کد خبر: ۲۳۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۷

وضعیت بازار دارو سفید شد

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تعداد اقلام فهرست کمبود دارویی در آبان ماه به کمتر از ۳۰ قلم رسید، گفت: با اقدامات صورت گرفته وضعیت دارو به نقطه قابل قبولی رسیده و کمبود در مورد دارو‌هایی که مشابه تولید داخل ندارند، موردی است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دکتر محمد عبده زاده در کارگاه آموزشی بررسی آثار تحریم بر دارو و تجهیزات پزشکی، فرصت‌ها و چالش‌ها با اشاره به اینکه پیگیری‌های بین المللی در حوزه تحریم دارو و تجهیزات پزشکی ارجح است، گفت: علی‌رغم ادعای امریکا مبنی بر عدم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی، در یکی از بند‌های مصوبه کنگره آمریکا، وارد کردن حداکثر فشار به مردم ایران ذکر شده است که ایجاد مشکل در دسترسی به کالا‌های اساسی و دارو از جمله اقدامات امریکا در این راستا است؛ بنابراین اگر در بخش بین‌الملل فعال نباشیم، مردم را دچار مشکل خواهند شد.

وی افزود: در سه ماه گذشته روز‌های سختی به خصوص در حوزه تامین مواد اولیه دارو داشتیم، چراکه ذخایر برخی دارو‌های مورد نیاز کشور در وضعیت مطلوبی نبود، اما خوشبختانه با کمک تولیدکنندگان، واردکنندگان، انجمن‌ها، سندیکا‌ها و تمامی ذینفعان این حوزه، برای تمام دارو‌ها برنامه تولید و واردات تدوین شد.

مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو اظهار داشت: براساس گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، میزان کمبود دارو‌ها در ماه گذشته به کمتر از ۲۰ تا ۳۰ قلم (دارو‌هایی که مشابه تولید داخل ندارند) رسید، در حال حاضر نیز به جز کمبود‌های موردی مشکل جدی در تامین دارو وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه قسمت عمده ارز مورد نیاز دارو تخصیص یافته و حتی به حساب ذینفعان واریز شده است، گفت: کل ارز دارو و تجهیزات ضروری ۳.۵ میلیارد دلار است که ۳ میلیارد دلار آن تخصیص پیدا کرده است.

به گفته دکترعبده زاده با تمهیدات اندیشیده شده و اقدامات صورت گرفته، در حال حاضر برای مبادلات مالی دارو در برخی کشور‌ها مشکلی وجود ندارد و امیدواریم مشکلات ایجاد شده در چین نیز به زودی حل شود، با احتساب این موارد حداقل در حوزه تولید دارو با مشکی مواجه نخواهیم بود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی بر دارو گفت: برای مثال ۱۶ میلیون وارفارین در شهریور و مهر به اندازه نیاز ۴ ماه کشور توزیع شده است، اما با این حال براساس اعلام سامانه ۱۹۰ بیشترین تماس‌ها کماکان مربوط به این دارو است، بنابراین باید نظارت بر توزیع دارو دقیق‌تر دنبال شود.

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در حال حاضر، تامین دارو از حالت کمبود نسبی خارج شده، اما برخی موارد کمبود هنوز به طور کامل رفع نشده است که با جدیت در دستور کار قرار دارد.
*ایسنا