کد خبر: ۲۴۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۷

واکنش سعودی ها به گزارش سیا علیه ولیعهد عربستان: هرگونه اتهامی درباره ارتباط «بن سلمان» با قتل خاشقچی را رد می ‌کنیم

گزارش های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره اینکه دستور قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی توسط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی صادر شده است، واکنش مقامات سعودی را در پی داشت.
گزارش های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره اینکه دستور قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی توسط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی صادر شده است، واکنش مقامات سعودی را در پی داشت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سناتورهای ارشد آمریکایی روز گذشته (سه شنبه) پشت درهای بسته با «جینا هاسپیل» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دیدار و در جریان جزئیات پرونده قتل خاشقچی قرار گرفتند. شماری از سناتورها متقاعد شدند که بن سلمان عامل اصلی این قتل است و اعلام کردند که وی دیگر نمی تواند شریک مورد اعتمادی برای آمریکا باشد.

جنایت قتل خاشقچی روزنامه نگار مطرح عربستانی و ستون نویس واشنگتن پست، واکنش و خشم شدید جهانی را علیه سران سعودی و به ویژه شخص بن سلمان ایجاد کرده است و بسیاری از سناتورهای آمریکایی که روزی دوست و همپیمان بن سلمان بودند، امروز و پس از قتل خاشقچی به مخالف سرسخت وی تبدیل شدند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از زمان تصدی پست ریاست جمهوری با انتخاب عربستان به عنوان اولین مقصد سفر خاورمیانه ای خود، ریاض را به عنوان یکی از مهم ترین متحدان واشنگتن اعلام کرد و طی ماه های اخیر با بستن قرارداده های چند میلیاردی، این گاو شیرده را بارها دوشیده است. اما اکنون در پی کشته شدن روزنامه نگار معروف عربستانی در استانبول و گزارش های سیاه درباره دست داشتن بن سلمان به عنوان عامل اصلی این جنابت، به نظر می رسد که تغییراتی در روابط واشنگتن- ریاض در راه است به نحوی که برخی از سناتورهای جمهوری خواه بن سلمان ولیعهد سعودی را دیگر متحد مورد اعتمادی برای آمریکا نمی دانند و خواستار ایجاد تغییراتی در مواضع آمریکا در قبال عربستان هستند.

در همین راستا عربستان پس از طرح مجدد اتهامات علیه بن سلمان درباره قتل خاشقچی از سوی اعضای مجلس سنای آمریکا و انتشار گزارشی از طرف سیا، بار دیگر تمام اتهامات علیه او را رد کرد.

در همین راستا 'فاطمه باعشن' سخنگوی سفارت سعودی در واشنگتن در صفحه توئیتر خود نوشت که ولیعهد در هیچ زمانی با هیچ مسؤول عربستانی درباره آزار رساندن به خاشقچی ارتباطی نداشته است و ما قاطعانه هرگونه اتهامی درباره ارتباط بن سلمان با این حادثه هولناک را رد می ‌کنیم.

تاکنون 18 نفر از نزدیکان بن سلمان در عربستان به اتهام مشارکت در قتل مزبور دستگیر شده اند که بسیاری از آنان اعلام کرده اند که از شخص بن سلمان دستور مستقیم می گرفته اند.

باعشن با رد گزارش سیا قتل این روزنامه نگار عربستانی را یک اشتباه دردناک توصیف کرد و گفت که عربستان در مجازات عاملان این حادثه و اجرای اقدامات و تدابیر لازم برای تضمین عدم تکرار چنین فاجعه ای جدی است.

سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن با اشاره به روابط هشتاد ساله ریاض و واشنگتن گفت که این روابط در مقابل طوفان های مختلفی مقاومت کرده و ما به روابط دو جانبه خود در راستای تحقق امنیت منطقه و سایر اهداف مشترک پایبندیم.

در پی برگزاری جلسه روز گذشته میان سناتورهای آمریکایی و رئیس سازمان سیا، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه تاکید کرد که قتل خاشقچی توسط افرادی تحت فرماندهی بن سلمان هماهنگ شده بود.

وی گفت: به نظرم بن سلمان دیگر نمی تواند شریک مورد اعتمادی برای امریکا باشد و کنگره نیز باید موضع قوی در این باره اتخاذ کند.

«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز بعد از گزارش دهی هاسپل گفت: شک ندارم که ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقچی را صادر کرده و ما نمی توانیم این موضوع را بپذیریم.

کورکر درباره بن سلمان گفت: تصور می کنم که اگر او مقابل یک هیات منصفه قرار می گرفت اعضای آن هیات متفق القول ظرف 30 دقیقه رای به محکومیت او می دادند؛ رای به گناهکار بودن او.

ریاض پس از ارائه توضیحات ضد و نقیض درباره قتل خاشقچی، در نهایت اعتراف کرد که جسد وی را پس از قطعه قطعه شدن با اسید از بین برده شده است.

سازمان سیا به تازگی اعلام کرد که در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که خاشقچی به دستور مستقیم بن سلمان کشته شده است.
*ایرنا