کد خبر: ۲۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
کریستین ساینس مانیتور:

چطور شد که روحانی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد؟/پیروزی که تندروها را به زانو در آورد

تا پایان روز چهاردهم ژوئن سال 2013 میلادی، ژاله و بسیاری از ایرانی های دیگر با حرف های دوستان و خانواده متقاعد شده بودند که رأی بدهند. نتیجه آن پیروزی شگفت انگیز حسن روحانی، روحانی میانه رویی بود که ایران را وارد مسیری کرد که روابطش با غرب را تغییر داد و توافق نامه موقت هسته ای را به ارمغان آورد.
کریستین ساینس مانیتور نوشت: این زن معمار در روز انتخابات ریاست جمهوری وقتی از خواب بیدار شد، نمی دانست رأی بدهد یا نه.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، تا پایان روز چهاردهم ژوئن سال 2013 میلادی، ژاله و بسیاری از ایرانی های دیگر با حرف های دوستان و خانواده متقاعد شده بودند که رأی بدهند. نتیجه آن پیروزی شگفت انگیز حسن روحانی، روحانی میانه رویی بود که ایران را وارد مسیری کرد که روابطش با غرب را تغییر داد و توافق نامه موقت هسته ای را به ارمغان آورد.

در داخل کشور این انتخابات امیدهایی برای تحول و تعدیل به وجود آورده و این موضوع به برخی از ایرانی ها کمک کرده است تا خاطرات تلخ گذشته را به فراموشی بسپارند.

این که انتخابات مزبور چگونه به موفقیت رسید و ضربه ای که به تندروهایی وارد کرد که در سال 2009 میلادی پیروز شده بودند، در سیاست های ایران مشهود است.

به گفته ی یک تحلیلگر ایرانی،‌آرای روحانی نشان داد که ما گذشته را پشت سر گذاشته ایم.

ژاله می گوید مادرش و هم کلاسی هایش او را تشویق کردند که در این انتخابات شرکت کند، و به او گفتند که رأی او به حساب خواهد آمد.

هم زمان با این پیش داوری های فردی، حمایت هایی از سوی سیاستمداران ارشد نیز مشاهده شد. اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، روحانی اصلاح طلب، رؤسای جمهور پیشین، از روحانی حمایت کردند و به مردم ایران گفتند که رأی آن ها اهمیت دارد.

ژاله می گوید: «من بالاخره تصمیم خودم را گرفتم: مهم نیست که در گذشته چه اتفاقی افتاده است. من می خواهم نقش خود را در انتخابات ایفا کنم.»

چنین ارزیابی هایی در آخرین لحظات در میان مردم سراسر ایران شکل گرفت و این امر سبب شد هنگام شب، در محل های رأی گیری ازدحام به وجود بیاید، به طوری که ساعت پایان رأی گیری چندین بار تمدید شد. وقتی نتایج شمارش آرا اعلام و مشخص شد که روحانی در دور اول در میان چندین نامزد محافظه کار به پیروزی رسیده است و خیابان های ایران شلوغ شد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
فرید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
2
10
دکتر روحانی عزیز فکری به حال فرهنگیان جامعه چندین ساله مطالباتشون نمیدن بخدا وجدان کاریشون داره ازبین میره حواست.ن باشه که اگر جامعه فرهنگیان خصوصا معلمین زحمت کش از دولت دلسرد شوند فاتحه آمزش وپرورش برای ارتقاء سطح علمی ومعنوی جوانان وفرزندان این مرز وبوم باید خواند حالا ما گفتیم خود دانید