کد خبر: ۲۴۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۷

ایران به اوپک هشدار داد؛ تولید را کاهش ندهید، قیمت نفت به ۴۰ دلار سقوط می‌کند

نماینده ایران در اوپک با هشدار نسبت به عدم توافق در اوپک برای کاهش تولید نفت گفت: اگر اوپک و متحدانش نتوانند تولید نفت را تا حد قابل توجهی کاهش دهند، قیمت نفت تا ۴۰ دلار در هر بشکه هم سقوط می‌کند.
نماینده ایران در اوپک با هشدار نسبت به عدم توافق در اوپک برای کاهش تولید نفت گفت: اگر اوپک و متحدانش نتوانند تولید نفت را تا حد قابل توجهی کاهش دهند، قیمت نفت تا ۴۰ دلار در هر بشکه هم سقوط می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ قیمت نفت تا 40 دلار در هر بشکه سقوط می‌کند، مگر اینکه اوپک و متحدانش تولید را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک گفت نیاز است تولید حداقل 1.4 میلیون بشکه در روز کم شود تا جلوی عرضه بیش از حد نفت گرفته شود. جمهوری اسلامی ایران خودش در کاهش تولید شرکت نمی‌کند و تحریم‌های آمریکا بر صادرات آن همچنان باقیست.

کاظم پور گفت احتمالا این گروه در نشست وین در آخر این هفته نتوانند به توافقی برای مهار عرضه نفت دست یابند.

این اظهارنظرها نشان دهنده اختلاف در داخل اوپک است. با سقوط قیمت نفت خام در ماه گذشته، اوپک به دنبال کسب توافق برای سیاست عرضه در سال آینده است. در حالی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مورد ادامه مورد مدیریت بازار موافق است، قطر در حرکتی تعجب آور در روز دوشنبه اعلام کرد که در سال 2019 از اوپک خارج خواهد شد. این کار انسجام اوپک را تهدید می‌کند. تصمیم‌های اوپک باید به اتفاق آرا گرفته شوند تا قابل اجرا باشند.

کاظم پور گفت:«فکر نمی‌کنم آنها به کاهش تولید فکر کنند. احتمالا می خواهند بهانه‌هایی بیاورند یا پیشنهاد هایی روی میز بگذارند که مورد قبول دیگران نباشد و بعد بگویند: بسیار خوب ! ما که گفتیم».

ایران یک عضو بنیانگذار اوپک، مجبور شد به خاطر تحریم‌های آمریکا بر صادرات آن، تولید خود را از 3.8 میلیون بشکه در روز به حدود 3 میلیون بشکه در ماه گذشته کاهش دهد. دونالد ترامپ تهدید کرده صادرات نفت ایران را به صفر می رساند. معافیت هایی که آمریکا به برخی واردکنندگان نفت ایران داد این ادعا را تضعیف کرد. ولی این معافیت ها اجازه خرید مقدار محدودی را میدهند و مدت زمان محدودی دارند.

کاهش قیمت نفت در دو ماه گذشته نه تنها برای ایران بلکه برای تمام تولیدکنندگان گروه اوپک و غیر عضو آن مشکل ایجاد کرده است.

قیمت فعلی نفت خام برنت حدود 61 دلار در هر بشکه است، یعنی کمتر از آنچه اکثر تولیدکنندگان برای تعادل بودجه داخلیشان نیاز دارند. ترامپ هم بر اوپک فشار می آورد که قیمت را از این هم پایین‌تر ببرد.
عربستان و روسیه سعی کردند با توافق برای تمدید قراردادشان برای مدیریت بازار، کاهش قیمت نفت را مهار کنند ولی آنها هیچ کاهش جدیدی را در تولید نفت تایید نکرده‌اند و مقامات هر دو کشور می‌گویند آنها هنوز به توافق نرسیدند.

کاظم‌پور شک دارد اوپک بالاخره با تمدید قرارداد موافقت کند. او گفت:« کشورهایی که در سه ماه گذشته بشکه های نفت را به بازار اضافه کرده اند باید آن را کاهش دهند».

اوپک و متحدانش از سال 2017 موفق شدند با کاهش تولید، ذخایر اضافی بازار را حذف کنند و قیمت را بالا ببرند ولی در ماه ژوئن این روند را برعکس کردند و تولید را افزایش دادند. از آن زمان عربستان و روسیه تولیدشان را بسیار بالا برده اند. نگرانی از عرضه بیش از حد دوباره بالا گرفته است و نگرانی از میزان تقاضا هم باعث شد از ماه اکتبر قیمت نفت 30 درصد سقوط کند.

کاظم پور اضافه کرد:« با شکستی که در این سه ماه داشته‌اند، شک دارم همکاری ادامه پیدا کند. چرا یک شکست نهادینه شده است؟ برای تمدید آن اتفاق آرا نیست».

او همچنین اخطار داد که تحریم ها و سقوط قیمت نفت می تواند اوپک را با قدمت بیش از نیم قرن متلاشی کند.

کاظم پور گفت:« یک حس سرخوردگی به وجود آمده است، مخصوصا بین تولیدکنندگان کوچک، نه در سطح قطر.سقوط قیمت نفت و کاهش درآمد دلیلی برای ترک اوپک است».
*تسنیم