کد خبر: ۲۴۰۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۸۹

مجلس لایحه CFT را اصلاح کرد / لاریجانی: رهبری مخالف بررسی CFT در مجلس نبودند / آبستراکسیون نمایندگان مخالف بی نتیجه ماند / رئیس کمیسیون امنیت ملی: ایرادات لایحه با اجماع افرادی از مجمع و شورای نگهبان رفع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. رئیس مجلس در این جلسه با بیان این که دستگاههای مختلف با نامه نگاری به موضوع تحریم‌های مضاعف اشاره کردند، گفت: آخرین دستور رهبری آن بود که مخالف بررسی CFT در مجلس نیستند و مسیر قانونی باید طی شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. رئیس مجلس در این جلسه با بیان این که دستگاههای مختلف با نامه نگاری به موضوع تحریم‌های مضاعف اشاره کردند، گفت: آخرین دستور رهبری آن بود که مخالف بررسی CFT در مجلس نیستند و مسیر قانونی باید طی شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس قرار گرفت که نمایندگان بخشی از این لایحه را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند و در مورد ایراد دیگر شورای نگهبان بر مصوبه‌ی قبلی خود اصرار کردند.

بر اساس اصلاحیه مجلس در ماده واحده لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم مشتمل بر یک مقدمه، ۲۸ ماده و یک پیوست را با اعلام شروط زیر پذیرفته و سند زیربط را مطابق مقررات این ماده نزد امین اسناد تودیع کند.

بر این اساس دولت موظف است ۶ ماه پس از تودیع سند الحاق این کنوانسیون نزد امین اسناد، وضعیت تعامل با گروه ویژه اقدام مالی به ویژه مساله‌ خارج شدن قطعی ایران از لیست دول غیر همکار را ارزیابی کرده و در صورت تعلل و عدم اقدام اعضای این گروه عضویت در کنوانسیون را مورد تجدید نظر قرار دهد.

شروط:

مفاد کنوانسیون در موارد تعارض با قانون اساسی لازم‌الرعایه نمی‌باشد

با توجه به بند سوم ماده اول قطعنامه شماره ۵۰/۶ مورخ ۲۴ اکتبر ۱۹۹۵ که در مقدمه کنوانسیون منعکس شده است و « تایید مجدد حق تعیین سرنوشت همه مردمان با توجه ویژه به مردمان تحت سلطه؛ استعماری و هر نوع سلطه بیگانه و یا اشغال خارجی» را مورد تاکید قرار می‌دهد، شورای عالی امنیت ملی ایران مصادیق افراد، گروهها و سازمانهای تروریستی مندرج در جزء ب بند ۱ ماده ۲ کنوانسیون را تعیین نموده و جهت اجرا به مراجع قانونی کشور ابلاغ خواهد کرد. مفاد ماده ۶ کنوانسیون نمی‌تواند این حق مصرح در مقدمه کنوانسیون را محدود کند.

دولت ایران به موجب جزء الف بند ۲ ماده ۲ کنوانسیون اعلام می‌کند که مفاد آن دسته از کنوانسیون‌ها و تشریفات ( پروتکل‌های مندرج در پیوست کنوانسیون را که به عضویت آنها در نیامده است به عنوان بخشی از کنوانسیون تلقی می‌کند و الزام آور شدن مفاد ماده ۲۳ در خصوص اصلاح فهرست موافقت نامه‌های منضم به کنوانسیون برای ایران منوط به رعایت اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی ایران است.

حل اختلاف موضوع بند ۱ ماده ۲۴ در خصوص ارجاع به داوری و یا دیوان بین‌المللی دادگستری کنوانسیون برای ایران لازم‌الرعایه نمی‌باشد. دولت می‌تواند در مواردی که ارجاع به داوری هنگام بروز اختلافات به مصلحت باشد با رعایت قوانین و مقررات داخلی اقدام کند.

الحاق ایران به کنوانسیون به معنای شناسایی و برقراری ارتباط با رژیم اشغالگر صهیونیستی نیست.

صلاحیت مقرر در بند ۵ ماده ۹ کنوانسیون برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تنها در چارچوب اسناد حقوق بشر دوستانه‌ای که ایران به آنها ملحق شده پذیرفته می‌شود.

دولت ایران درباره‌ی بند ۴ ماده ۱۱ کنوانسیون، موضوع استرداد مجرمین را مطابق قانون اساسی و قوانین مصوب خود عمل خواهد کرد.

