پرستاران در کشور مناسب نیست و باید اقداماتی صورت گیرد که جایگاه آنها در سطح مناسبی به استانداردهای موجود در دنیا برسد.

وی با بیان این که افرادی که می خواهند وارد حرفه پرستاری شوند باید از روحیات خاص اخلاقی و حرفه ای برخوردار باشند، اظهار داشت: پرستاری کاری است که باید علاقمندی و انگیزه خدمت به هم نوع در آن وجود داشته باشد و کسانی که میخواهند به این رشته وارد شوند باید روحیات خود را با کارهای سخت و طاقت فرسا، ارائه خدمات به مردم، تحمل مشقات و مشکلات و دیدن شرایط بد مردم تطبیق دهند . بنابراین اگر این انگیزه وجود نداشته باشد ورود به این حرفه بی معنی خواهد بود.
*مهر