کد خبر: ۲۳۸۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۱

تاجیک: اروپا قدرت ایستادگی مقابل آمریکا را ندارد

سفیر اسبق ایران در اردن گفت: اروپا از یک سو، قدرت مسلط نیست که در برابر آمریکا و فشارهای آن به طور کامل ایستادگی کند و از سویی، علاقمند است از هژمونی آن کشور به خصوص از نوع ترامپ آن بکاهد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ نصرت الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن در خصوص تعلل اروپا در ارائه مکانیسم مالی جهت تداوم همکاری ها با ایران و حفظ برجام پس از خروج آمریکا از آن، اظهارداشت: ما در وضعیتی قرار داریم که دولت ترامپ با همه توان اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی آمریکا علیه ایران در عرصه بین المللی تلاش گسترده ای را انجام و دیگران را تحت فشار قرار می دهد تا با پیروی از سیاست های آمریکا، ایران را در انزوا قرار دهند.

تاجیک افزود: افکار عمومی ایران انتظارات و توقعاتی را از اروپایی ها دارند مبنی بر اینکه در برابر آمریکا و فشارهای آن ایستادگی داشته باشند و از دیگر سو، اروپا هم ملاحظات و نگرانی های خود را نسبت به اینکه چگونه می تواند در عرصه بین المللی به عنوان یک بازیگر توانمند باقی بماند دارد.

سفیر اسبق ایران در اردن گفت: از منظر اروپا، منطقه خاورمیانه حلقه اول امنیتی آن به حساب می آید، یعنی هر گونه مشکلات، تنش ها، ناهنجاری های سیاسی و اجتماعی، اقدامات تروریستی و امثال این موارد که در منطقه خاورمیانه وجود داشته باشد، ابتدا به اروپا سر ریز می شود، بنابراین یکی از عوامل کلیدی تامین امنیت اروپا علاوه بر روند توسعه سیاسی اجتماعی آن قاره، ثبات و امنیت کشورهای خاورمیانه است.

وی ادامه داد: اروپا در قبال آمریکا توان و قدرت چندان بالایی ندارد و از طرفی هم روابط میان آمریکا و اروپا فراز و نشیب و پیچیدگی های خاص خود را دارد، گاهی این دو به یکدیگر نزدیک و گاهی فاصله می گیرند. شما ببینید در روزهای اخیر با پیشنهاد آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای تشکیل ارتش اروپایی که با مخالفت جدی آمریکا مواجه شد و همچنین اصرار ترامپ برای تحقق شعار «نخست آمریکا» که باعث ایجاد مشکلات عدیده ای میان کشورهای جهان به خصوص اروپایی ها هم شده، تنش های میان اروپا و آمریکا وارد دور تازه ای شده است.

تاجیک افزود: بنابراین اروپا از یک سو، قدرت مسلط نیست که در برابر آمریکا و فشارهای آن به طور کامل ایستادگی کند و از سویی، علاقمند است از هژمونی آن کشور به خصوص از نوع ترامپ آن بکاهد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: معتقدم اروپا تمایل دارد برجام را حفظ و زمینه را برای ایجاد شرایط تداوم همکاری ها با ایران تسهیل کند و به همین دلیل قصد ارائه مکانیسم مالی ویژه را دارند، ولی این موضوع نیاز به ملزوماتی دارد از جمله آنکه بخش های تخصصی مالی اقتصادی اروپا مسائل و مشکلات خود را حل کنند و روی این موضوع کار جدی انجام دهند چرا که موضوع مکانیسم مالی ویژه اروپا بیشتر جنبه تخصصی دارد تا اینکه موضوعی سیاسی دیپلماتیک باشد.

وی تاکید کرد: من تعلل اروپایی ها در ارئه مکانیسم مالی ویژه را حاصل مشکلات در جریان عملیاتی اجرایی می دانم و نه اراده سیاسی کشورهای اروپایی.

تاجیک با بیان این که راهبرد اصلی ایران در این برهه باید تنها نگهداشتن ترامپ و به انزوا کشاندن آمریکا در عرصه بین الملل باشد، تصریح کرد: به اعتقاد من ایران باید کاری انجام دهد که هیچ یک از اعضای باقی مانده در برجام شامل کشورهای اروپایی، روسیه و چین پشت سر آمریکا قرار نگیرند و از سیاست های ترامپ تبعیت نداشته باشند، کاری که تا کنون انجام شده است.

سفیر اسبق ایران در اردن در پایان خاطرنشان کرد: ما در سیستم مالی و بانکی خود به دلیل برخی کاستی ها نسبت به ساختار و سیستم جهانی موجود، ضعف ها و ایراداتی داریم که معتقدم باید هر چه زودتر در راستای رفع مشکلات مالی بانکی خود فکر کنیم چرا که ترمیم و بازسازی آن زمان بر است و مناسب است که از زمان موجود استفاده کنیم.       
*مهر