کد خبر: ۲۳۸۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۶

از قتل منتقدان تا کشتار کودکان یمنی/ چه‌کسی اجازه این همه جنایت را به ولیعهد جوان سعودی داد؟

فارین پالسی: امریکا باید از اهرم های خود برای اعمال فشار بر ریاض استفاده کند/ رویکرد ترامپ پس از مرگ خاشقجی و تاکید او بر لزوم حفظ همکاری‌های اقتصادی و امنیتی امریکا با عربستان منجر به نادیده گرفتن لزوم رعایت حقوق بشر از سوی عربستان سعودی و لزوم اصلاحات سیاسی و مدنی در آن کشور شده است.
فارین پالسی: امریکا باید از اهرم های خود برای اعمال فشار بر ریاض استفاده کند/ رویکرد ترامپ پس از مرگ خاشقجی و تاکید او بر لزوم حفظ همکاری‌های اقتصادی و امنیتی امریکا با عربستان منجر به نادیده گرفتن لزوم رعایت حقوق بشر از سوی عربستان سعودی و لزوم اصلاحات سیاسی و مدنی در آن کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ نشریه "فارین پالسی" در توصیه‌هایی به دولت ترامپ درباره عربستان، می‌نویسد: "واکنش جهانی به قتل جمال خاشقجی گسترده بود. این فرصتی برای اعمال فشار بر عربستان سعودی است.

امریکا فشار بر عربستان سعودی برای کاهش دامنه جنگ در یمن را آغاز کرد. واشنگتن باید از این شرایط استفاده کند و بر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی فشار آورد تا علاوه بر اصلاحات اقتصادی در حزوه سیاسی و مدنی نیز او مجبور به اعمال اصلاحات شود. به نظر می‌رسد که رویکرد ترامپ پس از مرگ خاشقجی و تاکید او بر لزوم حفظ همکاری‌های اقتصادی و امنیتی امریکا با عربستان منجر به نادیده گرفتن لزوم رعایت حقوق بشر از سوی عربستان سعودی و لزوم اصلاحات سیاسی و مدنی در آن کشور شده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز: این نشریه در ادامه می‌نویسد: "ساکت کردن کسانی که خواستار اصلاحات در عربستان سعودی هستند آن هم از سوی ریاض به ضرر امنیت و ثبات خود عربستان سعودی است. خاشقجی نوشته بود عربستان سعودی از سوء مدیریت و ضعف آموزشی رنج می‌برد. او استدلال می‌کرد که تشکیل یک نشست بین‌المللی مستقل جدای از نفوذ دولت‌های ملی‌گرا که نفرت‌پراکنی را در تبلیغات‌شان رواج می‌دهند، می‌تواند به بررسی مشکلات ساختاری که مردمان جهان عرب گرفتار آن هستند کمک کند. او معتقد بود که رویکردی غیر لیبرال و بدون توجه به لزوم آزادی‌های اساسی شهروندان علیرغم توجه به رشد اقتصادی می‌تواند نسخه‌ای برای یک فاجعه باشد؛ نسخه‌ای که محمد بن سلمان مدنظر دارد.

اکنون شهرت محمد بن سلمان به عنوان یک اصلاح‌طلب مدرن نیز در معرض خطر است چرا که روند بازداشت و سرکوب روشنفکران و فعالان سیاسی و مدنی در آن کشور ادامه دارد. در صورت ادامه این روند شکاف ایجاد شده میان واقعیت‌های اوضاع سیاسی در عربستان سعودی و شعار و وعده اصلاحات محمد بن سلمان بیشتر می‌شود.

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا و جارد کوشنر داماد ترامپ روابط منحصر بفردی را با محمد بن سلمان برقرار کرده‌اند. آنان می‌توانند بر او برای لزوم احترام به آزادی بیان، آزادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به کنترل دولت بر رسانه‌ها و پایان دادن به اعلام جرم علیه روزنامه‌نگاران منتقد دربار سلطنتی عربستان سعودی فشار وارد کنند. واقعیت اما آن است که برای ترامپ حقوق بشر و گفتمان حقوق بشری در اولویت قرار ندارد. او اما عملگرا است و می‌خواهد از منافع امنیتی و اقتصادی امریکا حفاظت کند. واقعیت آن است که حمایت از حقوق بشر و گسترش آزادی بیان در عربستان سعودی می‌تواند ضامن امنیت امریکا و منافع اقتصادی آن کشور نیز باشد.

شبکه خبری "سی ان ان" نیز در گزارشی می‌نویسد که ترامپ بخاطر سیاست‎هایش علیه ایران مجبور شده در کنار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی بایستد. این شبکه خبری می‌نویسد: در این راستا نیز او تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کرده است این در حالیست که جهان معتقد است که ایران طبق مفاد برجام یک معاهده بین المللی رفتار کرده است.

ترامپ پس از طرح پرونده خاشقجی چندان ولیعهد عربستان را مقصر ندانست. محمد بن سلمان نیز متوجه نیاز ترامپ به خود در مسیر رویارویی با ایران شده است در نتیجه دست خود را باز می‌بیند تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.

این شبکه خبری در ادامه می‌افزاید: "زمانی که ترامپ علیه رسانه‌های امریکایی سخنرانی می‌کند و آنان را "دشمن مردم" می‌خواند، محمد بن سلمان نیز به خود اجازه می‌دهد تا مخالفان را به زندان انداخته، ناپدید سازد و حتی احتمالا دستور قتل آنان را صادر کند و این نوع رویکرد ترامپ با رسانه‌ها را فرصتی برای خود در داخل به منظور سرکوبگری می‌بیند. محمد بن سلمان حتی درخواست امریکا برای احترام به برقراری و حفظ آتش‌بس در یمن را نیز نادیده گرفته و با بمباران آن کشور ده‌ها هزار غیر نظامی را کشته است و میلیون‌ها کودک یمنی در معرض قحطی قرار گرفته‌اند."