کد خبر: ۲۴۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۰

چرا مهاجرت به اینترنت موبایل به صلاح نیست!؟

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، مهم‌ترین علت مهاجرت کاربران از اینترنت ثابت به موبایل را قیمت پایین دیتای اپراتورها دانست و گفت: با توجه به تعرفه پایین موبایل، مردم ترجیح می‌دهند از اینترنت موبایل استفاده کنند اما این موضوع در درازمدت خوب نیست.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمدباقر اثنی‌عشری با بیان این‌که به دلیل نرخ پایینی که اپراتورهای موبایل برای دیتا ارائه می‌دهند، اپراتورهای ثابت با ریزش مشتری روبه‌رو هستند، اظهار کرد: در 10 سال گذشته، اپراتور ثابت رشد کمی داشته و اکنون رشدش منفی شده است، مردم هم ترجیح می‌دهند با توجه به تعرفه پایین موبایل، ADSL خود را تمدید نکنند و از موبایل استفاده کنند اما این موضوع در درازمدت برای ایران خوب نیست.

وی در ادامه توضیح داد: شرکت‌های اینترنتی معتقدند اپراتورها صورت را گران می‌فروشند و دیتا را ارزان، اما اپراتورها این موضوع را قبول ندارند و در جلسات با آمار و ارقام می‌گویند که اینطور نیست و آمارهایشان با آنچه که همکاران ما در FCP‌ها می‌گویند، متفاوت است. اما اتفاقی که در بازار می‌افتد این است که مشتری‌ها از اینترنت ثابت به اینترنت موبایل مهاجرت می‌کنند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خاطرنشان کرد: هرکس ممکن است در خانه‌اش یک مودم از اپراتورها بخرد و سرویس ADSL خود را تمدید نکند. این موضوع علت‌های مختلفی دارد که یکی از این دلایل بحث کیفیت خدمات است، اما بحث اصلی و تعیین‌کننده، بحث قیمت است که چه FCP‌ها در این زمینه مقصر باشند و چه مخابرات، ادامه آن به نفع کشور نیست و باید برای این پدیده راه‌حلی پیدا کرد.

اثنی‌عشری با بیان این‌که اینترنت موبایل سرویسی است که محدودیت‌هایی دارد، افزود: شما اگر بخواهید پهنای باند، اینترنت اشیا و تلویزیون‌های اینترنتی را داشت باشید، مجبورید اینترنت ثابت را توسعه دهید اما عدم سرمایه‌گذاری روی اینترنت ثابت و شبکه فیبر نوری در درازمدت یک تهدید برای مملکت است. به همین دلیل ما جلساتی را با خود اپراتورها، مخابرات و وزارت ارتباطات برگزار می‌کنیم تا راه حلی برای این مشکل پیدا کنیم.

وی با اشاره به راه‌حل وزارت ارتباطات برای ادغام شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت بیان کرد: تاکید وزارت ارتباطات این است که این 17 FCP موجود، باید ادغام شوند و به 5 تا برسند، اما سازوکار آن هنوز تعریف نشده است. از طرفی باید توجه داشت که شرکت‌های FCP هم برای توسعه‌ی کارشان سرمایه‌گذاری و امکاناتی را فراهم کردند و به همین دلیل این کار به این راحتی انجام نمی‌شود.

به اعتقاد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت، بالا بودن تعرفه‌های صوت به دامپ بازار توسط اپراتورهای تلفن همراه کمک می‌کند و آن‌ها با حاشیه سودی که از صوت دارند، حاشیه‌ سود پایین اینترنت را پوشش ‌می‌دهند. درصورتی که اگر تعرفه‌ صوت موبایل واقعی و مانند اینترنت ثابت که به‌طور متناسب کم‌شده، کاهش پیدا کند، تعرفه اینترنت موبایل هم واقعی می‌شود.

از طرفی پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی هم موجب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به‌جای ثابت باشد و این موضوع باعث شده برخی از شرکت‌های FCP و ارائه‌دهنده اینترنت ثابت کم‌کم دچار مشکلات مالی و از بازار خارج شوند و درنتیجه مشترکشان را از دست بدهند و اگر این شرکت‌ها نتوانند کارشان را حفظ کنند، این صنف دچار بحران خواهد شد.
*ایسنا