کد خبر: ۲۳۸۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۲

انصراف دو وزیر صهیونیست از استعفا

در حالی که احزاب مخالف نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای انحلال کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام آماده می‌شدند، انصراف وزیران آموزش و دادگستری از استعفا، فعلا کابینه به صورت شکننده حفظ کرد، اما خطر سقوط همچنان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سرهنگ «نفتالی بنت» وزیر آموزش و سرهنگ «آیلت شاکد» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) اعلام کردند که از استعفا از کابینه این رژیم منصرف شده‌اند.

این دو با حضور در نشست خبری ضمن عقب نشینی از تهدید‌های پیشین خود مبنی بر لزوم انتخاب شدن بنت به سمت وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، گفتند که در بازی سیاسی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم شکست خورده‌اند.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» بنت و شاکد در بیانیه مشترک خود گفتند: «اگر نخست‌وزیر درباره نیّات و تمایلاتش جدی است، پس ما از خواسته‌های سیاسی خود دست برمی‌داریم تا کمک کنیم اسرائیل دوباره پیروز شود».

بنت همچنین اضافه کرد: «بهتر است نتانیاهو من را در عرصه سیاسی شکست بدهد تا اینکه (اسماعیل) هنیه (رهبر حماس) اسرائیل را در میدان جنگ شکست دهد».

در ادامه این بیانیه مشترک، با اشاره به اینکه مشکل رژیم صهیونیستی در داخل کابینه آن است، تاکید شد: «اسرائیل از پیروز شدن بازماند... ما محدودیت بعد از محدودیت (بر فعالیت‌های ارتش) اعمال کردیم... سربازان ما از وکلای ارتش بیشتر می‌ترسند تا از یحیی سنوار (مسئول حماس در غزه). ما از شکست دادن دشمن، به فقط مهار کردن آن‌ها رسیدیم... چیزی که نخست‌وزیر به عنوان مسئولیت می‌داند، دشمن آن را تعلل برداشت می‌کند. بدتر اینجاست که فکر کردیم راه حلی برای تروریسم وجود ندارد».

شاکد سپس با اظهارات تندتری نسبت به نتانیاهو، گفت: «بر کسی پوشیده نیست که نتانیاهو نمی‌خواست ما در دولتش باشیم، علی‌رغم اینکه ما خود را شرکای ایدئولوژیک طبیعی او می‌دانستیم...، ولی او انتقام‌جویی‌های شخصی را به (منافع) سیاسی ترجیح می‌دهد».

با انصراف این دو وزیر از استعفا و باقی ماندن حزب «خانه یهودی» به رهبری بنت در ائتلاف کابینه نتانیاهو، فقط «موشه کهلون» وزیر دارایی این رژیم و رهبر حزب «کولانو» خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام است.

نتانیاهو نیز طی سخنرانی در کمیته امور خارجی و نظامی کنست با «غیرمسئولانه» خواندن تصمیم هر وزیر یا حزبی برای سرنگون کردن کابینه و شکستن ائتلاف، مدعی شده بود این مسئله در چنین برهه زمانی-امنیتی خاص، فقط به نفع حماس و مقاومت در غزه است.

پیش از این «روی فولکمن» رئیس هیأت پارلمانی حزب «کولانو» در کنست گفته بود که چه بنت و شاکد استعفا بدهند و چه ندهند، انحلال کابینه و انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی اجتناب‌ناپذیر است، زیرا کابینه نتانیاهو مدت‌هاست عملکرد و فعالیتی نداشته است.

بعد از استعفای «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی  کابینه ائتلافی نتانیاهو از اکثریت خارج شد، ولی سرهنگ «نفتالی بنت» وزیر آموزش این رژیم به او پیشنهاد کرده بود که به جای لیبرمن، سمت وزارت جنگ را نیز برعهده بگیرد. نتانیاهو روز جمعه با بنت جلسه‌ای برای مذاکره در این موضوع برگزار کرد، اما توافقی حاصل نشده بود.

استعفای لیبرمن و خروج حزب وی (اسرائیل بیتونا) از ائتلاف کابینه نتانیاهو باعث شد که تعداد کرسی‌های ائتلاف وی از ۶۶ کرسی در پارلمان به ۶۱ کرسی کاهش یابد. این در حالی است که پارلمان این رژیم در مجموع ۱۲۰ کرسی دارد و این یعنی اکثریتی بسیار شکننده. خروج هر کدام از دیگر احزاب حاضر در ائتلاف نتانیاهو (کولانو، خانه یهودی، شاس و اتحاد یهودیت توراتی) پایان کابینه او را رقم خواهد زد.
*فارس