نمایندگان مجلس با ۱۲۵ رای موافق، ۵۹ مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر با اصلاح این بند برای تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

در ادامه مجلس با ۱۳۴ رای موافق، ۵۸ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر بر مصوبه قبلی خود در خصوص جز ب بند ۱ ماده ۲ ، ماده ۷و بندهای آن، بند ۶ ماده ۹ ، اطلاق استرداد در بندهای ماده ۱۱ ، بند ۲ ماده ۱۲ ، ماده ۱۵ و ماده ۱۷ اصرار ورزید.

بر این اساس بخشی از این لایحه مجددا به شورای نگهبان ارجاع می‌شود و بخش دیگری که مجلس بر آن اصرار کرده به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت.

لاریجانی: رهبری مخالف بررسی CFT در مجلس نبودند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که دستگاههای مختلف با نامه نگاری به موضوع تحریم‌های مضاعف اشاره کردند، گفت: آخرین دستور رهبری آن بود که مخالف بررسی CFT در مجلس نیستند و مسیر قانونی باید طی شود.

به گزارش «انتخاب»، علی لاریجانی در پاسخ به اخطار حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT)‌در جلسه علنی امروز چهارشنبه گفت: آقای حاجی دلیگانی بحث‌های شما مربوط به زمان بررسی لایحه CFT است. اکنون ما در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان هستیم. که باید در این باره اخطار دهید.

وی افزود: بنده آخرین بار درباره‌ی صحبت‌های این‌چنینی پاسخ دادم. بعداز بیانات رهبری درباره‌ی کنوانسیون‌ها ما بررسی لایحه CFT را دو ماه متوقف کردیم به کمیسیون هم گفتیم که کاری نکنید تا تکلیف مشخص شود. منتها بعد از آن دستگاههای مختلف مستمرا نامه نگاری کردند. نمونه آن وزارت‌خانه‌های اقتصاد و خارجه و بانک مرکزی است مبنی بر این که ما در آستانه تحریم مضاعف هستیم.

رئیس مجلس افزود: این نظرات به مقام معظم رهبری منعکس شد با این مضمون که با توجه به صحبت‌های شما تدبیر چیست؟ ایشان عنوان کردند بیاناتشان مربوط به کنوانسیون‌ها به صورت عام و نه مشخصا این کنوانسیون‌ است. لذا مخالفتی با بررسی در مجلس نداشته و سیر قانونی باید طی شود. این آخرین دستور رهبری معظم است.

لاریجانی ادامه داد: ما مطابق این موضوع بررسی کردیم و همان موقع مخالف و موافق‌ها صحبت کردند. الان اگر اخطاری دارید باید در مورد نحوه کار کمیسیون امنیت ملی برای حل مشکل شورای نگهبان بیان کنید.

حاجی دلیگانی در اخطار خود با استناد به اصل ۱۱۰ گفت: در ابتدا لازم است از رئیس مجلس تشکر کنم که در روز گذشته بعد از فرمایشات رهبری درباره‌ی قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به آقای جلالی دستور رسیدگی داد.

وی افزود: سوال ما این است که چطور این روند درباره‌ی CFT نشد یعنی آن زمانی که رهبری صحبت‌هایی پیرامون معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی مطرح کردند، شما چطور آن موقع این دستور را ندادید.

آبستراکسیون نمایندگان مخالف بی نتیجه ماند

تعدادی از نمایندگان مخالف لایحه، در پی رای گیری، از مجلس خارج شدند ولی شمار آنها برای از حد نصاب افتادن مجلس کافی نبود.

فلاحت‌پیشه: کمیسیون امنیت ملی ایرادات شورای نگهبان به CFT را با نظر اجماعی رفع کرد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نظر نهایی کمیسیون امنیت ملی درباره رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT براساس نظرات اجماعی در کارگروهی با حضور نمایندگانی از شورای نگهبان و مجمع تشخیص است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) با استناد به اصل 75 قانون اساسی در اخطاری، گفت: آقای دهقان در صحبت‌هایشان مطالبی را بیان کردند که توهین به کمیسیون محسوب می‌شود ایشان بیان کرد که ما در کمیسیون عدد نداشتیم و رای‌گیری صورت گرفته است، اما نوار ضبط شده جلسه کمیسیون وجود دارد و چنین چیزی صحت ندارد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری گفته شد که شورای نگهبان بیان کرده ایرادات غیر قابل رفع و خلاف منافع ملی است، اما عین صحبت‌های کدخدایی که گفته شورای نگهبان در صورت عدم رفع ایرادات موجود، آن را خلاف منافع ملی می‌داند ما ایرادات را رفع کردیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که کار اجماعی صورت گرفت حتی جلسه‌ای با مجمع تشخیص مصلحت برگزار شد که آقای هاشمی شاهرودی به لاریجانی نامه نوشت و دو نفر را به کارگروه بررسی ایرادات شورای نگهبان دعوت کرد همه نظرات داده شد و ما به نظر اجماعی رسیدیم.

