کد خبر: ۲۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲۵۹
الحیات:

ای کاش تندروهای امریکا و ایران در قفسی بیافتند تا یکدیگر را از بین ببرند/نمایندگان کنگره نماینده اسرائیل اند نه کشورشان

،‌تندروهایی در ایران وجود دارند که با هر گونه توافقی مخالفند و حتی پیش از آن که متن توافق را بخوانند، آن را توطئه و تلاشی برای به زانو درآوردن ایران می دانند که هرگز اتفاق نخواهد افتاد. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، تندروها را متهم کرد که می خواهند تحریم ها ادامه پیدا کند.
الحیات نوشت:‌ اجرای توافق هسته ای امضا شده بین ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان، از روز دوشنبه آغاز شد. مدت این توافق، شش ماه است و قرار است طرفین در زمان اجرای آن، به توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران دست یابند. ما می خواهم خوشبین باشیم، اما علتی منطقی برای خوشبین بودن نمی یابیم، زیرا تندروهایی در هر دو طرف هستند که با این توافق مخالفند. آرزو داریم می توانستیم همه تندروها را در قفسی بیندازیم تا با هم بجنگند و یکدیگر را از بین ببرند، زیرا کل جهان به خصوص خاورمیانه بدون این افراد جای بسیار بهتری خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir،‌ تندروهایی در ایران وجود دارند که با هر گونه توافقی مخالفند و حتی پیش از آن که متن توافق را بخوانند، آن را توطئه و تلاشی برای به زانو درآوردن ایران می دانند که هرگز اتفاق نخواهد افتاد. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، تندروها را متهم کرد که می خواهند تحریم ها ادامه پیدا کند.

تندروهایی در آمریکا در هر دو مجلس تشکیل دهنده کنگره حضور دارند. جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان در اکثریت هستند و می توانند قانون تشدید تحریم های ایران را به امید به شکست کشاندن توافق هسته ای ژنو، تصویب کنند. ممکن است آنها بتوانند اکثریت مطلق آراء را برای تصویب این طرح به دست آورند تا باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نتواند از حق وتوی خود برای اجرا نکردن آن استفاده کند.

در مجلس سنا‌ دموکرات ها در اکثریت هستند، اما گروهی از آنها با طرح مورد حمایت برخی اعضای هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات برای تشدید تحریم ها، حمایت می کنند. من اطلاع یافتم که از 100 عضو مجلس سنا، 59 نفر از این طرح طرفداری می کنند که 16 نفر از آنها دموکرات هستند. به عبارت دیگر، ممکن است شمار حامیان این طرح افزایش یابد تا در سنا نیز به اکثریت مطلق اعضا برسد. در این صورت، رئیس جمهور دیگر نمی تواند آن را وتو کند.

موضع هر دو مجلس تشکیل دهنده کنگره آمریکا، همان موضع اسرائیل است. نمایندگانی که به دنبال تحمیل تحریم های جدید بر ایران هستند، نماینده اسرائیل اند و نه نماینده کشورشان، چرا که آنها موضع لابی اسرائیل و دولت بنیامین نتانیاهو را تکرار می کنند که همچنان خواستار برچیده شدن کامل برنامه هسته ای ایران است و تهدید به حمله نظامی برای نابود کردن آن می کند.

تا اینجا اطلاعاتی موثق به خوانندگان ارائه کردیم و پیش از آن که نظر خودمان را بیان کنیم، این اطلاعات را تکمیل خواهیم کرد. دولت اوباما می گوید اعمال تحریم های جدید بر ایران ممکن است به جنگ منجر شود و اعضای دو مجلس کنگره پاسخ می دهند آنچه ایران ر پای میز مذاکره کشاند، تحریم ها بود و تشدید این تحریم ها موضع دولت آمریکا را تقویت می کند.

خلاصه دیدگاه ما این است که تحریم هایی که دو مجلس کنگره پیشنهاد می کنند؛ اگر به جنگ منجر نشود، حتما به برخورد با ایران از کشورهای خلیج فارس گرفته تا سوریه و دیگر کشورها منجر خواهد شد. قانون گذاران آمریکایی می خواهند تحریم ها، صادرات نفت ایران را به صفر برساند و از ایران می خواهند موشک شلیک نکند و دست به اقدامات امنیتی علیه آمریکا -به طور مستقیم یا از طریق عواملش- نزند.

مهمترین نکته در آنچه گفته شد این است که ایران با برنامه هسته ای خود نه اکنون و نه در آینده آمریکا را تهدید نمی کند، حتی اگر این برنامه نظامی باشد. کل مسئله این است که اسرائیل برنامه هسته ای ایران را خطری برای موجودیت خود می داند و روند تصمیم گیری در سیاست خارجی آمریکا درباره خاورمیانه را از دست دولت آمریکا خارج کرده است.

با وجود آنچه گفته شد، مطمئن نیستیم که شش قدرت بزرگ جهان و ایران نتوانند در شش ماه آینده به توافق نهایی برسند؛ بلکه احتمال می دهیم آنها یک سال یا بیشتر به مذاکرات ادامه دهند. همچنین بعید نمی دانیم اسرائیل دست به اقدامی غیرمنتظره برای سوق دادن آمریکا به سوی جنگ بزند ،هرچند می دانیم باراک اوباما با هر جنگی مخالف است و همواره می گوید: همه گزینه ها روی میز است.