قاضی‌پور: مخالفان و موافقان CFT حرف بزنند تا نترس‌ها و ضعیف‌النفس‌ها مشخص شوند

نادر قاضی پور در اخطاری مستند به اصل ۱۵۳ قانون اساسی و در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: هرگونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه بر شئون کشور شود ممنوع است. من از زحمات شما ( لاریجانی) درباره‌ آمریکاستیزی تشکر می‌کنم ولی در این مورد خاص اجازه دهید مخالفان و موافقان به اندازه حرف بزنند تا ملت بدانند و بشنوند تا نترس‌ها و مردان شجاع چه کسانی هستند و افراد ضعیف‌النفس هم مشخص شوند.

وی اضافه کرد:‌ ما هر چه داریم از اسلام است و پیروزی نهایی هم از آن اسلام است.

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار وی گفت: تذکر و اخطار باید مستند باشد در حرف‌هایتان به بقیه تعریضی نداشته باشید.

اظهارات قاضی‌پور واکنش برخی از نمایندگان را نیز در پی داشت. از جمله پروانه مافی در تذکری مستند به ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس گفت: آقای قاضی پور با چه اجازه‌ای بیش از نیمی از نمایندگان مجلس اعم از زن و مرد را به بی شجاعتی، ترسویی و صفاتی که در نطقتان داشتید متهم می‌کنید.

پزشکیان به قاضی‌پور: ترسو کسانی هستند که از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان این که سیاست‌های غلط ما عامل فقر و گرسنگی و بدبختی است، گفت: ترسو کسانی هستند که از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند.

مسعود پزشکیان در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در جریان بررسی لایحه CFT در واکنش به تذکر نادر قاضی‌پور اظهار کرد: بحث آقای قاضی‌پور توهین بود این که ما فکر کنیم ما نترس هستیم و دیگران ترسو هستند گذشته و سابقه افراد مشخص است که چه کسی در جبهه بوده و شهید داده و اسیر شده و چه کسی خواب بوده است. این که ما جو را به گونه‌ای نشان دهیم که برخی ترسیده اند این حرف‌ها در مجلس مسخره است.

وی اضافه کرد: روندی که طی می‌شود به گونه‌ای است که می‌خواهیم هیچ تاجری نتواند تجارت کند و هیچ صنعت‌گری نتواند کار کند یا هیچ پولی نتواند معامله شود. این چه ربطی دارد که کسی ترسیده است، ما قرار است در این مملکت تصمیم بگیریم که خود را تحریم نکنیم. این حرف و شعار است که عده‌ای ترسیده‌اند.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: ترسو کسانی هستند که در این مملکت زندگی می‌کنند، فقر و بدبختی و گرسنگی به وجود می‌آید و خود را به کوچه علی چپ می‌زنند و پشت تریبون از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند. عامل فقر و گرسنگی و بدبختی سیاست غلط ماست که باید اصلاح شود.

پزشکیان یاد آور شد: عامل این موضوع کسانی هستند که ندانسته و ناآگاهانه فریاد می‌کشند نه کسانی که بر اساس آگاهی می‌خواهند از سرنوشت کشور دفاع کنند. این چه ربطی به کاپیتولاسیون دارد. در آنجا سگ آمریکایی هم محترم است. ولی اینجا هم ما می‌گوییم قانون تصویب کنیم و سرمایه گذار و تاجر تسلیم نشود. ما در مجلس با قدرت ایستاده‌ایم و رای می‌دهیم تا مردم بدانند چه کسی این وضع اقتصادی را برایشان به وجود آورده است.

نجفی: ایرادات CFT با نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع شده است

علی نجفی خوشرودی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در دفاع از مصوبه کمیسیون امنیت ملی، گفت‌: شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام دو دسته ایراد را به این کنوانسیون وارد کردند که ما تلاش کردیم آن را رفع کنیم.

وی افزود: آقای نقوی حسینی نکته ای را اشاره داشتند که ما برای رفع این ایرادات جلسات متعددی را با حضور نمایندگان شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار کردیم. آن چه که آقای نقوی درباره بند هفت این لایحه هم بیان‌ کرده است با نظر این دو نهاد رفع ابهام و تصمیم گیری شده است. لذا این پیشنهاد جدید را ما به مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم.

نجفی افزود: اساسا لیست سیاه در گروه اقدام ویژه‌ مالی CFT، FATF وجود ندارد ما متن جدیدی را به جای این عنوان برای رفع ابهام گذاشتیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پایان گفت‌: سه مساله اصلی مربوط به حق شرط مصادیق تروریست و مسائل مربوط به استرداد مورد توجه شورا قرار گرفته بود که ما این ایرادات را رفع کردیم.